دست خالی جهانگرد پرتغالی از ایران زمین

هشت سال حضور کارلوس کی روش در فوتبال ایران با فراز و نشیب های زیادی مواجه بود. در نهایت شکست برابر ژاپن، در خروج را به مربی پرتغالی نشان داد.

کد خبر : 94056
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 بهمن 1397 - 7:48

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین،این هشت سال را می شود در چند مرحله تلخ و شیرین تقسیم بندی کرد. مراحلی که هر چند موفقیت های چشم گیری برای ایران به همراه داشت اما وجه اشتراک آن حاشیه و جنگ روانی بود که تا واپسین دقایق جام ملت های آسیا از سوی مرد پرتغالی دنبال می شد.
کی روش که با برد ناپلئونی مقابل کره جنوبی بلیت سفر به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل را برای ایران کسب کرد پس از رقابت های برزیل، با تکیه به باخت یک بر صفر برابر آرژانتین لیونل مسی و کسب جایگاه چهارم در بین چهارم تیم گروه F، فاتحانه وارد ایران شد و رسانه های همسو با او نیز با تشکیل میزگرد و نظرسنجی های مختلف، وی را تنها ناجی فوتبال ایران قلمداد کردند. در این شرایط بود که بنز مربی تیم در بزرگراه های یک طرفه ایران بدون هیچ سرعتگیری پیش می رفت و منتقدان مجبور به سکوت بودند.
کی روش پس از بازگشت از برزیل در فوتبال ایران ماندگار شد و هدایت ملی پوشان را در جام ملت های ۲۰۱۵ بر عهده گرفت؛ ناکامی ایران تمامی نداشت و ایران در برابر عراق در یک چهارم نهایی جام ملت های آسیا باخت اما سرمربی تیم ملی جنگ روانی خود را به آن سوی مرزها کشاند و بن ویلیامز استرالیایی را مورد هدف قرار داد و در بازگشت به ایران بدون آن که از حذف تیم ملی در برابر عراق سخنی به میان آورد برنامه های تدارکاتی خود را برای ۲۰۱۸ روسیه به فدراسیون داد.
در این چهار سال سرمربی پرتغالی همواره ۲ راهبرد را در دستور کار خود قرار داد. او از یک سو خود را ناجی فوتبال ایران تلقی می کرد و در سوی دیگر با ابزار استعفا مخالفان را از پیش رو بر می داشت؛ برنامه های لیگ و اردوهای تیم ملی با نظر کی روش چیده می شد و در برخی از مواقع مربیان باشگاهی از تعطیلات طولانی مدت لیگ به ستوه می آمدند اما فدراسیون نشین ها با کی روش بودند و مربیان باشگاهی مجبور به تحمل می شدند.
پس از صعود ایران به جام جهانی روسیه و نمایش قابل قبول این تیم در برابر رقیبان، کی روش قدرتی فراتر یک سرمربی پیدا کرد و با وجود آنکه قراردادش با سوت پایان بازی ایران با پرتغال به اتمام رسید اما وی قصد بازگشت به زادگاهش نداشت بلکه با حضور در ایران حملات خود را به منتقدان به ویژه سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس را آغاز کرد.
اما اقبال کی روش در برابر مرد کروات زمانی رو به افول نهاد که این مربی با تیم پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان رسید و در سوی دیگر لوکا مودریچ شاگرد سابق برانکو توپ طلای جهان را فتح کرد.
کی روش پیش از جام جهانی با طعنه اعلام کرده بود شاید در چهل روز نتواند رونالدو را به فوتبال ایران تحوبل دهد اما مودریچ ها را می سازد.
جنگ کروات ها و پرتغالی ها در خاک ایران تمامی نداشت؛ موفقیت های برانکو به چماقی بر سر مرد پرتغالی تبدیل شده بود و کی روش همواره سعی داشت در مصاحبه های خود نیشی زهر آلود به برانکو بزند. البته در این راه تنها نبود بلکه پس از بازی برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۱۸ شایعه ای در رسانه ها پیچید که تنها خوشحال این بازی اوسیانو کروز دستیار کی روش بوده است.
روزگار تلخ کی روش در ایران فرارسیده بود و او هر روز یکی از حامیان خود را از دست می داد و فدراسیون نیز زیر بار فشار منتقدان، مجبور شد قرارداد کی روش را ۶ ماهه و تا پایان جام ملت ها تمدید کند.
کی روش به خوبی می دانست در تورنمنت امارات هر نتیجه ای سوای قهرمانی می تواند بازی تاج و تخت وی را در ایران به پایان رساند بنابراین سعی کرد حربه ای فراتر از ورزش را در دستور کار قرار دهد. او با بیان اینکه وزیر ورزش مغایر بیانات رهبر معظم انقلاب عمل می کند به دنبال تقابل دولت با راس نظام بود اما این حربه نیز کارساز نشد.
جام ملت های آسیا ۲۰۱۹ شروع شد و روزهای ابتدایی جام برای کی روش و ملی پوشان رویایی بود و رسانه ملی پس از گلباران کردن یمن و ویتنام مارش پیروزی می زد و سرودهای حماسی پخش می کرد. مرد پرتغالی فوتبال ایران در اندیشه شنل قهرمانی قاره کهن بود و زیرکانه رویای مردم را نیمه نهایی معرفی می کرد و در سخنان خود همواره رتبه یک آسیا را به میان می کشید.
اما زمانی کی روش از خواب غفلت آمار و ارقام پنج سال حضور در صدر رنکینگ آسیا بیدار شد که سه گل از ژاپن حرفه ای دریافت کرد.
آن زمان بود که ملی پوشان متوجه شدند در فوتبال حرفه دیگر آمار و اعداد حرف اول را نمی زنند بلکه آنچه در زمین می تواند برد یک تیم را در پایان دقیقه نود رقم بزند اجرای تاکتیک های سرمربی با آرامش است؛ آرامشی که با هیاهوهای کی روش در کنار مستطیل سبز فوتبال دستخوش تلاطم شد و در نهایت به داخل زمین و بازیکنان نیز سرایت کرد.
کی روش که عنوان دومین مربی گران قیمت تورنمنت امارات را پس از لیپی یدک می کشید و در جام جهانی نیز در زمره هشت مربی گران قیمت دنیا بود چهارمین تورنمنت معتبر جهانی و آسیایی خود را با تیم ملی ایران ناکام به پایان رساند. این ناکامی ها در حالی در دوره بلند مدت کی روش در فوتبال ایران رقم خورد که وی در هشت سال حضور در راس تیم ملی اختیاراتی فراتر از یک مربی داشت و به نوعی امورات فوتبال ایران را در عرصه ملی و باشگاهی کنترل می کرد.
تیم ملی فوتبال ایران روز گذشته در مرحله نیمه نهایی رقابت های جام ملت های آسیا در امارات با نتیجه سه بر صفر به تیم ملی ژاپن باخت حذف شد و حسرت قهرمانی ایران در آسیا ۴۷ ساله شد.

 


 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.