دلواپسی از «همه پرسی»

پیشنهاد برگزاری همه پرسی به عنوان راه حل خروج از بحران سیاسی که از سوی رییس جمهوری در مراسم بزرگداشت ۲۲ بهمن مطرح شد، موضوعی مطابق اصل ۵۹ قانون اساسی است که با انتقادها و حاشیه های بسیاری همراه شد.

کد خبر : 62549
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 بهمن 1396 - 8:51

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین”  ، دکتر «حسن روحانی» رییس جمهوری برای چندمین بار پیشنهاد برگزاری همه پرسی را مطرح کرد که با واکنش های مختلفی از سوی موافقان و مخالفان رو به رو شد، موضوعی که از مهمترین عنوان های روزنامه های امروز ۲۴ بهمن ماه ۱۳۹۶ بود.

 

 

 

نوسان قیمت ارز و طلا در بازار داخلی و تقاضای مردم برای خرید آن و همچنین کاهش تنش و احتمال آشتی میان دو کره و آمریکا از دیگر محورهایی بود که روزنامه های امروز مورد بازتاب قراردادند.

 

 

 

**مسیر غبارآلود همه پرسی

 

 

رییس جمهوری، در سی‌و‌نهمین سالگرد انقلاب اسلامی و در روز ۲۲ بهمن ۹۶ به رفراندوم یا همه‌پرسی اشاره کرد و با تاکید گفت که همه‌پرسی راه حل خروج از بحران سیاسی است. موضوعی که در تحلیل ها و گزارش های کارشناسانه روزنامه های امروز هم برجسته بود.

 

 

 

در همین راستا، روزنامه «شرق» با نگاهی به تاریخچه پیشنهاد همه پرسی در اعصار مختلف، از« واکنش تند به پیشنهاد رفراندوم» گفت و نوشت: نگاهی به گذشته نه چندان دور نشان می‌دهد که تقریبا آخرین باری که اجرای رفراندوم از زبان رئیس‌جمهوری مطرح شد، برخوردها به گونه‌ای صورت گرفت که عملا تحقق آن را به محاق برد. حافظه تاریخی مردم ایران تنها رفراندوم‌هایی را به یاد می‌آورند که مربوط به دهه اول پیروزی انقلاب است و بعد از آن سخنی از رفراندوم به میان نیامد و هرگاه هم که مطرح شد با موجی از انتقادها مواجه شد.

 

 

به نوشته شرق، از آن روز تاکنون دیگر موضوع رفراندوم از سوی مسئولان مطرح نشده است تا زمانی که احمدی‌نژاد بحث آن را پیش کشید و حالا که حسن روحانی گفته است در موضوعات اختلافی به صندوق رأی مراجعه کنیم؛ ارجاعی که به مذاق اصولگرایان خوش نیامده است.

 

 

روزنامه «آرمان» هم در یادداشتی با عنوان «شرایط و امکان اجرای اصل۵۹ » آورد: اظهارات رئیس‌جمهور به تنهایی برای مراجعه به آرای مردم کافی نیست بلکه در هر مساله یا مسائلی که نیاز به همه‌پرسی وجود دارد رئیس‌جمهور باید نظر دو سوم نماینگان مجلس را برای مراجعه به همه‌پرسی جلب کند و به‌علاوه نحوه همه‌پرسی و نتیجه آن نیز باید تایید شورای نگهبان برسد. به همین جهت می‌توان گفت اگرچه نفس مراجعه به همه‌پرسی امری درست است ولی به نظر می‌رسد در این شرایط و در این زمان شرایط لازم برای همه‌پرسی را نخواهد داشت و در مجلس فعلی نمی‌تواند نظر دو سوم نمایندگان را به دست آورد. افزون بر اینکه باید شورای نگهبان بررسی همه‌پرسی را مورد تایید قرار دهد.

