رمان محبوب اثر تونی موریسون

محبوب / دلبند – Beloved

نویسنده: تونی موریسون – Toni Morrison

سال: ۱۹۸۷

کد خبر : 51277
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 آذر 1396 - 12:14

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” ، محبوب نه تنها تأثیرات فیزیکی بلکه تأثیرات روحی روانی ناشی از برده‌داری را نیز به تصویر می کشد. نشان می دهد که برده داری چگونه آزادی، خانواده و در برخی موارد، عقل و منطق را هم از انسان می گیرداقدام سثبرای کشتن فرزندش نتیجه‌ مستقیم رنج و عذابی است که از سوی اسکول‌تیچر و برادرزاده هایش بر او متحمل می شود.

موریسون از طریق سث و بیبی‌ساگز (مادر شوهر سث) در مضمون مادرانگی به کاوش می پردازد.بیبی‌ساگز که پسرش هال او را از بردگی رها می کند، علمداری روحی از رشد و پرورش در جامعه استاز طرفی، سث با تجربیاتش از بردگی آن‌قدر از نظر روحی روانی دچار آسیب شده است که غریزه های مادرانه اش با ترس و احساس گناه در هم گره خورده است.

از بسیاری جهات، شخصیت محبوب (بیلاود) تصویری جسمانی از اندوه و آشفتگی مداوم در زندگی شخصیت های رمان است. او انگار دخترِ مرده‌ی سث باشد، که هم به عنوان روحی انتقام جو ظاهر می شود و هم به عنوان یادآوری قتلی که سث مرتکب شده است. او ممکن است روح همان کودک به قتل رسیده باشد که خانه ۱۲۴ را تسخیر کرده است‌، چون با ظهور ناگهانی و عجیب این زن،‌ خانه از تسخیر توسط روح کودک در می آید. خود این زن هم رفتارهای کودکانه ای داردکودک کشته شده هم بی‌نام استنام این زن از نوشته روی سنگ قبر کودک کشته شده‌ی سث گرفته شده است که روی سنگ قبرش نوشته شده محبوبمحبوب باعث می‌شود وضعیت و به هم ریختگی روانی خانواده نمایان شود، دیوانگی را در خانه ایجاد کرده و آرام آرام باعث تخریب سث می شود.

شخصیت پردازی موریسون از زنی مهاجر،‌ سث،‌ دختر کشته شده اش، محبوب، در داستان نویسی بی سابقه استاین رمان تصویر دقیقی است از تجربیات و زندگی زن‌های برده سیاه پوستسث در چهارده سالگی ازدواج می‌کند و در نوزده سالگی برای چهارمین فرزندش حامله استآقای گارنر از خوش رفتاری اش و نوع برخوردش با برده های مرد به خود افتخار می کند، با این حال او هم این تفکر برده داران را دارد که از زنان برده با هدف باروری استفاده می کنند. اسکول‌تیچر نیز برای توانایی بارداری و به خاطر پولی که می‌تواند از این راه به دست آید، برای سث ارزش قائل است.

بیش از هر چیزی اهمیت این رمان به خاطر تصویر و نمایشش از نگرانی‌های مادران برده است که نسبت به وضعیت و آسایش فرزندانشان داشتندسث تصمیم می‌گیرد تمامی کودکانش را بکشد اما اجازه ندهد فرزندانش به آن زندگی بردگی بازگردند. می‌خواهد به هر قیمتی که شده به اوهایو و فرزندانش برسداو اغلب تکرار می‌کند که می بایست به دخترکش محبوب شیر بدهدرمان همچنین به رابطه بین مادرِ پرستار و نوزادش می پردازدسث به یاد می‌آورد که برده بودن او را از داشتن ارتباط با مادرش محروم کرده است و تصمیم می‌گیرد به پرورش کودکانش بپردازد.شخصیت محبوب،‌ از فقدان ارتباط با مادرش و از یک نفرت سرچشمه می گیرد، همچنین از احساس نیازی برای مجازات کشته شدن بی رحمانه اش به دست مادرشبا اینکه محبوب یک روح است، قابل توجه است که او همچون یک کودک رفتار می کند، کودکی که در دوران نوزادی خسران و فقدان بزرگی را تجربه کرده استاو از نظر روانی تخریب شده و پریشانی تمام وحودش را گرفته است. در شخصیت محبوب دائماً نیازی برای نزدیک بودن به مادرش دیده می شودسث احساس گناه می‌کند و به همین خاطر محبوب هر درخواستی می‌تواند از او داشته باشد و می تواند مادرش را وادار به انجام آن کند، مهم نیست درخواست هایش چقدر مضحک باشد،‌ اعتراض سث هم چیزی را تغییر نمی دهد.

