رفع تکلیف صنعت از آلودگی آب و هوا/پایش صنایع همچنان ضروری است

نگاه رفع تکلیفی صنایع آلاینده اردبیل به الزامات زیست‌محیطی گویای این ادعا است که همچنان نظارت و پایش و حتی توقف واحد متخلف برای جلوگیری از تشدید آلودگی‌ها در آینده ضرورت دارد.

کد خبر : 51541
تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 آذر 1396 - 21:59

 

 

به گزارش پایگاه خبری ججین ، با وجود اینکه حال و روز صنایع در اردبیل تعریف چندانی نداشته و به تعبیر مسئولان بخش زیادی گرفتار رکود و تعطیلی است اما تعداد فعال نیز چندان با الزامات زیست‌محیطی آشتی و صمیمت ندارند.

آلودگی آب، هوا و خاک سه موضوع نگران‌کننده است که به بهانه ممانعت از تشدید آن، کارشناسان و متولیان نظارت و بازرسی از صنایع را به جد پیگیری می‌کنند.

آلودگی‌هایی که گاهی به بهانه سهل انگاری، گاهی به دلیل کمبود مالی و ناتوانی در تجهیز واحد صنعتی و در اصل به دلیل نبود مسئولیت‌پذیری نهادینه شده از سوی صنعت به سرمایه طبیعی استان تحمیل می‌شود.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان اردبیل در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار مهر با تأکید به اینکه آگاهی صنایع در خصوص رعایت الزامات زیست‌محیطی رو به افزایش است، به این نکته اشاره دارد که همچنان پایش صنایع ضرورت داشته و برای جلوگیری از آلودگی بدون وقفه نظارت و بازرسی اعمال می شود.

محمد خداپرست معتقد است هر چند برخی صنایع پای کار آمده‌اند اما همچنان صنایعی نیز بی‌توجه به محیط‌زیست بوده و آلاینده هستند.

*در چند سال اخیر واحدهای بزرگ صنعتی در استان یا آغاز به کار کرده و یا در شرف بهره‌برداری است. تا چه میزان الزامات زیست‌محیطی در واحدها رعایت شده است؟

بر اساس قوانین یک تعداد واحدهای بزرگ صنعتی مشمول ارائه گزارش اثرات زیست‌محیطی هستند. قبل از احداث و شروع عملیات اجرایی واحد می‌بایست از طریق مشاور ذیصلاح که به تائید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی رسیده و می‌تواند شرکت حقوقی، فرد حقیقی و استاد دانشگاه باشد، نسبت به مطالعه اثرات اقدام کند.

تصویب نتیجه این مطالعات بخشی در سازمان مرکزی و بخشی با تفویض اختیار در استان انجام می‌شود که در خود استان بررسی ۲۱ واحد تفویض اختیار شده است.

ما با بررسی کارگروه استانی در نهایت مجوز فعالیت را صادر می‌کنیم که اخیراً مجوز مجتمع بازیافت زباله و دو طرح گردشگری صادر شد.

از سویی محل دفن زباله شهرها نیز مشمول ارزیابی است و شهرداری‌های خلخال، گرمی، بیله سوار و نیر ملزم شده‌اند تا مطالعات ارزیابی خود را از طریق مشاور ارائه دهند که این مطالعات در حال بررسی است.

پایگاه خبر ججین

بدون صدور مجوز هیچ واحد صنعتی که مطابق قوانین می‌بایست گزارش اثرات زیست‌محیطی خود را ارائه دهد، حق فعالیت ندارد و این موضوع قویاً در استان دنبال می‌شود.

*نحوه کنترل اثرات زیست‌محیطی واحدهای صنعتی موجود را تشریح کنید.

واحدهای صنعتی به دو شیوه نظارت می‌شوند. شیوه اول بازدید و پایش میدانی است و با بازرسی میزان آلایندگی واحد صنعتی از جمله خروجی هوا، وضعیت تخلیه پساب و فاضلاب و مواردی از این دست رصد می‌شود.

شیوه دوم خود اظهاری است که واحد صنعتی نتایج بررسی‌های خود را ارائه می‌دهد و البته نتایج اعلامی این شیوه نیز با بازرسی‌های هر از گاهی رصد می‌شود.

*به عقیده شما نتایج خود اظهاری پایش زیست‌محیطی از اطمینان و صحت کافی برخوردار است؟

بله. این نتایج قابل دست کاری نیست. چرا که همراه با آزمایش‌های مقطعی خود محیط‌زیست رصد و مقایسه می‌شود.

