رئیس سازمان انرژی اتمی: فرانسه بیش‌ترین مزاحمت را در مذاکرات دارد

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به دستاوردهای ایران در حوزه فناوری هسته‌ای گفت: دشمنان با غوغاسالاری می‌خواهند وجاهت و صلح‌آمیز بودن هسته‌ای ایران را زیر سؤال ببرند.

کد خبر : 141308
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 شهریور 1401 - 11:29

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمد اسلامی صبح امروز در دیدار با نماینده ولی‌فقیه لرستان با بیان اینکه یک عقب‌ماندگی ۱۰ساله در حوزه انرژی اتمی داریم، اظهار داشت: انرژی هسته‌ای به سبب گستردگی دامنه  برای پیشبرد سایر علوم تأثیرگذاری عمده‌ای دارد و آثار تبعی و پیشبرد توسعه‌ای آن فوق‌العاده است.

وی افزود: نکته اصلی که دشمنان با آن مخالفند و در انحصار ابرقدرت‌هاست بحث چرخه سوخت است و همه ابرقدرت‌های شرق و غرب حتی چین و روسیه هم مخالف هستند که ما چرخه سوخت داشته باشیم؛ زمان شاه هم با او برای چرخه سوخت درگیر بودند که ما در حال چاپ مستندات آن هستیم و گفتند که ایران نباید چرخه سوخت داشته باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه چرخه سوخت دست‌ساز است و با آن می‌توان بدون وابستگی کار را پیش برد، عنوان کرد: چرخه سوخت در انحصار و سلطه ابرقدرت‌هاست و دعوا با ایران هم برای همین موضوع است.

وی بیان کرد: شیطنت، خباثت و فتنه‌ای که با سردستگی منافقین از شکل‌گیری صنعت هسته‌ای راه انداختند برای موارد اتهامی است که به‌دست عملیات اسرائیل افتاده و با غوغاسالاری می‌خواهند وجاهت و صلح‌آمیز بودن هسته‌ای ایران را زیر سؤال ببرند.

اسلامی با اشاره به اینکه آژانس انرژی اتمی باید نظارت کرده تا مواد انحرافی نباشد، گفت: اگر جایی یک کلمه و یک خبر از انحراف باشد، همه روی همان نقطه هجوم می‌آورند، چون موضوع هسته‌ای ایران حساسیت دارد و روی ما بیشتر تحریک می‌کنند. اسرائیلی‌ها روزانه در مورد انرژی اتمی ایران صحبت می‌کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه به‌جز پنج قدرتی که خودشان تسلیحات هسته‌ای دارند، اسرائیل، هند، پاکستان و کره شمالی هم تسلیحات هسته‌ای دارند، تصریح کرد: به کره شمالی گیر می‌دهند اما با بقیه کار ندارند. مدیرکل انرژی اتمی به اسرائیل می‌رود ولی یک کلمه هم سؤال نمی‌کند که باید یک بازرسی داشته باشیم، چون جرئت بازرسی ندارد و جرئت نمی‌کند بگوید که ما باید مواد هسته‌ای را انبارگردانی کرده و وضعیت را ببینیم.

اسلامی با بیان اینکه مواردی علیه اسرائیل در مجامع بین‌المللی گفته می‌شود ولی کسی همراهی نمی‌کند، اظهار داشت: اسرائیل یک شرایط و جو بین‌المللی را ایجاد کرده است، چون سال‌ها کار انجام داده و نفوذ  کرده‌اند.

وی افزود: جریان مستقل آزاده‌ای که بتواند حرف ملت‌ها را بیان کند از بین بردند، یعنی برای خودکامگی، سرکردگی و تک‌قطبی کردن جهان سال‌ها کار انجام داده‌اند، تولید و کارسازی کرده‌اند، قانون تصویب کردند و کار روی قانون اساسی‌ها انجام دادند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در طول این دوره سعی کردیم تا جای ممکن تصویری متفاوت از انرژی هسته‌ای را به جامعه ارائه بدهیم عنوان کرد: سامانه اشعه گاما که پیشرفته‌ترین سامانه است  را باید ۳۰سال پیش شروع می‌کردیم.

وی بیان کرد: سامانه اشعه گاما برای پرتودهی مواد غذایی، محصولات کشاورزی و حبوبات است وقتی‌که از این سامانه استفاده می‌شود آلودگی را از بین می‌برد و ماندگاری محصولات را چندین ماه افزایش می‌دهد.

اسلامی با بیان اینکه دستگاه اشعه گاما را به ما نمی‌فروشند، گفت: ما از روی آن الگو گرفته و شروع به ساخت کردیم که طرف ۱۰ماه ساخته شد، یعنی این سیستم که چون خارجی‌ها این قابلیت را به ما نمی‌دهند حالا فعلاً نمی‌توانیم تحویل بگیریم را به اینکه خودمان بسازیم، تبدیل کردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با تأکید به اینکه در حوزه آب‌وخاک، محیط‌زیست، کشاورزی و سلامت یک دامنه گسترده‌ای از فعالیت را هدف‌گذاری و شروع به‌کارکردیم، تصریح کرد: در حوزه پلاسما که ۱۷سال پلاسما، ابررسانه‌ها و حوزه آینده انرژی است، آن‌ها سال‌هاست از پلاسما برای تغییرات مداری ماهواره‌ها استفاده  و ماهواره‌های سنجشی را تا ارتفاع ۳۰۰کیلومتری تزریق می‌کنند.

