رئیسی: فعالیت‌های اقتصادی را به مذاکرات سیاسی گره نزده‌ایم/ صادرات ۵۰میلیارد دلاری یک رکورد است

رئیس‌جمهور با بیان اینکه سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد فشارهای حداکثری علیه جمهوری اسلامی شکست خورده است، گفت: این نمایشگاه یکی از جلوه‌های دور زدن تحریم‌هاست.

کد خبر : 593778
تاریخ انتشار : یکشنبه 17 اردیبهشت 1402 - 7:34

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور صبح امروز در آیین افتتاحیه پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (Iran expo 2023) که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت:  جمهوری اسلامی ایران بیشتر به صنعت نفت و گاز شناخته می‌شد، البته که ما از کشورهای بزرگ صادرکننده نفت و گاز هستیم اما دیگر توانمندی‌های ایران مورد غفلت قرار گرفته است. سطح روابط تجاری و اقتصادی ما با کشورها می‌تواند تغییر یابد و در سطح بالاتری قرار بگیرد.

وی با تأکید بر لزوم شناخت ظرفیت‌های داخلی افزود: دفاتر بازرگانی ایران در کشورها باید توانمندی‌های اقتصادی و تجاری‌مان را معرفی کنند و در دولت سیزدهم تلاش کردیم این دفاتر فعال شود.

رئیس‌جمهور بیان کرد: در حوزه سلامت و تجهیزات پزشکی اقدامات بزرگی انجام شده است و تأمین ۹۵درصدی داروی مورد نیازمان در کشور از داخل و صادرات آن، از افتخارات است. آمارها نشان می‌دهد که در حوزه پتروشیمی، معادن و سایر عرصه‌ها کارهای قابل‌توجهی انجام گرفته است. توصیه می‌کنیم فعالان اقتصادی به پارک‌های علم و فناوری سر بزنند و بازدید مفصلی داشته باشند.

رئیسی اضافه کرد: بازدید برخی سران کشورها از نمایشگاه‌های توانمندی‌های ما موجب شگفتی بوده است چون ما در تحریم‌ها و تهدیدها به این توانایی‌ها رسیده‌ایم. دشمنان نه‌فقط درباره صنعت هسته‌ای و نظامی، بلکه نمی‌خواهند به بسیاری از توانایی‌های صنعتی و تولیدی هم دست یابیم ولی جوانان و نخبگان ما با تکیه بر علم و دانش، دستاوردهای مهمی داشته‌اند و جمهوری اسلامی ایران در برخی صنایع حرف برای گفتن دارد.

وی عنوان کرد: سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد فشارهای حداکثری علیه جمهوری اسلامی شکست خورده است؛ بله، این شکست مفتضحانه‌ای بود و به صنایع مختلف رسیده‌ایم و شاهد دور زدن تحریم‌ها بوده‌ایم؛ این نمایشگاه یکی از جلوه‌های دور زدن تحریم‌هاست.

رئیس‌جمهور با تأکید بر جلوگیری خام‌فروشی بیان کرد: کار دانش‌بنیان مدنظر ماست که البته از تأکیدات مقام معظم رهبری است؛ امروز شرایط خوبی برای تولید شکل گرفته است و از تولیدکنندگان می‌خواهم تولید را از نظر کیفیت و کمّیت رشد دهند.

رئیسی در ادامه بیان کرد: ما رشد و تولید را بند به مذاکرات سیاسی نکرده و نمی‌کنیم؛ مذاکرات عزتمندانه پیش خواهد رفت و از موضع عزت مذاکرات را دنبال می‌کنیم. ما میز مذاکره را ترک نکردیم و آمریکایی‌ها میز مذاکره را ترک و پیمان‌شکنی کردند؛ اروپایی‌ها تعهدات خود را انجام ندادند و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای ۱۵ بار اعلام کرده است که ایران به تعهدات خود عمل کرده است؛ ما حرف منطقی، متین و عقلانی داریم و خود اروپایی‌ها گفته‌اند “حرف‌های شما قابل دفاع است”، ولی دولت فعالیت‌های اقتصادی را به این مذاکرات گره نزده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وزارتخانه‌ها از صادرات حمایت کنند و صادرات بیش از ۵۰ میلیارد دلار رکورد ۴۰ساله و نشان از همت دولت برای رشد تولید است.

 


 

 

برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.