روسیه برای اولین بار از موشک فراصوت «زیرکن» استفاده کرد

رئیس موسسه تحقیقاتی کی‌یف مدعی شد تحلیل و بررسی اولیه نشان می‌دهد که روسیه به‌تازگی برای اولین بار در جنگ تقریبا ۲ ساله، با موشک مافوق‌صوت «زیرکن» کی‌یف را هدف قرار داد و این چالش جدیدی را برای پدافند هوایی اوکراین ایجاد می‌کند.

کد خبر : 1252685
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 بهمن 1402 - 6:58

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایسنا، الکساندر رووین، مدیر «موسسه علمی-پژوهشی کی‌یف برای بازرسی‌های قانونی» در کانال تلگرامی خود گفت موسسه او تجزیه و تحلیل اولیه قطعات موشک از حمله روسیه در هفت فوریه (۱۸ بهمن) را تکمیل کرده است.

او همچنین ویدیویی از لاشه ادعایی موشکی را که نشانه‌های خاصی را نشان می‌دهد، اضافه کرد. الکساندر رووین نوشت: «در این مورد، عناصری را می‌بینیم که مشخصه موشک ۳M۲۲ زیرکن است. قطعات و لوازم موتور و مکانیسم‌های چرخش علائم مشخصی دارند.»

وزارت دفاع روسیه هنوز در رابطه با این ادعاها اظهارنظری نکرده است.

به گفته روسیه، موشک فراصوت زیرکن بردی معادل ۱۰۰۰ کیلومتر دارد و ۹ برابر سرعت صوت حرکت می‌کند. تحلیلگران نظامی گفته‌اند که سرعت مافوق صوت آن ممکن است به معنای کاهش بسیار زیاد زمان واکنش برای سامانه‌های دفاع هوایی و توانایی حمله به اهداف بزرگ، عمیق و سخت باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روسیه پیشتر گفته بود آزمایش موشک زیرکن را در ژوئن ۲۰۲۲ به پایان رسانده و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، زیرکن را بخشی از نسل جدیدی از سیستم‌های تسلیحاتی بی‌رقیب توصیف کرده است.

چنانچه استفاده از این نوع موشک در اوکراین تایید شود، این سلاح ممکن است چالش دیگری برای پدافند هوایی ناموفق این کشور درگیر، در بحبوحه کمک‌های نظامی نامشخص غرب در آینده باشد.

روسیه با استفاده از مجموعه‌ای از موشک‌های دوربرد و پهپادهای مختلف، حملات هوایی منظمی را به اوکراین انجام می‌دهد. موشک زیرکن در ابتدا به‌عنوان یک سلاح پرتاب از دریا طراحی شد و یک نسخه پرتاب از زمین بعدها توسعه یافت.

در بیانیه رووین اشاره ای نشده که آیا این سلاح مدنظر او از خشکی شلیک کرده است یا از دریا. او گفت علائم به دست آمده از لاشه موشک ادعایی از حمله هفتم فوریه که به ساختمان‌ها و زیرساخت‌های انرژی آسیب رساند، نشان می‌دهد که سلاح به‌تازگی مونتاژ شده است.

 


برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.