سخنگوی وزارت خارجه: تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به حادثه تروریستی در کرمان گفت: این اقدام تروریستی نشان داد که تروریسم یک خطر فراگیر برای تمامی کشورها و صلح و امنیت بین‌المللی است.

کد خبر : 1170254
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 دی 1402 - 9:41

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایسنا، ناصر کنعانی در ابتدای نشست خبری روز دوشنبه خود با محکومیت انفجار تروریستی کرمان گفت: این اقدام بزدلانه تروریستی را به شدیدترین وجه محکوم می‌کنیم.

شاهد اقدامات موثر از سوی آمریکا برای حل بحران در غزه نیستیم

وی ادامه داد: در حوزه عمل به رغم مواضع رسانه‌ای از سوی مقامات آمریکایی‌، ما شاهد اقدامات موثر از سوی آمریکا برای حل این بحران نیستیم.

کنعانی افزود: اگر آنها واقعا به دنبال حل این بحران هستند ، دست از حمایت گسترده خود از رژیم صهیونسیتی بردارند و  به ریشه بحران توجه کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که حدود سه هفته پیش همتای روسی شما از توافق ایران و روسیه بر متن توافق جامع همکاری بلند مدت ایران و روسیه خبر داد، اکنون وضعیت این توافق چگونه است؟ گفت: در ارتباط با این سند گفت‌وگوها، رایزنی‌ها و تبادل نظر کارشناسی میان جهات و تیم‌های دو کشور در حال انجام است.

تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

وی افزود: تدوین این سند گام‌های نهایی خود را طی می‌کند و هر زمان که به نتیجه و  سرانجام برسد در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌شود.

نقش رژیم صهیونیستی در حمایت از داعش

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی  با بیان اینکه قرائن و شواهد زیادی در مورد نقش رژیم صهیونیستی در حمایت از داعش وجود دارد، گفت: ما می‌دانیم که در سال‌های گذشته بخشی از مجروحان داعش در جغرافیای اراضی اشغالی درمان شده‌اند و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز از  این افراد در بیمارستان‌های اراضی اشغالی عیادت کرده است.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد گفت‌وگوی تلفنی اخیر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و حسین امیرعبداللهیان و این که آیا در این گفت‌وگوی تلفنی در مورد مذاکرات برجامی نیز صحبت شد، گفت: گفت‌وگوهای ایران و اتحادیه اروپا در سطوح مختلف به صورت تلفنی و غیر تلفنی انجام می‌شود و در این گفت‌وگوی اخیر عملیات تروریستی کرمان را محکوم کردند.
وی ادامه داد: این گفت‌وگوهای تلفنی فرصتی است که در مورد موضوعات مورد اهتمام نیز صحبت کنیم. در گفت‌وگوی تلفنی اخیر نیز موضوعات مورد اهتمام دو طرف، مورد رایزنی و توجه قرار گرفت.

مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست

سخنگوی وزارت خارجه  امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در مورد اهداف سفر بورل به عربستان و این که گفته می‌شود یکی از اهداف این سفر تحولات اخیر در دریای سرخ و اقدامات یمنی‌ها در این دریا است، تصریح کرد: در  جریان اهداف سفر بورل به عربستان نیستم ولی در مورد دریای سرخ باید بگویم مسئله دریای سرخ معلول است و علت نیست.

وی افزود: علت در اشغالگری و جنگی است که از سوی صهیونیست‌ها با حمایت  آمریکایی‌ها و طرف‌های دیگر غربی علیه مردم غزه در حال انجام است .

کنعانی ادامه داد: این جنگ ظالمانه، پیامدهایی را در منطقه داشته است و در صورت استمرار این پیامدها ادامه پیدا می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: طرف‌های غربی نمی‌توانند بر روی اقدامات و حمایت‌های ملت‌ها، دولت‌ها و گروه‌های مقاومت در منطقه از  فلسطین تمرکز کنند و آن را نقض ثبات در منطقه بدانند و از دیگر سو به حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی بی‌توجه باشند و حمایت‌های آمریکا از جنایت‌های این رژیم ادامه داشته باشد.

کنعانی تاکید کرد: اوضاع در  منطقه و دریای سرخ معلول شرایطی است که در منطقه به وجود آمده است و اگر آنها می‌خواهند ثبات در منطقه ایجاد شود باید جلوی تجاوزات رژیم صهیونیستی را بگیرند  و به ریشه بحران توجه کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با برخی از اعتراضات در اراضی اشغالی علیه کابینه رژیم صهیونیستی و اختلافات موجود در کابینه این رژیم گفت: این اعتراضات بخشی از بحران‌های متراکم و چند لایه موجود در رژیم صهیونیستی و اراضی اشغالی قبل از عملیات طوفان‌الاقصی نیز شاهد این تجمعات اعتراض‌آمیز بودیم و هر چه که می‌گذرد اختلاف نظرهای داخلی در جریان‌های سیاسی نامشروع رژیم صهیونیستی عمیق‌تر می‌شود و همانطور که گفتم این اختلافات چند لایه در گذشته نیز وجود داشته و اکنون عمیق‌تر شده است.

توافقنامه همکاری سایبری بین ایران و روسیه چیز عجیبی نیست

کنعانی همچنین در پاسخ به سوال یک رسانه آمریکایی درباره  تصویب توافق‌نامه همکاری سایبری بین ایران و روسیه توسط مجلس شورای اسلامی گفت: همان طور که در جلسه قبل توضیح دادم ، سند امضا شده در چارچوب همکاری‌های متنوع ایران با روسیه در موضوعات تامین کننده منافع مشترک دو کشور و ملت است.

وی ادامه داد: این توافقنامه یک چیز عجیبی نیست و علیه طرف مشخصی هم نیست و در چارچوب اسناد همکاری مشترکی است که بین دو کشور مذاکره، توافق و امضا شده است.

کنعانی تاکید کرد: این همکاری‌ها تامین کننده منافع دو کشور خواهد بود.

 


برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.