درباره «دوباره در خانه»، فیلمی اجتماعی- خانوادگی از هیلی مه‌یرز شایر

تظار می‌رود آلیس در این مقطع تلخ از زندگی‌اش فردی غمبار و سرشار از افسردگی باشد، اما او روحیه‌ای سرزنده دارد و در ورطه سختی‌ها و جدایی‌ها از آرامش خاطر بهره‌ می‌گیرد و چنان شادی می‌کند که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است.

کد خبر : 39792
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 آبان 1396 - 9:44

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین”   ، «دوباره در خانه» فیلمی تازه از ژانر اجتماعی- خانوادگی و با درونمایه ای کمدی- رمانتیک است و نخستین فیلم بلند هیلی مه‌یرز شایر در مقام کارگردانی به حساب می‌آید و این زن میانسال امریکایی فرزند دو فیلمساز دیگر است که هردو آنها در همین ژانرها آثاری ماندگار را بر جای گذاشته‌اند. مادر او نانسی مه‌یرز معروف است که آثاری موفق و پرفروش مانند «دام والدین»، «این پیچیده است» و «کارآموز» را ساخته است و آخری دو سال پیش با بازی رابرت دونیرو و آنا هاتاوی در نقش‌های اصلی توجه زیادی را برانگیخت. پدر وی نیز چارلز شایر است که فیلم‌هایش شامل «Baby Boom» و «پدر عروس یک و دو» می‌شود و این دو هنرمند در فیلم‌های پولساز دیگری مانند «بنجامین خصوصی» نیز به‌انحای مختلف همکاری کرده‌اند. پیش‌بینی سرنوشت هنری هیلی مه‌یرز شایر با توجه به کارنامه والدین‌اش قدری سخت‌است ولی فیلم فعلی نشان می‌دهد او می‌تواند به‌سمت جلو به حرکت درآید و مادر او نیز وقتی به تنهایی شروع به ساخت فیلم‌ها کرد، موضوعات بهتری را در قالب آثارش عرضه داشت. در مرکز قصه فیلم «دوباره درخانه»، کاراکتر الیس کینی (با بازی ریس ویترسپون) جای دارد که پس از چند سال زندگی و همسرداری در نیویورک و البته داشتن دو بچه، از شوهرش (مایکل شین) که یک تولید‌کننده سی‌دی‌های موسیقی و مردی سودجو است، جدا شده و به لس‌آنجلس بازگشته و این همان شهری است که وی در ایام خردسالی تا جوانی کنار پدر فیلمسازش جان کینی (دیوید‌نتو) زندگی و رشد کرد. البته پدر وی اینک در قید حیات نیست و آلیس به مادرش لیلیان (کندیس برگن) روی می‌آورد.