اسلامی اظهار داشت: در همین مدت ما نتیجه تحقیقات پلاسما را به سامانه تبدیل و برای درمان سرطان استفاده و راه‌اندازی کردیم؛ روز گذشته برای اولین بار در کشور پرفسور اکبری سه نفر از بانوان مبتلابه سرطان را پلاسماترابی قرارداد.

وی با اشاره به اینکه بیماری سرطان سینه بانوان یکی از معضلات و پرآزار است و برای بانوان زحمت و عوارض جانبی دارد، افزود: این سامانه بدون عوارض جانبی در چند جلسه و بدون هیچ‌گونه آسیب می‌تواند این بیماری را درمان کند، البته بستگی به سلول سرطانی دارد که برای اولین بار و متأثر از همین راه افتاده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به حوزه پلاسما عنوان کرد: پسته ایران به‌خاطر آفتی که دارد مهجور است که سامانه آن را ساخته و صنعتی‌سازی آن را راه‌اندازی کردیم که تأثیرات فناوری را در این حوزه می‌توانیم ببینیم.

وی با اشاره به اینکه می‌گفتند آب سنگین فقط برای ساخت بمب اتمی است، بیان کرد: آب سنگین و ترکیبات آن مهم‌ترین تحولات اساسی و دگرگون کننده سیستم دارویی در دنیاست، داروهای شیمیایی که اقتصاد و تجارت بزرگی هم در دنیا به‌وجود آورده در خانواده آب ‌سنگین خلق می‌شود.

اسلامی گفت: سریع‌ترین دستاوردی که ما داشتیم و کارخانه آن را افتتاح کردیم قطره غربالگری نوزادان بوده که کیت آن ۱۶۰۰دلار است و به شرکت‌های خصوصی به تعداد محدود می‌فروختند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه با قطره غربالگری می‌توان یک قطره خون نوزاد سه تا هفت روزه را آنالیز و پنج یا شش بیماری متابولیک را تشخیص داد، تصریح کرد: این بچه وقتی در همین سن با تغذیه و مراقبت درمان می‌شود دیگر یک عمر این بیماری را با خود و خانواده تحمیل نکرده  و برای خانواده و جامعه هزینه‌بر نیست.

اسلامی با اشاره به دستاورد حوزه فناوری هسته‌ای که در بخش صنعت مولکولی اتفاق افتاده، اظهار داشت: اکسیژن ۱۸که هر یک گرم آن به‌صورت متمم یا مکمل در فوق‌العاده در صنایع دیگر کاربرد دارد هر گرم آن پنج دلار است و هم از لحاظ  اقتصادی شکوفایی می‌آورد و هم به‌لحاظ فناوری در حوزه‌های مختلف کاربرد دارد.

وی با حوزه فناوری هسته‌ای در بخش صنعت و اکسیژن ۱۸ افزود: این مؤلفه قدرتی و قدرت‌ساز است و دشمنان نمی‌خواهند که ما آن را داشته باشیم، ولی جمهوری اسلامی ایران از این مرز عبور کرده است و ظرفیت این را گسترش می‌دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه فرانسوی‌ها بیشترین ظلم را در طول تاریخ در قضیه هسته‌ای به ایران کردند، عنوان کرد: یک میلیارد دلار از پول ما را گرفته تا روی چرخه سوخت هسته‌ای سرمایه‌گذاری کنند، اما به ما گفتند شرکت تأسیس کنید و هر وقت سوخت خواستید ما به شما سوخت می‌دهیم. بعد از ۵۰سال هیچ چیزی دست ما را نگرفته و سودی برای ما نداشته است. بیشترین مزاحمت را هم فرانسه در مذاکرات هسته‌ای روی چرخه سوخت هسته‌ای داشته است.

وی با بیان اینکه ۷۴ درصد برق تولیدی آن‌ها برق اتمی است و ما بعد این همه سال یک نیروگاه داریم، بیان کرد: ما یک هدف‌گذاری ۱۰هزار مگاواتی در ساخت نیروگاه‌ها کردیم که بتوانیم بومی و ایرانی کار کنیم و کار را جایی برسانیم که جمهوری اسلامی ایران خودش طراح و سازنده نیروگاه اتمی شود.

اسلامی گفت: ایران در حوزه نیروگاه‌های اتمی بالاترین درجه اعتباری را به‌لحاظ استانداردی دارد و کشوری که به این درجه برسد از قابلیت صنعتی برخوردار است.

 


 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.