روایت اسب ها از زخمی که هنوز تازه است

«اسب‌ها؛ سال ۵۹ هجری شمسی» روایت زندگی مهتری است در قالب نمایشنامه که زبان اسب‌ها را می‌داند و همزمان با واقعه عاشورا نزدیک کربلا زندگی می‌کند، نویسنده اثر به اسطوره‌ها درباره اسب و جهان عاطفی و عاشقانه اسب‌ها در حاشیه زندگی و مرگ سواران ‌شان می ‌پردازد.

کد خبر : 85502
تاریخ انتشار : دوشنبه 26 شهریور 1397 - 6:02

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، نمایشنامه «اسب‌ها؛ سال ۵۹ هجری شمسی» روایت متفاوت محمد رحمانیان از واقعه عاشوراست که ۲۴ پرسوناژ (شامل اسب‌ها و آدم‌ها) دارد و به اسطوره‌ها و روایت‌ های کهن درباره اسب و جهان عاطفی و عاشقانه اسب‌ها در حاشیه زندگی و مرگ سواران‌شان می‌پردازد.
«این نمایشنامه واقعه کربلا را از زبان اسب های جنگجوی میدان برایمان تصویر می کند. اسب ها داستان جداماندگان از همراهی است و زخمی که بر جانشان نشست. داستان بلوغ آدمیانی است که نه در رکاب حسین بن علی (ع) بلکه فرسنگ ها دورتر فقط آوازه مردانگی اش را شنیده اند».
«اسب ها راوی تاریخ اند از حادثه سال ۵۹ هجری شمسی و زخمی که هنوز تازه است»، این نمایش برای اولین بار در سال ۸۳ روی صحنه سالن اصلی تئاتر شهر در تهران اجرا شد.

 

پایگاه خبر ججین

 

جدای از هسته اصلی نمایش و شرایط صحنه و چه و چه، نکته قابل توجه و بارز دیگر این است که نوشته محمد رحمانیان بسط درست معنایی واقعه عاشورا با شرایط و حوادث امروز دنیاست که هر بینده ای را به فکر فرو می برد و در مقام مقایسه اش می نشاند تا به الهام از قیام امام حسین (ع) آگاه تر و هوشیارتر به رصد وقایع اطرافش بنشیند. اتفاقی که به یقین یکی از اهداف قیام امام حسین (ع) بوده است.
نمایش «اسب ها» گروه جدیدی از مردم را به دیدن واقعه عاشورا دعوت می کند، گروهی که نگاه هنری به دین را می پسندند و تئاتر دینی را با نگاه هنری می خواهند.
این نمایشنامه ۷۲ صفحه ای برگزیده رشته ادبیات نمایشی گروه ادبیات دومین جایزه دوسالانه عبل (کتاب سال عاشورا) شد.
محمد رحمانیان متولد ۱۳۴۱ نمایش نامه نویس، کارگردان و مدرس تئاتر است، «روز حسین و پل» از دیگر آثار این هنرمند با مضمون واقعه عاشورا هستند.

 

 

 

 


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.