زمان و مکان مذاکرات به زودی تعیین می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه طی روزهای آینده شاهد سفرهای مهمی از سوی سران کشورهای همسایه و منطقه به تهران خواهیم بود، اظهار کرد: به زودی زمان و مکان مذاکرات احیای برجام و رفع تحریم‌ها مشخص می‌شود.

کد خبر : 140177
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 تیر 1401 - 14:12

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایسنا، ناصر کنعانی سخنگوی جدید وزارت خارجه صبح روز چهارشنبه در اولین نشست خبری خود در محل وزارت خارجه که  با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شده بود، در پاسخ به سوالی در ارتباط با آخرین پیگیری‌های انجام شده برای آزادی« اسدالله اسدی» دیپلمات ایرانی بازداشت شده  که در حال حاضر در  یکی از زندان های بلژیک به  سر می‌برد  با بیان این که  پیگیر آزادی هر چه سریع‌تر این دیپلمات ایرانی هستیم، گفت:  آزادی بی قید و شرط ایشان درخواست جدی و موکد ایران است.

وی با بیان این که در این زمینه گفت‌وگوها و مشورت‌های سیاسی با مقامات بلژیک برقرار است  و مشورت های نزدیکی در حوزه قضایی با دولت بلژیک داریم، تصریح کرد: امیدواریم در بستر اقدامات انجام شده و پیگیری‌های صورت گرفته و تلاش‌هایی که تا الان انجام داده‌ایم ، به‌زودی شاهد آزادی این دیپلمات ایرانی باشیم.

وی افزود : گمان می‌کنیم دولت بلژیک باید به درخواست قانونی و به حق ایران در این زمینه  توجه کند و تحت تاثیر جوسازی یک جریان روسیاه و کاملا شناخته شده که تصویر و کارنامه سیاهی در ارتباط با ملت ایران دارد،‌ قرار نگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه فرانسه بار دیگر به شهروندان این کشور برای سفر به ایران هشدار داده و آنها را از سفر به ایران منع کرده است، افزود: متاسفانه طرف فرانسوی بر مبنای رفتار غیر حرفه‌ای خود این چندمین بار است که چنین هشدارهایی را در وبسایت وزارت خارجه خود در مورد سفر به ایران منتشر می‌کند و این هشدارهای امنیتی را ارائه می کند.

کنعانی با بیان اینکه اساسا مبنای این هشدار و رفتار یک رویکرد سیاسی است و هیچ انطباقی با وضعیت امنیتی ایران ندارد، افزود: آمارها نشان می‌دهد که در طول یک‌سال گذشته با فروکش کردن شیوع کرونا روند عزیمت گردشگران از کشورهای مختلف از جمله فرانسه به ایران افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه ایران یکی از کشورهای با ثبات در منطقه غرب آسیا است و شاهد کمترین رخدادهای امنیتی برای گردشگران خارجی در ایران هستیم، تصریح کرد: سیاست دولت آقای رئیسی بر این قرار دارد که زمینه‌ها و بسترهای لازم را در داخل کشور برای افزایش پذیرش گردشگران خارجی بیش از گذشته فراهم کند. ایران به همه گردشگران خارجی از جمله گردشگران فرانسوی که علاقه‌مند به سفر به ایران و دیدار اماکن گردشگری و تاریخی ایران هستند خوش آمد می گوییم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با پرونده شهدای منا و انتشار برخی از خبرها مبنی بر اینکه پیگیری پرونده منا از دستور کار وزارت خارجه خارج شده است، با رد اینگونه اخبار تصریح کرد: پرونده شهدای منا از جمله پرونده های مفتوح در روابط ایران و عربستان است و این پرونده به صورت جدی مورد توجه ایران قرار داشته و خواهد داشت. هیچ توافقی بر مبنای مصلحت اندیشی نمی تواند وضعیت حقوقی قربانیان مظلوم شهدای فاجعه منا را تحت الشعاع قرار دهد و این پرونده به کنار گذاشته شود. حتما این موضوع در روند مناسبات ایران و عربستان مورد توجه خواهد بود و با ایجاد شرایط مناسب تری در روابط ایران و عربستان این موضوع در دستور کار جدی ایران قرار خواهد داشت و استیفای حقوق قربانیان این فاجعه مورد پیگیری قرار می گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال ایسنا در ارتباط با اظهارات اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه ما همچنان برای خود این آزادی عمل را قائل هستیم تا با برنامه هسته ای ایران مقابله کنیم تصریح کرد: طنز تلخی است که رژیمی که عضو هیچ کدام از معاهدات عدم اشاعه و نظارت های بین المللی در حوزه فعالیت های هسته ای نیست و تاریخ سیاهی از نقض قوانین بین‌المللی و تجاوز به حقوق ملت‌ها را در کارنامه کاری خود دارد درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران اظهار نظر می‌کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایران کاملا روشن و قانونی است و ایران عضو آژانس و معاهده عدم اشاعه است، تاکید کرد: تمامی فعالیت های ایران زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می شود و رژیم صهیونیستی با دارا بودن زرادخانه هسته ای و عدم عضویت در معاهده عدم اشاعه حق ندارد در ارتباط با فعالیت های صلح آمیز ایران اظهار نظر کند.

