رستاخیز نغمه های آذری با نوای غریب آشیق ها

اختتامیه چهارمین جشنواره موسیقی نواحی «آیینه دار» برگزار شد

کد خبر : 52244
تاریخ انتشار : دوشنبه 4 دی 1396 - 11:16

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” ، چهارمین جشنواره موسیقی نواحی «آیینه دار» شامگاه شنبه ۲ دی ماه با تجلیل از هنرمندان پیشکسوت موسیقی آذربایجان در تالار وحدت به کار خود پایان داد. جشنواره‌ای که در آن عاشیق‌(آشیق)های شمال غرب ایران به‌ مدت ۳ روز عاشقانه‌های خود را در تالار رودکی روی صحنه بردند و اتفاقاً بسیار هم مورد استقبال علاقه مندان به موسیقی مخصوصاً موسیقی نواحی قرار گرفت. زحمت کشان این حوزه از موسیقی با تمام تأثیری که در زنده نگه داشتن نواهای کهن این سرزمین دارند اما متأسفانه آنچنان که باید و شاید مورد توجه و حمایت قرار نگرفته‌اند و شاید امروز تنها انتظارشان از مسئولان قرار گرفتن زیر چتر حمایت‌هایی از قبیل بیمه و حقوق بازنشستگی است.
قانون بیمه برای هنرمندان بالای ۵۰ سال
سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره موسیقی نواحی «آیینه دار» حضور داشت در سخنرانی خود ضمن قرائت دلنوشته‌ای در قدردانی از هنرمندان موسیقی اقوام ایران در مورد بیمه هنرمندان گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمام دولت نبوده و همه اختیارات را بر عهده ندارد. طبق قوانین، هنرمندان بالای ۵۰ سال نمی‌توانند بیمه تأمین اجتماعی شوند اما بیمه تکمیلی شامل حال آنها خواهد شد که وزارت ارشاد آن را عملی کرده است. البته در ابتدای دولت یازدهم بدهی وزارت ارشاد به تأمین اجتماعی پرداخت شد و هنرمندان از طریق صندوق اعتباری هنر بیمه شدند. همچنین سه طرح وزارت ارشاد شامل مستمری، تکریم و گرامیداشت پیشکسوتان در حال انجام است.
رستاخیز موسیقی آذربایجان
علی مغازه‌ای دبیر هنری چهارمین جشنواره موسیقی نواحی «آیینه دار» نیز در جملاتی گفت: باوجود آنکه زنجانی هستم و به اندازه کافی از موسیقی اقوام شمال غرب ایران اطلاع دارم اما باید بگویم این رویداد موسیقایی چیزهایی را به ما ارائه داد که فکر می‌کنم خیلی از ما نسبت به آن بی‌اطلاع هستیم و باید اذعان کنم اتفاق آیینه دار رستاخیز موسیقی آذربایجان بود. او افزود: در این دوره هنرمندانی در عرصه موسیقی اقوام شمال غرب ایران حضور داشتند که برخی از آنها قریب به ۱۰ سال از عرصه کنار رفته بودند و حتی برخی از آنها دیگر نمی‌توانند کار کنند.

 

