رشد سه برابری مغز انسان

به گفته دانشمندان مغز انسان طی هشت میلیارد سال گذشته به دلیل مواجهه با خطرات جدید سه برابر شده‌است.

کد خبر : 39331
تاریخ انتشار : جمعه 14 اردیبهشت 1397 - 23:30

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، در مطالعات قبلی اثبات شد که مغز انسان با بزرگ شدن گروه‌های اجتماعی و دایره ارتباطی ما رشد می‌کند اما نتایج تحقیقات جدید خلاف این ماجرا را نشان می‌دهد.

این مطالعه جدید نشان می‌دهد که مغز ما به دلیل عوامل محیطی مانند گسترش محیط زندگی، بزرگ‌تر می‌شود. دانشمندان امیدوراند که یافته‌هایشان اطلاعات جدیدی درباره تکامل نژاد بشر به ارمغان بیاورد. از وقتی که اولین اجداد ما روی زمین ظاهر شدند تا به امروز، اندازه مغز انسان سه برابر بزرگ‌تر شده است اما هیچ تغییری در اندازه مغز شامپانزه‌ها دیده نمی‌شود و این موضوع برای دهه‌ها مورد بحث و جدل دانشمندان بوده است.

حالا محققان دانشگاه دورام «فرضیه دیدگاه قدیمی» را مورد بررسی قرار دادند که بیان می‌کند مغز انسان به دلیل سازگاری با ساختار اجتماعی پیچیده جوامع انسانی رشد کرده است تا به آنها اجازه معاشرت در گروه‌های بزرگ‌تر و پیچیده‌تر را بدهد.

آنالیزهای جدید انجام‌شده روی ۱۴۰ گونه ابتدایی شامل میمون‌ها، گوریل‌ها، شامپانزه‌ا و لمورها نشان می‌دهد که این فرضیه اشتباه است. یافته‌های اخیر سوال جدیدی را ایجاد می‌کند:‌ آیا اندازه مغز شاخص مفیدی در توانایی‌های شناختی است یا خیر؟

دانشمندان همچنین متوجه شدند که رویکرد مورد استفاده در پاسخگویی به این سوال مشکلاتی دارد و در واقع به دنبال وجود ارتباط میان اندازه مغز و رفتار است.

به گفته محققان، بخشی از این مشکل به اندازه کلی مغز بستگی دارد چراکه موجودات نخستینی که در شب تغذیه می‌کنند دارای بافت خاکستری بسیار بزرگی هستند که مختص حس بویایی و شنوایی است.

از سوی دیگر، اکثر عصب‌ها در موجوداتی که طی روز فعال‌تر هستند، مانند انسان، به حس بینایی اختصاص دارند. در نتیجه، این تیم تحقیقاتی معتقد است که نحوه مطالعه و فرضیه‌سازی پیشین درباره تغییر اساسی در چگونگی تکامل مغز انسان درست نیست.

برای درک بهتر از تکامل مغز انسان، باید این اندام را مانند یک موزائیک با طرحی پیچیده ببینیم که هر قطعه مختص به عملکرد متفاوتی است.

انسان‌های نخستین و شبه‌انسان‌ها محیط زندگی بزرگ‌تری نسبت به میمون‌ها و شامپانزه‌ها داشتند. از سوی دیگر، انسان‌های امروزی دارای محیط زندگی بسیار وسیعی هستند و امکانات سفر به سراسر جهان را دارند. این افزایش محیط زندگی منجر به افزایش اندازه مغز نژاد بشر شده است.

 


 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.