وی با بیان اینکه فعالیت ها و توانمندی های هسته ای رژیم صهیونیستی خطری بزرگ برای صلح و امنیت بین المللی است و این مسئولیت مجامع بین المللی، سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی است که به وضعیت هسته ای این رژیم رسیدگی کند و این رژیم را مجبور کند که تحت مقررات عدم اشاعه قرار بگیرد، گفت: قانون گریزی این رژیم نتیجه حمایت های بی قید و شرط برخی از این کشورها از جمله آمریکا است.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست رسانه ای خود با خبرنگاران که حدود یک ساعت و ۳۰ دقیقه به طول انجامید در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با روابط ایران و مصر و خبر منتشر شده از سوی روزنامه الجدیده مبنی بر اینکه در جریان سفر رئیس جمهور مصر به عمان نشستی بین مقامات اطلاعاتی تهران و قاهره در مسقط برگزار شده است، گفت: همانطور که می دانید ارتباط مستقیم دیپلماتیک بین ایران و جمهوری عربی مصر از طریق دفتر حافظ منافع دو کشور در تهران و قاهره و همچنین دیگر سطوح دیپلماتیک در چارچوب‌های مختلف برقرار است.

وی افزود: در همین چارچوب معتقدم وجود گفت‌وگوها و ارتباطات رسمی دیپلماتیک بین تهران و قاهره کمک می کند که دو کشور دیدگاه های خود را به یکدیگر منتقل کنند و نیازی به ایفای نقش نیابتی و میانجیگری نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه به رغم نوع خاص روابط سیاسی، ما در برخی از سطوح ارتباطات و همکاری های خوبی بین دو کشور شاهد هستیم و در حوزه سازمان های تخصصی بین المللی همکاری ها و مشورت های خوب و سازنده ای بین دو کشور در طول سالیان متمادی وجود داشته، افزود: از دیگر سو علایق و مشترکات تاریخی و تمدنی زیادی بین دو کشور وجود دارد و این اراده برای تعامل و همکاری وجود دارد و اینکه کشوری در منطقه با حسن نیت ایفای نقش کند که روابط دو کشور ایران و مصر نزدیک شود ما از این موضوع استقبال می کنیم ولی در مورد سوال مطرح شده باید بگویم که به نظرم آنچه که در این زمینه در برخی از رسانه ها منتشر شده گمانه زنی رسانه ای و مطبوعاتی است و نمی توانم این گزارش ها را در حال حاضر تایید کنم.

وی با بیان اینکه روابط ایران و مصر روابط خوبی است و ما می توانیم به صورت مستقیم با یکدیگر گفت وگو کنیم، در پاسخ به سوال دیگری در مورد روابط ایران و عربستان و دور بعدی گفت وگوهای تهران ریاض در بغداد افزود: خوشبختانه با تلاش های دیپلماتیک بسیار خوب و توام با حسن نیت دولت عراق گفت وگوهای خوبی در چندین دور بین تهران و ریاض در بغداد برگزار شده است و جمع بندی ما این است که نتایج مذاکرات امیدوار کننده، دلگرم کننده و رو به جلو بوده است و در هر دو طرف این انگیزه و تمایل برای برگزاری دور جدید مذاکرات وجود دارد.

این دیپلمات ارشد کشورمان در ادامه گفت: تاخیر در برگزاری دور جدید تلاش برای این است که بتوانیم در نشست آتی و دور جدید مذاکرات یک گام ملموس رو به جلو برداریم و با اراده خوبی که در طرف دولت عراق وجود دارد و همچنین اراده سیاسی موجود در ایران و عربستان گمان می کنم که در دور بعدی مذاکرات شاهد اتفاقات بهتری خواهیم بود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با یادداشت اخیر جو بایدن در روزنامه واشنگتن پست مبنی بر اینکه بخاطر فشارهای وارده به ایران میزان حملات ایران به نیروهای آمریکایی در منطقه  در مقایسه با دو سال قبل کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: جای بسی تعجب است که اگر دولتمردان کاخ سفید فکر می کنند با بیان جملاتی از این قبیل یا نوشتن مقالاتی در یک روزنامه می توانند نتیجه عملکرد سو، مخرب و ویرانگر خود در منطقه و غرب آسیا را توجیه و تبیین کند. مقامات آمریکایی می دانند که نگاه مردم منطقه نسبت به سیاست های مداخله جویانه واشنگتن در غرب آسیا چیست؟

وی با اشاره به یادداشت بایدن در روزنامه واشنگتن پست در آستانه سفر به منطقه گفت: ایشان در یادداشت خود یکی از اهداف سیاسی سفرش را کمک به تقویت صلح و امنیت در منطقه عنوان کرده و بر ایجاد ثبات و آرامش در منطقه و حل و فصل اختلافات تاکید کرده است. در ارتباط با این موضوع و آنچه که ایشان مطرح کرده است خیلی تلاش می کنیم که خوش بین باشیم ولی نگاه اجمالی به سیاست خارجه آمریکا در منطقه در طول سالیان گذشته نشان می دهد که این اظهارات نمی تواند توام با سیاست عملی آمریکا در منطقه در این چارچوب باشد و سیاست عملی آمریکا متفاوت با آن چیزی است که در اینگونه اظهارات می شنویم.