آمار واحدهای آلاینده روند کاهشی دارد و با نظارت و بازرسی‌ها بسیاری از واحدها به سمت نصب تجهیزاتی که می‌تواند از آلودگی محیط‌زیست ممانعت کند، روی آورده‌اندواحد صنعتی داشتیم که آزمایشگاه مرتباً خروجی آن را فاقد استاندارد اعلام می‌کرد و با وجود اینکه خود اظهاری نظر مغایری داشت اما در آزمایش‌ها همین خود اظهاری نیز بررسی می‌شود.

*چه تعداد واحد آلاینده در استان شناسایی شده و آیا روند افزایشی در آمارها داریم؟

در سه ماهه دوم سال ۱۲ واحد آلاینده در استان شناسایی شده که البته آمارهای سه ماهه سوم فعلاً استخراج نشده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد آمار واحدهای آلاینده روند کاهشی دارد و با نظارت و بازرسی‌ها بسیاری از واحدها به سمت نصب تجهیزاتی که می‌تواند از آلودگی محیط‌زیست ممانعت کند، روی آورده‌اند.

به عنوان مثال نصب سیستم آن لاین پایش توصیه شده که هر چند صرفاً کارخانه سیمان از این سیستم برخوردار است اما در حال پیگیری هستیم تا واحدهای صنعتی دیگر نیز نصب کنند.

*وضعیت پساب تخلیه شده واحدهای صنعتی و ضرورت‌های این بخش را هم تشریح کنید.

پساب تخلیه شده واحدهای صنعتی مرتباً رصد می‌شود. برخی واحدهای دولتی و برخی بخش خصوصی می‌بایست به این مهم توجه داشته باشند. به عنوان مثال آب و فاضلاب شهری می‌بایست پساب خروجی داشته باشد که در حال پیگیری و مکاتبه هستیم تا نصب شود.

در شهرک‌های صنعتی استان لازم است این مهم موردتوجه قرار گیرد؛ چرا که برخی واحدها به دلیل بی‌توجهی اخطار گرفته‌اند و دیده می‌شود که در برخی مواقع پساب وارد آب‌های سطحی می‌شود.

پایگاه خبر ججین

در کشتارگاه‌ها نیز نظارت‌ها به قوت انجام می‌شود و در مجموع تأکید ما رعایت الزامات است و هر واحدی که با وجود اخطارها آلودگی خود را متوقف نکند، پلمب می‌شود.

*به عقیده شما آلودگی آب از سمت‌وسوی صنایع اردبیل نگرانی به دنبال ندارد؟

برخی واحدها به دلیل بی‌توجهی اخطار گرفته‌اند و دیده می‌شود که در برخی مواقع پساب وارد آب‌های سطحی می‌شودما به صورت مداوم بر عملکرد واحدها نظارت داریم. هر چند آلودگی‌هایی دیده می‌شود اما با نظارت و اخطار مانع از گسترش می شویم. برخی واحدها آلودگی بالایی دارند که در این حوزه از اهرم‌های قانونی استفاده می‌شود.

اما در مجموع اجازه تداوم آلودگی را نمی‌دهیم. با توجه به بالا بودن جرایم، خود صنایع نیز تاحدودی نسبت به توقف آلودگی تمکین می‌کنند.

*در آلودگی هوا وضعیت صنایع استان را تشریح کنید.

در آلودگی هوا نصب فیلتر ها مورد تأکید است. برخی واحدها توانسته‌اند همسو با محیط‌زیست به این مهم توجه داشته و وضعیت آلایندگی خود را به شدت کاهش دهند. اما برخی واحدهای آلاینده نیز داریم که مهم‌ترین آن کارخانه‌های آسفالت است.

در وضعیت فعلی سه واحد کارخانه آلاینده آسفالت داریم و حتی یک مورد تعطیل شده است. کارخانه آسفالت خود شهر اردبیل نیز آلودگی بالایی داشت که با گازسوز کردن و با تغییر قابل توجه همراه شده است.

امسال ۹ واحد آلاینده صنعتی از جمله دو واحد شن و ماسه در خلخال، کارخانه آسفالت شهرداری نیر و واحد تولید زغال در پارس آباد تعطیل شده است.

*با توجه به افزایش صنایع در اردبیل آیا نگرانی حادی از آلودگی زیست‌محیطی وجود دارد؟

در وضعیت فعلی نگرانی حادی نداریم اما نظارت و بازرسی به قوت خود باقی است. لازم است صنایع خود نسبت به محیط‌زیست احساس مسئولیت کرده و الزامات و قوانین را رعایت کنند.

محیط‌زیست متعلق به تمامی شهروندان است و نیروهای تنها یک اداره قادر به حفاظت از محیط‌زیست نیست؛ بلکه برای حفاظت نیازمند آگاه‌سازی و جلب مشارکت عمومی هستیم.

 

 

 


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.