دلایل تشدید عملیات‌های ارتش ترکیه علیه جریان‌های کُردی

کارشناس مسائل ترکیه گفت: آنکارا معتقد است آتش‌بس میان دو کشور برقرار می‌شود نه اینکه یک طرف دولت ترکیه حضور داشته باشد و طرف دیگر یک گروه مسلح منطقه‌ای ایستاده باشد.

کد خبر : 696801
تاریخ انتشار : چهارشنبه 31 خرداد 1402 - 9:57

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایلنا، «علی قائم‌مقامی» کارشناس مسائل ترکیه در تشریح دلایل پایان یکجانبه آتش‌بس با دولت آنکارا از سوی پ.ک.ک اظهار کرد: پ.ک.ک و سایر گروه‌های کُردی، هم در آستانه انتخابات ترکیه و هم در زمان وقوع زلزله اخیر در سوریه و ترکیه اعلام آتش‌بس کردند و به نوعی تهاجم‌های خود را قطع کرده بودند ولی در همان موقع ارتش ترکیه به عملیات خود علیه این گروه ادامه داد. ترکیه معتقد است که آتش‌بس میان دو کشور برقرار می‌شود نه اینکه یک طرف دولت ترکیه حضور داشته باشد و طرف دیگر یک گروه مسلح منطقه‌ای ایستاده باشد. بر همین اساس از همانموقع در شمال سوریه و عراق و حتی از سال‌های اخیر شاهد بودیم که عملیات‌های زیادی از سوی ارتش ترکیه علیه کردهای مستقر در شمال دو کشور انجام شد و از هفته‌های اخیر هم مجدداً این حملات تشدید شده است و تبادل آتش میان دو طرف ادامه دارد.

وی ادامه داد: آنکارا اعلام کرد که پ.ک.ک در حال حمایت از یگان‌های مدافع خلق در شمال سوریه است و این در حالی است که آمریکایی‌ها اخیراً پس از کشته شدن چندین نفر از پ.ک.ک توسط ارتش ترکیه، پیام تسلیت صادر کردند. ترکیه معتقد است که باید دست به عملیات پیشگیرانه بزند تا اوضاع را به نفع خود تغییر دهد اما این در حالی است که وزیر دفاع این کشور اعلام کرده که از سال ۲۰۱۵ تاکنون بیش از ۳۸ هزار نفر از اعضای پ.ک.ک از بین رفتند که البته بخشی از این عملیات‌ها پس از کودتای سال ۲۰۱۶ ترکیه انجام شده است. در شرایط کنونی حملات ترکیه بیشتر بر پایه حملات پهپادی است؛ چراکه جنگنده‌های ترکیه حق ورود به حریم هوایی سوریه را ندارند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: علاوه بر این مسائل، ترکیه اعلام کرد که کردها باید تا زیر اتوبان ام-۴ در سوریه عقب‌نشینی کنند و این نشان می‌دهد که آنکارا نمی‌خواهد آمریکایی‌ها از شرق فرات خارج شوند و به نوعی بر ادامه این روند تاکید دارد. در همین حال وزیر کشور ترکیه قبل از انتخابات اخیر ریاست جمهوری اعلام کرده بود که دو هزار و ۵۰۰ نفر از اعضای پ.ک.ک در کوهستان‌ها حضور دارند و حالا با توجه به عملیات‌های ارتش ترکیه تعداد آنها به ۷۰ نفر رسیده است که یا کشته شدند و یا تسلیم ارتش ترکیه شده‌اند. از جهت دیگر هم تشکلی به نام «مادران دیاربکر» به وجود آمده که به دنبال بازگرداندن فرزندان خود از پ.ک.ک به خانوده‌هایشان هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وضعیت مواجهه با پ.ک.ک و سایر جریان‌های کُردی به حدی برای آنکارا اهمیت دارد که اردوغان هم اخیراً با مسعود بارزانی گفت‌وگو کرده که نشان از اهمیت موضوع دارد. باید توجه کرد که پ.ک.ک هم اکنون دفاع تهاجمی را در دستور کار خود قرار داده و هر زمان که احساس خطر کند به سمت تشدید تقابل و پاسخ دادن خواهد رفت و ممکن است که در داخل ترکیه هم عملیات‌هایی از سوی این جریان انجام شود که تبعات زیادی برای آنکارا خواهد داشت. اما اگر آمارهای دولت ترکیه درست باشد، نفرات کمتری از این جریان زنده مانده‌اند و توان عملیاتی آنها هم کاهش پیدا کرده است که این می‌تواند بر معادلات شمال عراق و سوریه با محوریت ارتش ترکیه تاثیرگذار باشد.

 


 

 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.