رمان “رهبر عزیز”

رمان “رهبر عزیز” نگاهی است به وضعیت درونی کره‌شمالی، داستان یکی از ماموران ضداطلاعاتی کره شمالی که فرار نفسگیرش به سوی آزادی را شرح می‌دهد. .

کد خبر : 42398
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 آبان 1396 - 11:01

 

 

 

پایگاه خبر ججین

به گزارش پایگاه خبری “ججین”   ، سال‌هاست که کره‌شمالی ضمن تکذیب نقض حقوق بشر، فعالان فراری که به دنبال جلب توجه نسبت به مسائل حقوق بشری هستند را تهدید می‌کند و می‌ترساند و کسانی را که در تحقیقات کمیسیون تحقیق حقوق بشر شهادت داده‌اند را مورد انتقاد و حمله قرار می‌دهد و این فراری‌ها را «تفاله انسان» می‌خواند. ضمن اینکه در سراسر این کشور، وجود سیستم اردوگاه زندانیان سیاسی به شدت تکذیب می شود.کارگران هفت روز هفته کار می‌کنند. آن‌ها هر روز راس ساعت ۵ صبح از خواب بیدار می‌شوند و ۱۶ ساعت تمام را مشغول “بردگی کردن” در زمین‌های زراعی و کارخانه‌ها هستند. سپس باید سر جلسات “آموزش مجدد” حاضر شوند تا بالاجبار احکام رسمی را به خاطر بسپارند. هرگونه لغزش در طول روز مساوی است با بیدار نگه داشته شدن در طول شب! حضور و غیاب سه مرتبه در روز انجام می‌شود تا مطمئن شوند کسی از زیر سیم خاردارها فرار نکرده باشد. هرکس در طول شب خارج از آسایشگاه خودش باشد، کشته خواهد شد.

داستان رمان “رهبر عزیز” از کره شمالی آغاز می‌شود. در این رمان یکی از ماموران عالی‌رتبه ضداطلاعاتی کره شمالی زندگی‌اش در مقام شاعر درباری کیم جونگ ایل و فرار نفسگیرش به سوی آزادی را شرح می‌دهد. این رمان نگاهی است به وضعیت درونی کره‌شمالی.
جَنگ جین‌سونگ در کره‌شمالی زندگی می‌کرد، زندگی آرام و شادی داشت، حتی هنگامی که کشور دچار قحطی شد و آدم‌های زیادی از گرسنگی مردند، جیره غذایی او قطع نشد. زندگی‌اش امن و امان بود تا زمانی که مجله ممنوعه‌ای را که به دوستش داده بود، گم شد و امتیازات و زندگی او را تا آستانه نابودی کشاند. حالا جنگ جین‌سونگ برای نجات جان خودش و خانواده‌اش چاره‌ای جز فرار نداشت.

در داستان نفس‌گیر فرار او به کره‌جنوبی افشاگری حیرت‌انگیزی بیان می‌شود. تفاوت اصلی کتاب رهبر عزیز با دیگر کتاب‌های مربوط به کره شمالی در این است که جنگ جین‌سونگ یک فراری عادی نیست. او شاعری است که در بالاترین سطوح قدرت فعالیت کرده، در ساخته‌شدن کیش شخصیتی کیم جونگ‌ایل، رهبر عزیز، نقش داشته و حتی به جمع «پذیرفته‌شدگان» راه یافته، که اعضای آن بسیار کم هستند. همچنین او چندین سال در سازمان جاسوسی کره‌شمالی فعالیت داشته و به همین دلیل با رازهای پشت پرده سیاست کره شمالی آشناست. در نتیجه این نزدیکی به نهاد قدرت و شخص کیم جونگ‌ایل، او به‌راحتی و به‌خوبی می‌تواند در این کتاب به ساختار واقعی قدرت در این کشور بپردازد.

در این رمان، ماجرای فرار جنگ جین‌سونگ به کره جنوبی بیان می‌شود. رمان “رهبر عزیز” داستان دراماتیک غیر ممکنی است و یکی از بهترین تصویرپردازی‌ها و در عین حال کابوسی از کره شمالی است.

در مقدمه کتاب آمده است:
” مطالب کتاب “رهبر عزیز” و “فرار از اردوگاه ۱۴″ فقط در مورد کره شمالی نیست. این کتاب‌ها آینه تمام نمای همه کشورهای تمامیت خواه‌اند. در تمامی کشورهای تمامیت‌خواه از مکانیزم‌های مشابهی استفاده می‌شود. حاکمیت تمامی این کشورها با استفاده از عوامل مختلف مانند ملیت، ایدئولوژی سیاسی و… شیوه تفکر موردنظرشان را شکل می‌دهند و سایر تفکرات را سرکوب می‌کنند. در چنین نظام‌هایی، نهاد قدرت خودش را در جایگاهی بالاتر از مردم قرار می‌دهد و مدام به آنان یادآوری می‌کند که نیازمندش هستند و باید نحوه تفکرشان را تغییر دهند و در غیر این صورت سزاوار مجازات‌اند.”

کتاب “رهبر عزیز” نوشته جَنگ جین‌سونگ با ترجمه مسعودیوسف حصیرچین توسط انتشارات ققنوس در ۳۴۳ صفحه به قیمت ۲۴۰۰۰ تومان راهی بازار کتاب شده است.

 

 

 


 

telegram.me/jajinnews

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.