رویترز: تهران از جزئیات عملیات انتقامجویانه “طوفان الاقصی” بی‌اطلاع بود

خبرگزاری رویترز امروز طی گزارشی به نقل از منابع آگاه نوشت که فرمانده شاخه نظامی حماس با انگیزه انتقام از یورش ۲ سال پیش نیروهای رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی دست به طراحی مخفیانه عملیاتی زد که حتی تهران نیز از جزئیات آن بی‌خبر بود.

کد خبر : 946075
تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 مهر 1402 - 10:12

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایرنا، رویترز به نقل از یک منبع نزدیک به حماس در غزه نوشت: در ماه می ۲۰۲۱ و پس از یورش نیروهای اسرائیلی به مسجد الاقصی که خشم جهان عرب و اسلام را برانگیخت، محمد الضیف، فرمانده گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، برنامه‌ریزی عملیاتی را آغاز کرد که تاکنون منجر به کشته شدن بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر در اسرائیل شده است.

رویترز نوشت که ضیف از هفت سوءقصد اسراییل جان به در برده که آخرین مورد آن در سال ۲۰۲۱ ناکام ماند. او به ندرت صحبت می کند و هرگز در انظار عمومی ظاهر نمی شود.

تنها سه تصویر از ضیف وجود دارد: یکی از ۲۰ سالگی وی، دیگری با نقاب و تصویری نیز از سایه او.

محل اختفای ضیف نیز نامعلوم است و به احتمال زیاد در پیچ و خم تونل های غزه به سر می برد. یک منبع امنیتی اسرائیل گفت، ضیف به طور مستقیم در برنامه ریزی و اجرای حمله اخیر حماس دست داشته است.

منبع نزدیک به حماس به رویترز گفت که تصمیم برای آماده‌سازی حمله مشترکا توسط ضیف و یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه گرفته شده هر چند که مشخص است که مغز متفکر آن کیست.

این منبع گفت که تنها تعداد انگشت‌شماری از رهبران حماس در جریان کم و کیف این عملیات بودند.

به گفته یک منبع آگاه، مخفی کاری به حدی بود که ایران به عنوان دشمن قسم خورده اسرائیل، تنها به صورت کلی می دانست که این جنبش در حال برنامه ریزی یک عملیات بزرگ است و از زمان و جزئیات آن اطلاعی نداشت.

رویترز پیشتر خبر داده بود که حمله ۱۵ مهر که بدترین شکست نظامی اسرائیل از زمان جنگ سال ۱۹۷۳ با کشورهای عربی قلمداد می شود، نتیجه ۲ سال “خدعه” حماس و پنهان نگه داشتن طرح‌ های نظامی و تظاهر به عدم تمایل به جنگ بود.

یک منبع نزدیک به حماس به رویترز گفت، در حالی که اسرائیل باور کرده بود که با ارائه مشوق های اقتصادی به کارگران غزه می تواند حماس خسته از جنگ را مهار کند، جنگجویان این گروه اغلب به صورت علنی مشغول آموزش و انجام تمرین های نظامی بودند.

این منبع آگاه گفت: حماس این تلقی را برای اسرائیل ایجاد کرده بود که آماده جنگ نیست.

منبع نزدیک به حماس با اشاره به افتخار اسرائیل به توانایی نفوذ و نظارت بر گروه‌های اسلام‌گرا، گفت، بخش مهمی از این طرح (عملیات اخیر) جلوگیری از افشای اطلاعات بود.

این منبع افزود که بسیاری از رهبران حماس از این برنامه های نظامی بی اطلاع بوده و یک هزار جنگجوی این عملیات نیز هیچ تصوری از هدف دقیق تمرین های نظامی نداشتند.

 


برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.