رمق دریاچه ارومیه مدیون ستاد احیاست

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به کاهش بارندگی در این حوضه آبریز، گفت: اگر فعالیت های مربوط به ستاد احیا نبود، دریاچه نیمه جان ارومیه امروز وجود خارجی نداشت.

کد خبر : 52443
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 دی 1396 - 7:56

 

 

به گزارش پایگاه خبری ججین ، فرهاد سرخوش با بیان اینکه بارش باران در حوضه آبریز این دریاچه نسبت به سال گذشته حدود ۳۹ درصد و در مقایسه با متوسط ۴۹ سال گذشته حدود ۵۶ درصد کاهش یافته، افزود: تراز فعلی دریاچه ارومیه نسبت به کمترین تراز ثبت شده برای این دریاچه ۲۴ سانتی متر بالاتر است.
وی افزود: تراز نگین آبی آذربایجان امروز، ارتفاع یکهزار و ۲۷۰ متر و ۲۸ سانتی متر را نشان می دهد. 
وی با اشاره به اینکه ستاد احیای دریاچه ارومیه در گام نخست مطالعاتی برای احیای دریاچه آغاز کرد، افزود: در سریع ترین زمان ممکن طرح های ۴۴ گانه نهایی برای احیای دریاچه ارومیه بر روی میز اعضای ستاد احیا قرار گرفت و این ستاد کارهای عملیاتی خود را برای احیای بزرگترین پهنه آبی داخلی کشور از سال ۱۳۹۳ شمسی آغاز کرد.
وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است تا ظرف مدت ۱۰ سال به سطح تراز اکولوژیک خود برسد، اظهار کرد: یکی از مهمترین مصوبه های این ستاد کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز این دریاچه به واسطه انتقال آب با لوله های پلی اتیلنی از منبع تامین تا سر مزرعه است. 
وی افزود: در سال های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ در مجموع ۴۱۴ کیلومتر عملیات انتقال آب با لوله پلی اتیلنی به اجرا درآمده و ۱۲ هزار هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان های آذربایجان غربی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه تحت پوشش انتقال آب مدرن قرار گرفته است. 
وی از پیشرفت ۷۵ درصدی طرح تشکیل و تجهیز شبکه سنجش منابع آب سطحی و زیرزمینی استان در راستای اجرای مصوبه های ستاد احیای دریاچه ارومیه خبر داد.
سرخوش در حالی میزان تراز دریاچه ارومیه را یکهزار و ۲۷۰ متر و ۲۸ سانتی متر اعلام کرد که این تراز نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته است.
به گفته وی وسعت امروز دریاچه ارومیه در مقایسه با ۱۵ سال گذشته بیش از ۲ هزار و ۷۷۹ کیلومتر کاهش یافته است.
وی با تاکید بر اینکه تراز این دریاچه در روزهای آینده به علت بارندگی افزایش می یابد، اظهار کرد: حوضه آبریز دریاچه ارومیه با ۲۰۵ میلی متر بارندگی از کم بارش ترین حوضه های آبریز کشور است ولی با اقدامات انجام شده باید بیشترین میزان آب در نگین آبی آذربایجان ذخیره شود.
سرخوش با اعلام اینکه حوضه آبریز دریاچه ارومیه توسط ۲۱ رودخانه دائمی و ۳۹ رودخانه دوره ای سیراب می شود، گفت: دریاچه ارومیه یک حوضه آبی بسته است که آب آن از محل بارش مستقیم و روان آب ورودی از آب راهه ها و رودخانه ها تامین می شود. 
به گزارش ایرنا، دریاچه ارومیه بزرگترین آبگیر دائمی در شمال غرب فلات ایران ‌است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شمسی شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی در حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.
بنا بر نظر کارشناسان خشک شدن دریاچه ارومیه تاثیر منفی بر محیط زیست منطقه داشته و بر روی دمای هوا و وزش بادهای نمکی تاثیر گذاشته است. 

 

 

 

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.