سبز بگویید و از نارنجی و قرمز بپرهیزید!

بهره گیری از سه رنگ چراغ راهنمایی در روابط اجتماعی

کد خبر : 50740
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 آذر 1396 - 8:00

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین  ، ارتباط گرفتن با دیگران و حفظ این ارتباط، کار چندان ساده‌ای نیست. کم نیستند کسانی که یا اصولاً در برقرار کردن ارتباط با دیگران، یا در حفظ این ارتباط به مشکل برمی خورند. رمز ارتباط با دیگران و حضور مداوم در شبکه‌ای از ارتباطات سالم و سازنده اجتماعی، نشان از سلامت شخصیت فرد است. برخی با وجود داشتن موقعیت اجتماعی و حتی تحصیلات بالا در زندگی شخصی و اجتماعی ناتوانند و این ناتوانی به انزوای آنان می‌انجامد. ما باید بلد باشیم در مراوده‌های اجتماعی «چه بگوییم» و «کی بگوییم» و «چگونه بگوییم.»
مازیار جلوه با بیان اینکه نخستین قدم و رمز پیروزی در برقراری رابطه این است که باید به آنچه می‌گوییم، بیشتر دقت کنیم، در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: در مکالمات روزمره باید سعی کنیم گویا و مختصر و مفید حرف بزنیم و از تکه پرانی خودداری کنیم. واژه‌ها هم مانند یک چراغ راهنمایی رنگ دارند، بعضی از واژه‌ها مثل رنگ قرمز هستند و با به‌کارگیری آنها قطعاً رابطه به مشکل برمی خورد مثلاً «نفهم، بی شعور، احمق و…» فقط می‌توانند با به همراه داشتن بار منفی تأثیری کاملاً معکوس داشته باشند.
این روانشناس در ادامه توضیح می‌دهد: واژه‌های نارنجی را باید با احتیاط استفاده کنیم. چنانکه با عوض کردن لحن مان، برخی کلمات مثل باهوش، دانشمند یا نابغه معنایی منفی می‌گیرند. پس حواسمان باید به این کلمات نارنجی باشد! واژه‌های سبز را می‌توانیم نوازش‌های کلامی بدانیم. هر چقدر هم طرف مقابل ما به نظر شخصیتی منفی دارد اگر می‌خواهیم به فکر برقراری یک رابطه سالم باشیم باید در جست‌و‌جوی نکته مثبتی در طرف مقابل باشیم. ما از نقاط مثبت زیادی در همه افراد می‌توانیم استفاده کنیم، چنانکه واژه‌های ساده‌ای مانند «جذاب، خوش تیپ، باشعور و…» می‌توانند رابطه‌ها را صمیمی‌تر کنند. به‌عنوان نمونه جملاتی مثل «رنگ لباست چقدر قشنگه» یا «چقدر خوب به خودت رسیدی» می‌توانند مدل‌هایی از نوازش‌های کلامی باشند.
موانع ارتباطی
در متن ارتباطات ما برخی حرف‌ها و رفتارها تبدیل به مانع می‌شوند و به تیرگی رابطه می‌انجامند؛ آشنایی با این موانع می‌تواند روابط را مستحکم کند.
جلوه، رفتارهای ناسالمی مانند سرزنش کردن، قضاوت کردن، تمسخر، انتقاد مخرب، نیش و کنایه زدن، مقایسه، تهدید، برچسب زدن، سرسنگین رفتار کردن و قطع کردن صحبت طرف مقابل و… را از سموم یک رابطه می‌داند و می‌افزاید: مطمئن باشید اگر اینچنین رفتارهایی در رابطه مخصوصاً روابط عاطفی انجام و بخصوص اگر تکرار شود، روابط شما را با یک چالش جدی مواجه خواهد ساخت. حتی ارائه راه‌حل نیز زمانی که مخاطب به‌دنبال دو گوش شنوا است توصیه نمی‌شود، شاید اگر به جای گوش کردن آگاهانه فقط به‌دنبال ارائه راه حل باشید پیام بی‌توجهی به احساسات طرف مقابل را انعکاس دهید.
اگر رابطه‌ای طولانی می‌خواهید، یاد بگیرید خوب گوش دهید
همه ما به آدم‌هایی برخورده‌ایم که موقع حرف زدن به در و دیوار نگاه می‌کنند یا به نوعی متوجه می‌شویم که حواسشان اصلاً به ما نیست، یا مثلاً در حال تعریف کردن جوکی هستیم که به نظر خودمان بامزه می‌آید ولی مخاطب عین دیوار فقط بر و بر نگاه می‌کند دریغ از لبخند یا دست کم هیچ تغییری در اجزای صورت! قطعاً بعد از دیدن چنین عکس العمل‌هایی دلمان نمی‌خواهد دیگر با او همکلام شویم یا تا حد امکان سعی می‌کنیم از حرف زدن با چنین فردی اجتناب کنیم.
مازیار جلوه یکی از راه‌های برقراری ارتباط سالم را در این می‌داند که باید شنونده خوبی باشیم، به اعتقاد او در جایگاه شنونده باید بتوانیم احساس مثبتی در شخص گوینده ایجاد کنیم، اگر هم در جایگاه گوینده هستیم و طرف مقابل متوجه حرف‌های ما نیست برای اینکه احساس آزاردهنده‌ای که در ما به وجود آمده ادامه پیدا نکند، باید بی‌توجهی او را گوشزد کنیم.
این روانشناس در خاتمه توصیه می‌کند، چنانچه در نقش گوینده کلام احساس کردید که طرف مقابل به صحبت‌های شما بها نمی‌دهد، می‌توانید بی‌توجهی او را با جملاتی تأثیرگذار گوشزد کنید: «به نظرم تمرکزی روی حرف هایم نداری» یا «می خواهی بعداً حرف بزنیم؟» یا «اگر کاری‌ داری می‌توانیم زمان دیگری را به صحبت کردن اختصاص بدهیم» یا…
موارد ذکر شده را امتحان کنید مطمئن باشید در گرم شدن رابطه مؤثر خواهند بود.

 

مهسا قوی قلب

 


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.