دوری از بدزبانی

دستورالعمل‌هایی برای دوری از بدزبانی

کد خبر : 55004
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 دی 1396 - 11:27

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین  ، اگر زبان شما به بیان سخنان بد عادت کرده باید به دستورالعمل‌های زیر توجه نمایید. تا کم‎کم از این عادت ناپسند دوری کنید.

اول فکر، بعد حرف

شتاب‎زده حرف نزنید. اول کمی فکر کنید و پس از آن سخن بگویید: حضرت علی (ع) فرمودند: «زبان عاقل از پس قلب او، و دل احمق از پس زبان او است»

ارزیابی بعد از صحبت کردن

بعد از صحبت کردن حرف‌های خود را مورد ارزیابی قرار دهید. فکر کنید که سخن شما چگونه بوده آیا خود شما از چنین حرف زدنی احساس شوق می‎کنید یا باعث سرافکندگی شده است. چنان‌چه به نظرتان حرفی که زده‌اید، ناپسند آید دیگر آن را تکرار نکنید.

ضبط و تکرار

اگر برایتان امکان دارد هر روز چند دقیقه‎ای سخن زیبا و پرمحتوا بر زبان جاری نمایید و آن را بر روی نوار ضبط کنید و این کار را تکرار کنید تا زبان شما با سخنان خوب عادت نماید.همچنین سخنان افرادی را که سنجیده و زیبا سخن می‌گویند را بشنوید.

مرور و بررسی

هر شب حرف زدن‎های یک روزه خود را با دیگران مرور کنید و ببینید آیا جوری حرف زده‎اید که دیگران از شما انتظار دارند؟ اگر کلمات نادرست گفته‎اید سعی کنید فردا دیگر آن را تکرار نکنید.

عبرت‌پذیری

زندگی کسانی را که با سخنان بد دیگران را رنجانده‎اند و نتایج بدی را به دنبال داشته مطالعه و مورد دقت قرار دهید، و واقعا از آنان عبرت بگیرید.

 

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.