دیوار مرزی در سیستان و بلوچستان برخلاف امنیت کشور است

رحیمی جهان آبادی گفت: کشیدن دیوار مرزی در استان سیستان و بلوچستان کاملا غیرکارشناسی و برخلاف امنیت کشور است.

کد خبر : 830226
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 مرداد 1402 - 7:34

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی  درباره مشکلاتی که دیوار مرزی در استان سیستان و بلوچستان ایجاد کرده است، گفت: طرح امنیت در شرق کشور در استان سیستان و بلوچستان در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ اجرا شد که یک دیوار بتنی را طراحی کردند.

وی ادامه داد: اصل ماجرا برای این بود که تردد قاچاقچیان و اشرار را در آنجا مانع شوند، اما در اجرا و طراحی آن اشتباه خیلی بزرگی شده که نمی‌دانم به چه دلیل است. مسئولین آن زمان در شورای عالی امنیت ملی، وزارت کشور و استاندار هر کسی که بوده باید پاسخگو باشد.

نماینده مردم باخرز، تایباد و تربت جام در مجلس بیان کرد: دیوار را طوری طراحی کردند که با نقطه صفر مرزی فاصله دارد و چند هزار هکتار از زمین‌های ایران پشت دیوار افتاده است و الان کشاورز ما که می‌خواهد از دیوار رد شود و به سمت زمین خود برود طالبان تیراندازی و مزاحمت ایجاد می‌کند و می‌گویند شما وارد خاک افغانستان شدید.

رحیمی جهان آبادی گفت: این مسئله را وزارت خارجه باید به طور جدی پیگیری کند و با دولت طالبان صحبت کند. مقامات محلی ما باید برای این دیوار فکری کنند و اگر می‌خواهند دیوار را تخریب و یا جابجا کنند این امر باید اتفاق بیفتد.

وی تصریح کرد: سال گذشته با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بازدیدی از این دیوار داشتم؛ متاسفانه طرح کاملا غیرکارشناسی، غیرحرفه‌ای و برخلاف امنیت کشور است و نمی‌دانم به چه دلیل و توجیهی این کار را انجام دادند. الان در مرز‌های استان خراسان هم دارند همین کار را می‌کنند و سیم خاردار می‌کشند و مرز را می‌بندند آن هم با فاصله از نقطه صفر مرزی لذا الان هم در آنجا بخشی از مراتع مردم پشت سیم خاردار می‌افتد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: نمی‌دانم مرزبانی به چه دلیل این کار را کرده و مسئولین سیاسی و امنیتی ما به چه دلیل تصمیم به انجام چنین کاری گرفتند. این کاری که در استان خراسان و قبلا در استان سیستان و بلوچستان در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ برای طرح امنیت در شرق کشور شده هزینه عظیمی از بیت‌المال صرف آن شده و آسیب‌های امنیتی برای ما ایجاد کرده است.

 


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.