روش جالب بی‌مهرگان دریایی برای شکار

دانشمندان گروهی از بی‌مهرگان دریایی را کشف کردند که از لایه‌ای از مخاط برای شکار استفاده می‌کنند.

کد خبر : 79288
تاریخ انتشار : دوشنبه 4 تیر 1397 - 7:19

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین“، ساکنان اقیانوس می‌توانند به مرموزی و جالبی محیط زندگی‌شان باشند. گروهی از بی‌‌مهرگان به نام «پیروسومس» لایه‌ای از مخاط ترشح می‌کنند که از آن به عنوان توری برای به دام انداختن غذایشان استفاده می‌کنند.

پیروسومس به گروهی از ارگانیسم‌های دریایی به نام «چرندگان شبکه مخاطی» نام دارند. کلی سوترلند، استاد زیست‌شناسی دانشگاه اورگان، نام چرندگان شبکه مخاطی را برای این جانوران انتخاب کرده است.

 

پایگاه خبر ججین

 

 

نام این جانوران مطابقت دقیقی با نحوه زندگی‌شان دارد؛ این موجودات دریایی لایه‌ای از مخاط ترشح می‌کنند تا فیتوپلانکتون‌ها را به دام بیندازد در حالی که خودشان در اقیانوس می‌چرخند.

این جانوران از فیتوپلانکتون‌هایی به اندازه باکتری تغذیه می‌کنند. البته اجازه ندهید اندازه وعده غذایی این موجودات شما را گول بزند. برخی از پیروسومس‌ها به اندازه انگشت شما هستند، حتی بعضی از آنها به اندازه یک آب‌نبات پاستیلی هستند اما برخی از آنها می‌توانند تا اندازه‌ای بزرگ شوند که یک مرد بالغ را قورت دهند و جای اضافی هم داشته باشند.

پیروسومس‌ها ارگانیسم‌های شفاف، توخالی و انگشت‌دانه شکلی هستند که سوراخی در یک طرف و قسمت نوک تیزی در طرف دیگر دارند.

درواقع این ارگانیسم‌ها کلونی از موجودات کوچک‌تر به نام «زوید» هستند که از طریق بافت‌های ژلاتینی به صورت فیزیکی به‌هم متصل می‌شوند. همه افراد یک کلونی از یکدیگر هستند و توانایی ایجاد کلونی‌های بزرگ‌تر را دارند. درست مانند این که همزمان سوار یک زیردیایی باشید، خود زیردیایی باشید و بخشی از زیردریایی باشید.

البته پیروسومس‌ها از این جهت حیوانات منحصربه‌فردی نیستند، برای مثال نوعی موجود دریایی به نام «مرد جنگی پرتغالی» در اقیانوس اطلس وجود دارد که نیشی دردناک و کشنده دارد و با وجود این که شبیه به یک حیوان واحد است، درواقع مجموعه‌ای از چندین ارگانیسم مختلف است.

مترجم: هانا حیدری

 

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.