 

 

روزنامه «ایران» هم زیر عنوان « همه پرسی؛ راهکار معتبر در جهان» آورد: در هر کشور و در هر قانونی، مرجع اصلی و نهایی تصمیم گیری مردم هستند. زیرا همه مراجع قدرت در نهایت قدرت خود را از مردم اخذ می کنند. در این نگاه، همه پرسی به این معنی است که درباره مسائل اصلی کشور، مستقیماً از مردم نظرخواهی شده و نظر آنان هرچه که باشد، ملاک تصمیم گیری قرار بگیرد. به همین دلیل یکی از راه های تقنین و قانونگذاری که قانون اساسی اغلب کشورها از جمله کشور ما پیش بینی شده است، همه پرسی و مراجعه به آرای عمومی است.

 

 

روزنامه «همدلی» زیرعنوان نخست «برزخ ناامیدی»، ارزیابی کارشناسان سیاسی از نقش همه‌پرسی برای گشایش در گره‌های سیاسی و اجتماعی را بازتاب قرار داد.

 

 

به نوشته این روزنامه، پس از اعلام نظر رئیس جمهور برخی از هم جناحی‌های او که به اردوی محافظه‌کاران تعلق دارند در برابر این نظر روحانی موضع گرفتند و همه‌پرسی را راهی برای خروج از بحران‌ها ندانسته و یا اوضاع کشور را طوری تحلیل می‌کنند که نیازی به برگزاری همه‌پرسی نمی‌بینند. با این همه برگزاری همه‌پرسی را حق رئیس جمهور دانسته اما در مقابل ظرفیت‌های قانونی دیگری را به روحانی یادآوری کردند که یکی از آنها، پرسش از رئیس جمهور است.

 

 

روزنامه «نوآوران» هم با عنوان قرار دادن «قانون به رییس جمهوری اجازه پیشنهاد برگزاری همه پرسی را داده است» به نقل از «بیژن مقدم» فعال سیاسی اصولگرا نوشت: همانطور که در اصل ۵۹ قانون اساسی پیشنهاد برگزاری همه پرسی از طرف رییس جمهور پذیرفته شده است، طرح سوال از ایشان در اصل ۸۸ نیز اصلی پذیرفته شده است.

 

 

«همه‌پرسی تابو نیست! » هم عنوان نخست روزنامه «قانون» بود که در این گزارش می خوانیم: سوال اینجاست که چرا برخی تا این حد از استناد قانونی رییس‌جمهور عصبی شده‌ و کنترل خود را از دست داده‌اند؟! مگر برخی اصول قانون اساسی تابوست که نباید شکسته شود؟! جریان‌هایی که توجه چندانی به آرای مردم ندارند و به جایگاه های انتصابی عادت دارند باید بدانند که ولی‌نعمتان این سرزمین مردم هستند و مسئولان باید در خدمت ملتی باشند که به آن‌ها مشروعیت داده‌اند؛ مشروعیتی که برگرفته از آرای آن‌هاست و اگر محافظه‌کاران‌‌انحصارطلب به جمهوری اسلامی و نه حکومت اسلامی اعتقاد دارند باید تسلیم رای مردم باشند و در برابر خواست آن‌ها گردن کشی نکنند.

 

 

این در حالی است که روزنامه «کیهان» در گزارشی، به بازتاب سخنان «حسین شریعتمداری» مدیر مسوول این روزنامه پرداخت. بنا بر این گزارش شریعتمداری پیشنهاد رفراندوم را اهانت رئیس‌جمهور به ده‌ها میلیون شرکت‌کننده راهپیمایی ٢٢بهمن عنوان کرد و گفت: پیشنهاد رفراندوم از سوی رئیس‌جمهور در سخنرانی روز ۲۲ بهمن، می‌تواند نشانه ناخشنودی ایشان از حضور ده‌ها میلیونی مردم در این راهپیمایی با شکوه و تماشایی ۲۲ بهمن تلقی شود، چرا که مردم با حضور ده‌ها میلیونی خود در راهپیمایی ۲۲ بهمن، بر اصول و مبانی انقلاب و نظام اسلامی تاکید کرده‌اند و این به تنهایی یک رفراندوم گسترده با پیام ده‌ها میلیونی «آری» به نظام است، بنابراین پیشنهاد رفراندوم غیر از نفی این حضور و ناشنیده گرفتن پیام آن هیچ مفهوم و ترجمه دیگری نمی‌تواند داشته باشد.