تعداد زیادی از این هنرمندان بزرگ دچار گرفتاری‌های زیادی هستند که امیدوارم هرچه زودتر مشکلات آنها مرتفع شده و بتوانند دوباره در حوزه موسیقی فعالیت خود را آغاز کنند. این هنرمندان از موسیقی ارتزاق می‌کردند؛ همان موسیقی‌ای که طی سال‌های گذشته در عروسی‌ها، قهوه خانه‌ها و فضاهایی از این دست اجرا می‌شد ولی حالا با مشکلات زیادی روبه رو هستند. این پژوهشگر موسیقی اقوام به کمرنگ شدن موسیقی عاشیقی اشاره کرد و گفت: در این سال‌ها به تعداد عاشیق‌های منطقه آذربایجان اضافه نشده است و باور کنید عاشیق‌ها همین‌هایی هستند که توقع زیادی از مسئولان ندارند. آنها به این نیاز دارند که از کمترین تسهیلات از جمله بیمه و حقوق بازنشستگی برخوردارباشند. ما از دوستان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فقط همین را می‌خواهیم و از آقای حسینی معاون هنری و همکارانشان می‌خواهیم این عزیزان را دریابند.
۵۰سالگی تالار وحدت با حضور بزرگان هنر
احسان رسول اف رئیس چهارمین جشنواره موسیقی نواحی «آیینه دار» نیز در بخش دیگری از مراسم با بیان اینکه روزهای برگزاری این جشنواره برای ما جهانی دیگر است، توضیح داد: در کنار فعالیت‌ها و رویدادهای متنوع که در این شهر برگزار می‌شود من و گروه اجرایی جوانی که در این سال‌ها کنار هم کار کرده‌ایم با عشق فراوان انتظار روزهای برگزاری آیینه دار را داشتیم. میزبانی از استادان پیشکسوت نواحی یکی از آرزوهای ماست و تیم ما را سرپا نگه داشته است. ما در طول برگزاری آیینه دار از تهران پر تناقض و حرف و حدیث به دنیایی می‌رویم که فکر می‌کنم سوررئال است.

او افزود: تصور می‌کنم این دوره شما مخاطبان فهیم موسیقی نسبت به دوره‌های گذشته بهترین استقبال را از جشنواره آیینه دار داشته‌اید و امیدواریم بواسطه این استقبال بتوانیم تمام اجراهای سال آینده را در تالار وحدت برگزار کنیم. واقعیت این است که شنیدن نام تالار وحدت انگیزه‌ای برای حضور دوستان هنرمند است و امشب این صحنه که ۵۰ سالگی خود را پشت سر می‌گذارد یکی از بهترین روزهای خود را دید. من به نمایندگی از نسلی که در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت می‌کند به استادان موسیقی می‌گویم شما سرو قامت‌ها با وجود تمام مشکلات تنها امید ما در این روزها هستید. من به نمایندگی از گروه‌های اجرایی مقابل شما سر تعظیم فرود می‌آورم و امیدوارم راه شما ادامه پیدا کند و عمری طولانی داشته باشید.
تجلیل از هنرمندان پیشکسوت
قدردانی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی اقوام شمال غرب ایران بخش دیگر مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره موسیقی نواحی «آیینه دار» بود که در دو بخش انجام گرفت و طی آن از یوسف اوهانس، آشیق‌الله وردی تقی‌زاده، اشیق یار محمد عیسی بگلو، اشیق محمد علی محمودی، اوهان داودیان، عشق علی سلیمی، عباس ستاری، نعمت جوانشیر، پیروز حسین‌زاده، نارد قیاسی، مصطفی بیکار، ولی عبدی، عاشیق عمران حیدری، عاشیق آیت قنبری و عاشیق علی کریمی به‌عنوان هنرمندان پیشکسوت موسیقی اقوام شمال غرب ایران تجلیل شدند. اهدای لوح تقدیر به تمامی گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره یکی دیگر از بخش‌های مراسم اختتامیه بود. همچنین چند برنامه موسیقایی با هنرمندی تعدادی ازگروه‌های شرکت‌کننده این جشنواره به اجرا در آمد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

مکث
آیینه دار رستاخیز موسیقی آذربایجان بود. در این دوره هنرمندانی در عرصه موسیقی اقوام شمال غرب ایران حضور داشتند که برخی از آنها قریب به ۱۰ سال از عرصه کنار رفته بودند و حتی برخی از آنها دیگر نمی‌توانند کار کنند. تعداد زیادی از این هنرمندان بزرگ دچار گرفتاری‌های زیادی هستند که امیدوارم هرچه زودتر مشکلات آنها مرتفع شده و بتوانند دوباره در حوزه موسیقی فعالیت خود را آغاز کنند

ندا سیجانی

بیشتربخوانید

 

فیلم/ لحظه سقوط یک فرد روی خودرو

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.