روستائیان زلزله‌زده بجنورد هنوز چادرنشینند

پس از گذشت ۸ ماه از زلزله‌خراسان شمالی هنوز خانواده‌هایی هستند که در چادر زندگی می‌کنند.

کد خبر : 58352
تاریخ انتشار : دوشنبه 2 بهمن 1396 - 11:57

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” ، زلزله ۵/۷ ریشتری اردیبهشت سال جاری در بجنورد و شهرستان مانه و سملقان، خساراتی را به منازل روستایی و شهری و تاسیسات چند روستای استان وارد کرد.
یکی از روستاهای متاثر از زلزله، روستای چریک واقع در دهستان بدرانلو از توابع بجنورد است. این روستای کوچک دارای ۵۷ خانوار و جمعیتی نزدیک به ۳۰۰ نفر دارد که در دل دره‌های باصفا و حاصل‌خیز بدرانلو زندگی می‌کنند.
در مسیر کوچه‌های روستا که قدم می‌زنیم به خوبی آثار به‌جا مانده از زلزله در خانه‌ها و آوارهایش دیده می‌شود. هنوز در نقاطی از روستا چادرها برپا هستند و رنگ سفید چادرهای امدادی هم نتوانسته دل این مردم رنج کشیده را سفید و روشن کند. مردم می‌گویند بعضی از پیمانکارها هم کار را نیمه‌تمام رها کرده و رفته‌اند.حالا معلوم نیست دست این مردم مظلوم به چه کسی می‌رسد که فریادشان را بشنود.
برای گذر از خانه‌ای به خانه دیگر باید سختی راه و گل‌های زیادرا تحمل کنی تا به خانه برسی. سرما میهمان این روزهای روستائیان است و به قول خودشان، «خشکه سرما» امانشان را بریده. از طرفی نگران آوار خانه‌ها هستند و از دیگر سو به فصلی که از راه می‌رسد و بارانی که نباریده و زمینی که خشک است.
به میانه‌های چریک که می‌رسید زنانی دبه به دست توجه غریبه‌ها را به خود جلب می‌کنند. اینجا هم حکایت فخرالدین بی‌آب، دیگر روستای زلزله‌زده این حوالی، تکرار می‌شود.
مردم صبور روستای چریک از آب آشامیدنی هم محروم بوده و بسیاری از آنها برای تهیه آب با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. شاید زمستان دیگری در این روستا رخ‌نمایی نکند. شاید زخم بی‌آبی اینجا را هم خالی از سکنه بگذارد و مردمش حاشیه‌‌نشین دیگری در اطراف بجنورد شوند.
راستی درمان دردهای این مردم که هنوز چند خانواده‌ از آنان در چادر زندگی می‌کنند، چقدر هزینه دارد؟ و ارزش گزارش‌هایی که در جلسات اداری می‌دهند چقدر است؟
اختصاص ۲۰ میلیون تومان تسهیلات به زلزله‌زدگان بجنورد
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان ‌شمالی از اعطای تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی با کارمزد ۴ درصدی به زلزله‌زدگان بجنورد خبر داد.
علی محمدی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌ شمالی با اشاره به زلزله اردیبهشت ماه امسال و گذشت ۸ ماه از زلزله گفت: طی بازدیدهای پی‌درپی کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌ شمالی از ۲۱ هزار منزل در ۷۱ روستا و ۴ شهر سرانجام مشخص شد که ۱۴ هزار واحد مسکونی روستایی و شهری به‌طورجدی آسیب‌دیده بودند.
وی افزود: در مرحله اوّل شروع به آواربرداری و جمع‌آوری شیرآلات، آهن‌آلات، اتصالات و در مرحله دوم شروع به شناسایی کنتورها و چاه‌های آب کردیم.

محمدی با اشاره به تشکیل پرونده برای روستائیان بیان کرد: در سطح شهر و روستاها ۹۶۰۰ واحد مسکونی نیاز به تعمیر و ۴۹۵۰ واحد مسکونی به‌طور کامل تخریب ‌شده‌اند که در مجموع ۱۴ هزار و ۵۵۰ واحد مسکونی نیازمند بازسازی و تعمیرات است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان ‌شمالی اظهار کرد: اطلاعات مردم در سامانه ثبت و به بانک‌ها معرفی‌شده است و بانک‌های ملی، ملت، تجارت، رفاه و مسکن موظف به اعطای تسهیلات به زلزله‌زدگان شهری و روستایی‌اند که برخی از مردم باگذشت ۸ ماه از زلزله هنوز هم اقدام به نام‌نویسی می‌کنند.

وی در این زمینه ادامه داد: تسهیلات بخش روستایی مبلغی بالغ‌بر ۲۰ میلیون تومان با کارمزد ۴ درصد و تسهیلات بخش شهری ۳۰ میلیون تومان با کارمزد ۵ درصد است که در خصوص روستاها بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض و برای واحدهای مسکونی سطح شهر ۶ میلیون تومان کمک بلاعوض در نظر گرفته و تا حدودی پرداخت کرده است.

محمدی در خصوص شبهات مربوط به کیفیت پایین سیمان‌هایی که از کارخانه سیمان گلستان دریافت می‌شود گفت: این بحث کاملاً ساختگی است و شرکت سیمان گلستان تمامی استانداردها را رعایت می‌کند زیرا اگر کیفیتش پایین باشد قطعاً اجازه تولید در استان گلستان را نخواهد داشت.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌ شمالی در پایان افزود: علت اصلی بازماندن پرونده زلزله‌زدگان خراسان ‌شمالی عدم رجوع زلزله‌زدگان به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است که خواهشمندیم هرچه زودتر مراجعه کرده و پرونده خود را به نتیجه برسانند.

 

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.