درد عضلانی شایع‌ترین عارضه مصرف «استاتین»

نتیجه یک مطالعه نشان داد، دردهای عضلانی یکی از شایع‌ترین عوارض مصرف قرص استاتین است که بعضی‌ها به منظور کاهش سطح کلسترول از آن استفاده می‌کنند.

کد خبر : 29875
تاریخ انتشار : جمعه 7 اردیبهشت 1397 - 6:00

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین“، محققان دانشگاه داندی اسکاتلند در تازه‌ترین تحقیقات خود دریافتند، دردهای عضلانی یکی از شایع‌ترین عوارض مصرف قرص “استاتین” است که بعضی‌ها به منظور کاهش سطح کلسترول از آن استفاده می‌کنند.

 “استاتین” برای کاهش سطح کلسترول تجویز می‌شود و خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش می‌دهد؛ با این حال، مصرف آنها در برخی از افراد عوارضی داشته است که احساس درد در عضلات پا یکی از آنهاست.

سردرد، ضایعات پوستی، تهوع و دل درد از عوارضی هستند که شاید خیلی در افرادی که “استاتین” مصرف می‌کنند، شایع باشد اما محققان دانشگاه داندی باور دارند درد عضله نیز یکی از شایع‌ترین عوارض مصرف این دارو است که در صورت بروز بهتر است مصرف آن قطع شود.

ممکن‌ است این درد به‌صورت درد ناشی‌ از سفتی، خستگی یا حتی ضعف عضلات بروز کند؛ این احساس درد، ممکن‌ است به‌صورت ناراحتی خفیف باشد و یا آنقدر شدید شود که انجام فعالیت‌های روزانه دشوار شود؛ به عنوان مثال، بالا رفتن از پله یا راه‌ رفتن ناراحت‌کننده و خسته‌کننده می‌شود.

پژوهشگران می‌گویند:‌ «هنوز معلوم نیست چه عاملی سبب بروز عوارض جانبی به‌ویژه درد عضلانی می‌‌شود».

پروفسور کالین پالمر، نویسنده و سرپرست ارشد این تیم تحقیقاتی گفت: «ما متوجه شدیم یک عامل ژنتیکی بعضی از افرادی که در حال مصرف “استاتین” هستند را مستعد درد عضلانی می‌کند که این موضوع نیاز به تحقیقات بیشتر دارد».

 


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.