رکورد ۶۷ ساله گرمترین روز زمستان در تبریز

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: با ثبت دمای ۱۴ درجه بالای صفر در روزهای دوم و سوم دی ماه امسال، رکورد گرمترین روز زمستان در ۶۷ سال اخیر در تبریز شکسته شد.

کد خبر : 52503
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 دی 1396 - 10:35

 

 

به گزارش پایگاه خبری ججین ، محمد اشجعی رگفت : این رکورد براساس مقایسه دوره آماری بلند مدت در پنج روز اول دی ثبت شد و پیش از این گرمترین روز طی این مدت در سال ۸۸ در روزهای اول و دوم با ۱۳ درجه سانتی گراد بالای صفر ثبت شده بود.
وی اظهار کرد: در پنج روز اول دی امسال دمای سردترین روز ۳ درجه زیر صفر ثبت شده در حالی که سردترین روز در این مدت در سال ۸۸ با چهاردهم درجه زیر صفر ثبت شده بود.
اشجعی ادامه داد: براساس این آمار، میانگین گرمترین روز در پنج روز اول دی امسال ۱۲ درجه بالای صفر و میانگین سردترین ۳.۴ درجه بالای صفر ثبت شده در حالی که در این مدت میانگین گرمترین روز در سال ۸۸ حدود ۱۱.۴ درجه و در سردترین زمان ۲.۲ درجه سانتی گراد بالای صفر ثبت شده بود.
آذربایجان‌شرقی، منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم‌بندی‌های اقلیمی جزو مناطق نیمه‌خشک به حساب می‌آید.
آب و هوای این استان به‌ طور کلی سرد و خشک، ولی به‌ علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم‌های متفاوتی برخوردار است.
آذربایجان شرقی همواره تحت تاثیر باد‌های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان‌های سبلان در شرق، سهند درغرب و جنوب غربی، رشته کوه‌های قره‌داغ درشمال، رشته کوه‌های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال‌شرق استان قرار دارد.

 

 

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.