روسیه خواستار نشست شورای امنیت درباره امکان استفاده کی‌یف از “بمب کثیف” شد

گروهی از نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا با ارسال نامه‌ای از جو بایدن خواسته‌اند رویکرد خود را در قبال درگیری در اوکراین تغییر دهد و برای پایان‌یافتن جنگ وارد مذاکره مستقیم با روسیه شود، چرا که به‌گفته آنها، جایگزین دیپلماسی، تنها یک جنگ طولانی است.

کد خبر : 142811
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 آبان 1401 - 11:15

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، به‌گفته منابع خبری در دفتر نمایندگی روسیه در سازمان ملل، این کشور خواستار برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل در خصوص وضعیت تحریکات قریب الوقوع از سوی کی‌یف با استفاده از به‌اصطلاح “بمب کثیف” شده است. طبق این اطلاعات، به‌احتمال زیاد این نشست روز سه‌شنبه و پشت درهای بسته انجام خواهد شد.

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل شب گذشته، دوشنبه، در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان اعلام کرد که مقامات مسکو از دبیرکل انتظار دارند هر اقدامی را که ممکن است برای جلوگیری از اقدامات تحریک‌آمیز اوکراین با استفاده از “بمب کثیف” انجام دهد.

این دیپلمات با اشاره به اینکه روسیه استفاده از “بمب کثیف” توسط کی‌یف را یک اقدام تروریسم هسته‌ای در نظر خواهد گرفت، گفت: وزارت دفاع روسیه اطلاعاتی دریافت کرده است که این اقدام تحریک‌آمیز ممکن است با حمایت برخی کشورهای غربی انجام شود.

پیش از این، دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل یادآور شد که طرف روسی انتظار دارد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در تماس با کشورهای غربی و اوکراین، اطلاعات مربوط به این را که کی‌یف در حال آماده‌سازی برای یک اقدام تحریک‌آمیز با استفاده از “بمب کثیف” است مورد توجه قرار دهد و بررسی کند.

این دیپلمات گفت: «این داده‌ها همچنان به‌دست می‌آید و ما می‌خواهیم آن‌ها را در دسترس دیگران قرار دهیم. هدف از نامه ارسالی به دبیرکل سازمان ملل نیز این است که این موضوع روشن شود که ما هشدار داده‌ایم که اوکراینی‌ها چنین برنامه‌هایی دارند.»

پیش از این مشخص شد که مقامات اوکراین در حال تدارک اقدامی تحریک‌آمیز در خاک کشور خود هستند و برای این کار ممکن است اوکراین از بمب هسته‌ای کم‌قدرت یا به‌اصطلاح “بمب کثیف” استفاده کند و بعد نیروهای مسلح روسیه را متهم به جنایت جنگی کند.

در عین حال کشورهای انگلیس، فرانسه و ایالات متحده، این  اتهامات را بی‌اساس دانسته رد کردند.

روز گذشته سازمان ملل خواستار جلوگیری از تشدید درگیری بین روسیه و اوکراین در شرایط انتشار گزارش‌هایی مبنی بر آماده‌ کردن یک «بمب کثیف» توسط کی‌یف شد.

 


 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.