 

 

 

روزنامه «سیاست روز» هم در بررسی پیشنهاد رییس جمهوری نوشت: نکته ای که باعث می شود سوالها بیشتر شود این است که رییس جمهور موضوع رفراندوم اصل ۵۹ را توصیه کرد اما نگفت برای چه کاری برگزاری این رفراندوم لازم است؟ اگر چه در حال حاضر کشور با مسایل حاد و مشکلی دست به گریبان است و خوب است یک بار مردم مستقیما در مورد مشکلات کشور و راهکار مناسب برای مرتفع کردن آنها اظهار نظر کنند اما به نظر می رسد منظور از این بیان، چنین هدفی نیست.

 

**آسمانی شدن قیمت ارز در بازار داخلی 

 

 

افزایش قیمت ارز رکورد سال را زد، موضوعی که در روزنامه های امروز بازتاب گسترده ای داشت و صفوف مختلف مردم برای خرید ارز را به تصویر کشیدند.

 

روزنامه «تجارت» در این باره نوشت: در کنار همه چالش‌های اقتصادی، بازار داخلی در التهابی فرو رفته که به عقیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی، حاصل عدم مدیریت نرخ ارز بوده است. آنها می‌گویند؛ بانک مرکزی نتواست به وعده خود جامه عمل بپوشاند و یکسان‌سازی نرخ ارز را اجرایی کند. به باور آنها این موضوع حاصل سیاست‌گذاری اشتباه و نادرست مسئولان دولت یازدهم و دوازدهم بوده که همانند مسئولان گذشته اقدام کردند.

 

 

در ادامه گزارش تجارت می خوانیم: اما کارشناسان بر اساس آمارها و شواهد عینی معتقدند که دولت‌ها برای جبران کسری بودجه خود اقدام به دخالت دربازار ارز کرده و فیتیله نرخ ارز را بالا کشیده تا برای خود سودآوری کنند. یعنی برای جبران هزینه‌های جاری خود.

 

در گزارش میدانی روزنامه ایران درباره « نامعادله عرضه و تقاضا در بازار دلار» می خوانیم: بررسی‌های میدانی از محدوده میدان و خیابان فردوسی و سایر صراف‌های سطح شهر، تنها یک تصویر مشترک دارد؛ صف‌هایی طولانی مقابل صرافی‌ها بدون اینکه توزیع دلار در کار باشد. همین تصویر نشان می‌دهد تقاضای بالا و افزون بر عرضه، تعادل بازار را بر هم زده و کار به جایی رسیده است که دلار روز گذشته به محدوده ۴۸۵۰ تومان نیز وارد شد، در بالاترین قیمت به ۴ هزار و ۸۵۰ تومان نیز رسید و در نهایت معاملات روز گذشته با قیمت ۴۸۰۰تومان به پایان خود رسید.

 

به گزارش ایران، در بازار آزاد نیز با افزایش تقاضا و گران شدن ناگهانی قیمت دلار، بیشتر فعالان بازار و صرافی‌ها از فروش ارز خودداری کردند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که عمده خریداران دلار در بازار آزاد و صرافی‌ها، مسافران سفرهای خارجی نوروز و تورهای عید ۹۷ هستند که گفته می‌شود برای سفرهایشان حدود هزار تا سه هزار دلار ارز نیاز دارند.

 

 

روزنامه «بهار» هم با انتشار صف طویلی از مردم برای خرید ارز از صرافی ها، به «تب تند بازار ارز» اشاره کرد و نوشت: علیرغم وعده ها نرخ دلار در بازار هر روز بالاتر می رود؛ قیمت دلار دیروز رکورد سال را شکست!

 

روزنامه جهان صنعت، به «سیاست های نا امیدانه» مسوولان برای کاهش نرخ اشاره کرد و آورد: فروش در بازار بار دیگر متوقف شده و تابلوی معاملاتی صرافی‌ها از اعلام قیمت‌های روز بازار خالی شده است‌‌. سیاست‌های غلط دولت هم راه به جایی نمی‌برد و قیمت‌ها در بازار تخته گاز به جلو حرکت می‌کند‌.