انتظار می‌رود آلیس در این مقطع تلخ از زندگی‌اش فردی غمبار و سرشار از افسردگی باشد، اما او روحیه‌ای سرزنده دارد و در ورطه سختی‌ها و جدایی‌ها از آرامش خاطر بهره‌ می‌گیرد و چنان شادی می‌کند که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است. تصاویر بعدی مه‌یرز شایر به ما می‌گوید که سرخوش بودن وی به این خاطر است که دغدغه مالی ندارد و زندگی‌اش تأمین است و حالا هم که به منزل مادری‌اش بازگشته است، می‌خواهد با پرداختن به حرفه تزئینات و دکور داخل خانه شرایط خود را بهتر سازد.
«هری» وارد می‌شود
از این نقطه به بعد کاراکتر هری (پیکو الکساندر) وارد معادلات می‌شود و او نیز یک هنرمند جوان و بواقع فیلمسازی است که به لس‌آنجلس یعنی خاستگاه هالیوود آمده تا با ساختن فیلم‌هایی موفق به اوج برسد. وی دو همکارش را نیز با نام‌های جورج (جان رودنیتسکی) و تدی (نات وولف) همراه با خود آورده و حتی قبل از ورود به لس‌آنجلس نیز این سه نفر یک فیلم کوتاه ساخته‌اند که سر و صدای زیادی کرده است. یک هدف عاجل آنها تبدیل همین فیلم به یک کار بلند سینمایی است و در این ارتباط با افرادی در هالیوود به مذاکره می‌پردازند و در همین اثنا است که هری در یک رستوران با آلیس آشنا می‌شود و هری به وی توضیح می‌دهد که به کمک او برای رسیدن به اهدافش در جامعه هنری نیازمند است. جورج که یک فیلمنامه نویس است پس از دیدن اتاق کار پدر فقید آلیس در می‌یابد به فردی مناسب برای کسب توفیق در هالیوود روی آورده‌اند. اینجا شوخی‌های ظریف هیلی‌مه‌یرز شایر با این رویدادها و کاراکترها هم شدت می‌گیرد که خبر از ذهن پویا و واقع‌بین و طناز او می‌دهد و به‌عنوان مثال وقتی هری به مادر آلیس می‌گوید که او نیز مانند همسر فقید وی یک فیلمساز است، کندیس برگن با لبخندی معنادار می‌گوید: خب در لس‌آنجلس کمتر کسی را می‌یابید که کارگردان نباشد!
در خدمت آلیس
صحنه‌های بعدی شکل‌گیری یک گروه چهار نفره کاری و شغلی بین آلیس و سه هنرمند روی آورده به وی را به نمایش می‌گذارد و این سه هنرمند برای آلیس به هر چیزی تبدیل می‌شوند و گاهی همکار او هستند و زمانی هم راننده و آشپز وی و در همه حال قصه شبیه به مضمون برخی سریال‌های تلویزیونی می‌شود که در آن اتفاقات ملودرام در پی هم می‌رسند، بدون اینکه تأثیری عمده بر روند زندگی بگذارند و فقط چرخه اتفاقات را کامل می‌سازند.
راه هموار شده
در عین حال این فیلم همان طور که پیشتر هم گفتیم خط و ربط و رنگ و نگار اکثر فیلم‌های نانسی مه‌یرز و چارلز شایر و بخصوص کارهای اولیه آنان را که حس و حال خوب و شیرینی داشتند، دارد و گاهی سؤال‌هایی را مطرح می‌کند که هر چند موضوعاتی کوچک هستند اما چون این فیلم به سبب تعلقات روحی و اعتقادی مه‌یرز شایر به جامعه فیلمسازی کاری مبتنی بر هنرهای نمایشی‌است، ارزش مطرح کردن را دارند و در جای خود جوابگو هستند. یکی از آنها زمانی است که این سؤال و ابهام به میان می‌آید که آیا جورج دور از چشم دو همکارش در حال نوشتن یک سناریوی مستقل و خودنمایی فردی در هالیوود است یا خیر؟ پاسخ این سؤال اهمیتی ندارد اما خبر از شکل‌گیری تدریجی فیلمسازی می‌دهد که می‌خواهد مانند والدین نیمه بازنشسته‌اش یک داستانگوی جامعه‌شناس و ریزبین و گاهی هم طنزپرداز باشد. هرچه باشد مادر او (نانسی مه‌یرز) از تهیه‌کنندگان این فیلم نیز هست تا راه دخترش را هموارتر کند.
‌ منبع: Observer

مشخصات فیلم
عنوان: «دوباره درخانه»
‌ محصول: کمپانی‌های اوپن رود و بلک بایسیکل
‌ تهیه کنندگان: اریکا اولدی، جره‌میا ساموئلز و نانسی مه‌یرز
‌ مدیر فیلمبرداری: دین کاندی
‌ تدوینگر: دیوید بیلو
‌ موسیقی متن: جان دبنی
‌ طول مدت: ۹۷ دقیقه
بازیگران: ریس ویترسپون، پیکو الکساندر، نات وولف، جان رودنیتسکی، مایکل شین، کندیس برگن، لیک بل، ادن گریس ردفیلد، راید اسکات، پی‌جی برن، دیوید نتو و لولا فلانری.

 

 

وصال روحانـی


 

telegram.me/jajinnews

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.