جرقه طرح داستانی محبوب مربوط به زمانی است که موریسون به عنوان ویراستار کار می کرددر پروژه ای با داستان زن برده‌ای به نام مارگارت گارنر بر می خورد که یکی از فرزندانش را کشته و می خواسته سه کودک دیگرش را هم بکشد تا مانع بازگشت آن‌ها به وضعیت بردگی شوداین اساس داستان محبوب شد.

رمان از طریق شخصیت‌های سث و بیبی‌ساگز به مضمون مادر به عنوان پرورش دهنده و محافظ می پردازد.بیبی‌ساگز از سث، پس از فرارش مراقبت و نگهداری می کند، و وقتی دیگر توان ادامه این کار را ندارد،‌ تصمیم می‌گیرد که بمیردسث کودکانش را به عنوان دارایی اش می بیند، به عنوان جان هایی که او به جهان آورده است. مساله مشابهی هم برای بیبی‌ساگز پیش آمده است، او مجبور بود از تمامی کودکانش به جز آخرین پسرش، هال جدا شودسث تصمیم می‌گیرد کودکانش را جایی قرار دهد که این سیستم برده‌داری نتواند به آن‌ها آسیب برساند.

رمان تلاش دارد به درک نیروهایی (نیروهایی تاریخی و شخصیبپردازد که باعث می‌شوند سث با این هدف که نگذارد فرزندانش ترس و وحشت برده‌ بودن را تجربه کنند؛ آن ها را بکشدترس و وحشت برده‌داری به صورت تسخیر خانه ای نشان داده شده است که با ظهور روح کودکی در جسمی بالغ ظهور پیدا می کنداز همان شروع داستان، وارد کردن گذشته در زندگی سث، دنور، بیبی‌ساگز، پاول دی و جامعه، کاربرد و استفاده نویسنده از ماوراطبیعه را نشان می دهدمحبوب نماینده و نشانگر درد و رنج‌هایی در گذشته است که بر زندگی تمامی آفریقایی – آمریکایی ها سایه افکنده استاین گذشته‌ی دردناک با کلمه‌ی «یادآوری» نشان داده می شود که در طول رمان به کار می رودشخصیت‌ها مدام درگیر عقب راندن و تلاش برای دور کردن گذشته هستند، گذشته‌ای که در زندگی‌شان رخنه کرده و درد و رنجی را در آن گسترانده است که با ظهور محبوب به شکلی جسمانی نمود پیدا می کند.

موریسون دائماً محیطی را پیش چشم خواننده تصویر میکند که شخصیت سث را ساخته است؛ جامعه‌ی برده داریاین سیستم، منبع دیوانگی سث و دلیل رفتارهایش استپاول دی می‌تواند دوراهی و شرایط دث را درک کند و این گونه نتیجه گیری می کند که برای یک زنِ برده، داشتن عشق به هر چیزی خطرناک است به ویژه عشق به فرزندپاول دی به تنش‌هایی اشاره می‌کند که سیستم برده‌داری ایجاد کرده است، و همچنین به غریزه‌ی زنان برده برای محافظت و بزرگ کردن فرزندانشانبرده‌داری تمامی دارایی‌های زن برده را مدعی می‌شود و حقوق مادر بودن را هم از او می گیرد. به او اجازه نمی دهد در مورد آینده فرزندانش، تربیت و رشد جسمی آن‌ها تصمیم گیری کندسث به صورت غریزی به دنبال راهی است که فرزندانش را نگه دارد و به آن‌ها عشق بورزد، و از این جاست که کشمکش اصلی داستان ایجاد می شود.

منبع: Enotes

 

 

 

 


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.