 

 

در این بازار نابسمان ارزی هر بار یکی از مقامات لب به سخن می‌گشاید و با اعلام اینکه قیمت‌ها به زودی کاهشی می‌شود به التهابات بیشتری در بازار دامن می‌زند‌‌.

 

 

روزنامه «جوان» هم از « اسامی خریداران عمده ارز روی میز مالیات» خبر داد و نوشت: روز گذشته درپی افزایش نرخ ارز به ۴هزار‌و‌۸۵۰ تومان رئیس کل بانک مرکزی در نامه‌ای به سازمان امور مالیاتی اسامی خریداران عمده ارز به همراه میزان معاملاتشان را تا ۱۷ دی ماه سال جاری ارسال کرد و رسیدگی به مبادلات این اشخاص را خواستار شد. این در حالی است که تعداد صرافان و بانک‌هایی که ارز دولتی در این مدت از بانک مرکزی اخذ کرده‌اند و میزان ارز توزیعی، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد

 

**زمزمه آشتی کنان خاوردور با باختر

 

 

پس از سفر سه روزه «کیم‌یو‌جونگ» خواهر رهبر کره ‌شمالی به کره‌ جنوبی برای حضور در بازی های المپیک زمستانی، روابط دو کشور رو به بهبودی رفته و زمزمه های آشتی و دیدار خانواده های دورافتاده دو کره می رود، این در حالی است که آمریکا هم اعلام کرد بدون پیش شرط به گفت و گو با کره شمالی می نشیند. موضوعی که با نوشته روزنامه های امروز نشان ازکاهش تنش‌ها میان باختر با خاور دور دارد.

 

 

 

روزنامه «مردم سالاری» زیر عنوان «لبخندهای عجیب خاوردور» آورد: کره‌جنوبی دیروز(دوشنبه) اعلام کرد که به دنبال برقرار کردن دیدارهای مجدد خانواده‌های دور افتاده دو کره و کاهش تنش‌ها با پیونگ یانگ است و آن را گام نخست برای ایجاد زمینه برگزاری نشست بی‌سابقه مقامات دو کشور می‌داند. این اظهارنظر از سوی وزارت اتحاد مجدد دو کره در سئول پس از پایان سفر سه روزه هیات کره شمالی مطرح شد که نتیجه‌اش دعوت از مون جائه-این، رئیس جمهوری کره‌جنوبی برای سفر به پیونگ یانگ با هدف گفت‌وگو با مقام‌های کره‌شمالی است.

 

 

به گزارش مردم سالاری، همزمان با تمایل سئول برای مذاکره با پیونگ یانگ،«مایک پنس» می‌گوید که آمریکا آماده است مذاکراتی مستقیم با کره شمالی انجام دهد. معاون رئیس‌جمهور آمریکا در راه بازگشت از سئول پایتخت کره‌جنوبی در گفت‌وگو با روزنامه «واشنگتن ‌پست» در عین حال گفت که ایالات متحده همچنان سیاست حداکثر فشار بر کره شمالی از طریق تشدید تحریم‌ها را ادامه خواهد داد.

 

 

روزنامه «دنیای اقتصاد» هم از «تغییر فاز آمریکا در شبه‌جزیره کره» خبر داد و نوشت: مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا روز گذشته به‌صورت تلویحی از مذاکرات دو کره حمایت کرد و در عین حال از آمادگی واشنگتن برای مذاکرات بدون پیش‌شرط و مستقیم با پیونگ‌یانگ خبر داد. کارشناسان این اظهارات را به منزله تغییر فاز بحران کره از بعد نظامی به مسیری دیپلماتیک می‌دانند.

 

روزنامه «جهان صنعت» هم «چرخش در سیاست واشنگتن» را عنوان قرار داد و نوشت: این در حالی است که وزیر دفاع آمریکا می‌گوید هنوز خیلی زود است تا بتوان در مورد انگیزه‌های کره‌شمالی برای کاهش تنش‌ها و گرم‌شدن روابط دو کره، قضاوت کرد.

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.