درگیری شدید در سودان/ توقف پروازهای فرودگاه خارطوم

رسانه‌ها و شاهدان عینی در سودان از درگیری شدید بین نیروهای ارتش با نیروهای واکنش سریع تحت‌امر سرلشکر «محمد حمدان دقلو» مشهور به «حمیدی» خبر دادند.

کد خبر : 535528
تاریخ انتشار : شنبه 26 فروردین 1402 - 12:14

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، رسانه‌ها امروز شنبه از درگیری شدید بین نظامیان سودان در شهر ورزشی در جنوب خارطوم، پایتخت سودان خبر داده گفتند که راههای منتهی به کاخ ریاست‌جمهوری با نفربرهای زرهی وابسته به ارتش بسته شده است.

کشور سودان ,

بر اساس گزارش‌های رسیده درگیری با استقرار نیروهای واکنش سریع و ارتش اطراف شهر ورزشی آغاز شد و صدای تیراندازی‌های گسترده همچنان ادامه دارد.

منابع محلی در سودان گزارش دادند که درگیری‌ها بین نیروهای واکنش سریع و ارتش رخ داده است و این درگیری در مناطق مختلف خارطوم و اطراف فرودگاه مِروی جریان دارد. واکنش سریع که با ارتش سودان در خارطوم درگیر شده است، اعلام کرد: با گروه‌های میانجی برای خاتمه درگیری در حال تماس هستیم.

نیروهای واکنش سریع در سودان، ارتش این کشور را به حمله به یکی از مراکز خود در خارطوم متهم کرد و درباره جزئیات این درگیری گفته است، نیروهای واکنش سریع با ورود نیروهای ارتش به مقر آن‌ها در اردوگاه “سوبا” در خارطوم غافلگیر شده به نیروهای ارتش حمله کردند.

لشکرکشی خیابانی در پایتخت سودان

تنش بین  ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع برای سومین روز متوالی به اوج رسیده است و هر دو جناح نیروهای طرفدار خود را به خیابان‌ها کشانده‌اند. گزارش‌ها حاکی است که درگیری بین نیروهای ارتش و واکنش سریع به خیابان‌های اصلی خارطوم کشیده است.

ارتش سودان تانک‌های خود را به خیابان‌ها آورد

تصاویر منتشرشده از شهر ام‌ّدورمان، شهری در کرانه غربی نیل و شمال شهر خارطوم که بعد از پایتخت، دومین شهر بزرگ سودان به‌شمار می‌رود، حکایت از آن دارد که ارتش برای مقابله با نیروهای واکنش سریع، تانک‌ها را روانه خیابان‌های این شهر کرده است.

توقف پروازهای خارطوم سودان

رسانه‌های سودان گزارش دادند که بر اثر درگیری بین نیروهای ارتش این کشور از یک سو و نیروهای واکنش سریع از سوی دیگر فرودگاه خارطوم همه پروازهای خود را تا اطلاع ثانوی تعلیق کرده است. خبرگزاری رویترز از قول شاهدان عینی از بلند شدن دود از داخل فرودگاه خارطوم خبر داده است.

اخبار ضدونقیض درباره فرودگاه خارطوم

در حالی که نیروهای واکنش سریع سودان با انتشار تصاویری از سیطره این نیروها بر فرودگاه شهر خارطوم، پایتخت این کشور خبر دادند، سخنگوی ارتش سودان اعلام کرد، ارتش کنترل فرودگاه خارطوم به‌دست نیروهای واکنش سریع را تأیید نمی‌کند.

نیروهای واکنش سریع در بیانیه سوم اعلام کردند که کنترل کاخ ریاست‌جمهوری، ساختمان تشریفات، فرودگاه‌های خارطوم و مروی و الابیض را به‌دست گرفته‌اند.

فرمانده گارد ریاست‌جمهوری ارتش سودان نیز اظهارات اخیر نیروهای واکنش سریع را دروغ اعلام کرد و گفت: ارتش کنترل کامل فرماندهی‌کل را در دست دارد.

درگیری‌ها اطراف برخی تأسیسات استراتژیک ادامه دارد

سایت‌های خبری  سودان به نقل از سخنگوی ارتش سودان نوشتند، اوضاع در مقر فرماندهی کاملاً آرام است و درگیری‌ها حول برخی تأسیسات استراتژیک ادامه دارد.

ژنرال برهان کجاست؟

فرمانده گارد ریاست‌جمهوری ارتش سودان گفت: البرهان در مکان امنی است و خود شخصاً عملیات نظامی را دنبال می‌کند.

فرودگاه مروی سودان به دست نیروهای واکنش سریع افتاد

فرماندهی نیروهای واکنش سریع سودان به‌فرماندهی «محمد حمدان دقلو» معروف به حمیدی در بیانیه‌ای مدعی شد که نیروهای مذکور فرودگاه مروی و پایگاه هوایی آن را به کنترل خود در آورده‌اند.

کشور سودان ,

ارتش سودان: نیروهای واکنش سریع یاغی شده‌اند

سخنگوی ارتش سودان بعد از درگیری‌های دو روز گذشته و امروز بین نیروهای ارتش و نیروهای واکنش سریع گفت که نیروهای تحت‌امر حمیدتی، فرمانده نیروهای واکنش سریع یاغی شده و بر دولت و حاکمیت ملی سودان تمرد کرده‌اند.

ارتش برای سرکوب نیروهای واکنش سریع به نیروی هوایی متوسل شد

منابع خبری و  شاهدان عینی در سودان خبر دادند که پرواز هواپیماهای نظامی در آسمان خارطوم آغاز شده است.

ریشه درگیری‌ها کجاست؟

چندی است که اختلاف میان ژنرال «عبدالفتاح برهان» رئیس شورای حاکمیتی و فرمانده ارتش سودان با سرلشکر «محمد حمدان دقلو» مشهور به «حمیدی» فرمانده نیروهای واکنش سریع شعله‌ور شده‌‌ است، ریشه این اختلاف کاهش قدرت و اختیارات فرمانده نیروهای واکنش سریع و حتی مطرح شدن بحث ادغام این نیروها در ارتش سودان است، به‌علاوه، این دو فرمانده درباره توافقنامه چارچوب (تشکیل دولت مدنی و خروج نظامیان از صحنه سیاست) اصلاح ساختار ارتش و تشکیلات امنیتی، روابط خارجی سودان با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

با اوج گرفتن اختلافات ژنرال برهان و سرلشکر حمیدتی، سیاستمداران سودانی احتمال بروز جنگ میان ارتش و نیروهای واکنش سریع را مطرح کردند لذا به‌همراه  شماری از شخصیت‌های اجتماعی و نظامی در مسیر میانجیگری میان این دو فرمانده نظامی گام برداشتند.

برهان و حمیدتی در نشست مشترکی توافق کرده بودند که یک کمیته مشترک امنیتی تشکیل دهند که اعضای آن متشکل از نظامیان، گروه‌های مسلح و نهادهای حاکمیتی ذی‌ربط باشد، وظیفه این کمیته نظارت بر وضعیت امنیتی سودان بود.

 


 

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.