دیدگاه‌های سفارش‌دهنده در کار مؤثر است/ پوسترم کپی نیست!

طراح پوستر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در پاسخ به کپی بودن کارش، ضمن رد این ادعا گفت: کاش مخالفان طرح بیشتر در مورد مفهوم پوستر صحبت می‌کردند تا تکنیک آن؛ که این تکنیک برای اولین بار در گرافیک به آن پرداخته شده است.

کد خبر : 48922
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 آذر 1396 - 15:00

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین “ به نقل از خبرگزاری مهر، روز گذشته پوستر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر توسط محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی رونمایی شد.

پایگاه خبر ججین

این پوستر توسط حمیدرضا بیدقی (طراح پوستر جشنواره جهانی فجر ۳۵) طراحی شده و طبق گفته‌های او، پس از اتودهای فراوان و با اجماع فکری با مسئولان جشنواره، سمبل سیمرغ انتخاب و نهایی شد.

بیدقی درباره مفهوم پوستر هم گفته است: اگر هنر ایران را همانند دریا فرض کنیم،  سینما یک موج از این دریا است.

ساعاتی از رونمایی این پوستر نگذشته بود که یک کانال سینمایی مدعی شد: این پوستر با الگو گرفتن از ساده‌ترین طرح‌های آماده فوتوشاپی که با یک سرچ گوگل در دسترس است، طراحی شده. همانطور که در تصویر می‌بینید بال‌های سیمرغ عیناً از یک طرح آماده اینترنتی کپی-پیست شده است و طرح کلی برداشتی ساده از آبجکت‌های آماده است و به نظر می‌رسد باز هم وقت و انرژی لازم برای پوستر جشنواره فجر صرف نشده است.

پایگاه خبر ججین

بیدقی طراح پوستر در واکنش به این انتقادها تأکید کرد: به طور کلی سخن این کانال این بود که با سرچ و جستجو در گوگل پوستر طراحی کنید! این تیتر خود به تنهایی غرض و نیت این گونه نقدها را آشکار می‌سازد و شاید نیازی به پاسخگویی نبود. اما از آنجا که ممکن بود عدم پاسخگویی طراح ایجاد شائبه‌ای بکند، لازم دیدم که نکاتی را در این ارتباط بیان کنم.

وی ادامه داد: تیتر این رسانه از دو بخش تشکیل شده: سرچ و طراحی با گوگل. قطعاً بخش سرچ امری طبیعی، درست و مورد نیاز برای یافتن هر گونه بافت مورد نیاز برای طراحی‌های خاص هست. یعنی جستجوی گوگل برای کسی که با قطرات آب کار می‌کند امری طبیعی است. پلاگین‌ها و تصاویر و بافت‌های سرچ شده خود به تنهایی قابلیت شکل‌گیری ندارند. آنها همچون قطعات تشکیل‌دهنده یک ساختمان با ذهن طراح کنار هم چیده می‌شوند و تشکیل طرح را می‌دهند.

بیدقی افزود: بنابراین استفاده از هر بافت نه تنها اشتباه نیست و به هیچ عنوان کپی نیست، بلکه امری حرفه‌ای، لازم و صحیح هست که در مورد این پوستر انجام شده و عجبا که این تکنیک و چیدمان خلاق، دیده نشده و حتی طراح متهم به کم‌کاری یا حتی کپی‌کاری می‌‌شود. پس جستجو یا سرچ هر گونه بافت با غرض تولید یک تصویر تازه اصلاً کار اشتباهی نیست. حتی اگر شما قطعاتی از فرم‌های مورد نیاز خود را بعد از جستجو کلاژ کرده و تصویر جدیدی با آن بسازید باز هم خلاقیت هست و کپی نیست.

این گرافیست خاطرنشان کرد: کپی تعبیر خود را دارد و عبارت است از استفاده عین به عین از فرمی و طرحی و شکلی، تازه بدون نام بردن از صاحب اثر. و اما در بخش دوم طراحی با گوگل! این تیتر به اندازه کافی زرد و هجو هست که از آن می‌گذریم. در این روزها برای چند لایک بیشتر تیترهای عجیب‌تری نیز دیده‌ایم.

وی اظهار داشت: در یک کلام؛ پوستر امسال نگاه بدیعی به سمبل جشنواره دارد. این طرح مثل هر طرح هنری دیگری موافقین و مخالفین خود را دارد. خوشحالم که مخالفین آن بر روی باد خانه ساخته‌اند. کاش بیشتر در مورد مفهوم پوستر صحبت می‌کردند تا تکنیک آن؛ که این تکنیک برای اولین بار در گرافیک به آن پرداخته شده است.

طراح پوستر جشنواره فجر در خاتمه تأکید کرد: در هر کار گرافیک دیدگاه‌های سفارش دهنده نیز در کار مؤثر هست. خوشحالم که با تیمی برخورد کردم که نگاه آوانگارد و خوبی روی روند تولید این اثر داشتند. خداوند از سر تقصیرات همه بگذرد.

 


 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.