کنعانی با تاکید بر اینکه ایجاد ثبات و آرامش در منطقه نیازمند تغییر عملی در رفتارهای آمریکاست در بخشی دیگر از صحبت های خود تاکید کرد: ماهیت رژیم صهیونیستی در منطقه نامشروع و غیر قانونی است و آمریکا حامی تمام عیار این رژیم است. سیاست مداخله جویانه آمریکا در منطقه و حضور غیرقانونی این کشور در برخی از کشورهای منطقه باعث به هم خوردن نظم و ثبات در منطقه شده است و خسارات زیادی را برای منطقه و مردم منطقه به همراه آورده است.

وی با بیان اینکه دولت آمریکا و رئیس جمهور این کشور باید در سیاست خارجی منطقه ای این کشور بازنگری کند و متناسب با واقعیت های موجود در منطقه رفتار کند، افزود: آنها در همین چارچوب باید سیاست حمایت از رژیم صهیونیستی را متوقف کنند، از مداخله در امور داخلی کشورهای منطقه خودداری کنند و به حاکمیت و استقلال کشورها در منطقه احترام بگذارند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با موضوع مذاکرات برای احیای برجام و رفع تحریم ها تصریح کرد: موضع ایران در خصوص مذاکرات برای رفع تحریم ها روشن است. ما به روند دیپلماتیک و مذاکرات چند جانبه برای حل و فصل اختلافات پایبند و منتظر هستیم و همانطور که وزیر خارجه کشورمان چندین بار اشاره کردند باز ماندن پنجره دیپلماسی و مذاکرات برای حل موضوعات باقیمانده مرهون رفتار مسئولانه و حاکی از تدبیر حکیمانه ایران است.

وی با بیان اینکه در ارتباط با توافق هسته‌ای همه می دانند که ایران مسئولیت ها و تعهدات خود را به صورت کامل انجام داده و این دولت آمریکا بوده که در سال ۲۰۱۸ به صورت غیرقانونی و یکجانبه از توافق ۲۰۱۵ خارج شده و از اجرای تعهداتش سرباز زده است، گفت: این دولت های اروپایی عضو برجام بودند که به رغم اینکه تعهد کرده بودند مسئولیت های خروج آمریکا از برجام را بپذیرند و این خروج غیر قانونی را جبران کنند به جز اظهار نظر و صحبت کردن هیچ اقدامی را در عمل به تعهداتشان انجام ندادند. بنابراین کسی که در مقام مطالبه‌گر و سوال کننده است ایران است و ایران این حق را برای طرف های مقابل قائل نیست که در مقام سوال کننده و تهدید کننده قرار بگیرند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر اینکه ایران به روند مذاکرات پایبند است، اظهار کرد: مذاکرات به روال گذشته از طریق تبادل پیام چه در سطح گفت وگوهای وزیر خارجه با آقای بورل و چه در سطح رایزنی های آقای باقری با آقای مورا در جریان است و نحوه جمع بندی در خصوص ادامه مذاکرات و همچنین تعیین مکان و زمان مذاکرات در رایزنی ها بین طرفین در حال انجام است و گمان می کنم زمان و مکان مذاکرات به زودی تعیین شود.

کنعانی تصریح کرد: عدم تعیین زمان و محل مذاکرات به معنای پایان مذاکرات نیست، ایران در مسیر مذاکره قرار دارد و تا زمانی که طرف های مقابل به روند مذاکره و دیپلماسی چند جانبه پایبند باشند ایران در این مسیر قرار خواهد داشت. البته همانطور که پیش از این نیز گفته ایم ایران روابط خارجی به ویژه توسعه روابط اقتصادی و تجاری خود را معطل گفت‌وگوهای برجام نکرده است و نخواهد کرد.

کنعانی با بیان اینکه امیدواریم با رویکرد سازنده و همراه با حسن نیت طرف های مذاکره کننده از جمله آمریکا که مسئول اصلی شرایط کنونی در روند مذاکرات است امکان جمع‌بندی نتایج مذاکرات در آینده نزدیک فراهم شود، افزود: ما تاکید می‌کنیم که ایران در دستیابی به توافقی که تامین کننده منافع ملت ایران و تضمین کننده منافع اقتصادی ایران در برجام باشد جدی است و تا کنون بیشترین ابتکارات را ایران در مذاکرات ارائه کرده و این طرف های مقابل از جمله طرف‌های اروپایی و مشخصا طرف آمریکایی است که باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد که آیا می خواهد روند مذاکرات در آینده به نتیجه برسد یا نه؟


 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.