درآمد ۱۵ ملیونی زباله گردی

زباله متعفن‌ترین ضایعات باقیمانده زندگی بشری محسوب می‌شود، ولی جمع‌آوری و جداسازی برخی باقیمانده‌های باارزش از آن شغلی پردرآمد با سرقفلی ویژه برای برخی افراد ایجاد کرده است، در حالی که قوانین باید بازدارندگی بیشتری در این زمینه داشته باشند.

کد خبر : 505108
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 فروردین 1402 - 7:12

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایرنا، سطل‌های زباله خیابانی که ضایعات خانه و محل کار مردم را در خود جای می‌دهند اگر در طول سال هراز چندگاهی شست‌وشو نشوند بوی تعفن و در نتیجه بیماری‌های گوناگون را در میان شهر پراکنده می‌کنند؛ این درحالی است که برخی از افراد از روی عادت سر در آن خم کرده و درمیان زباله‌ها به دنبال درآمد هستند.

مردم هم با زباله گردها کنار آمده و هرروزه از کنار آنها با بی خیالی عبور می‌کنند.

این افراد که در سن‌های مختلف شامل کودک، جوان، پیر، زن و مرد هستند در سطل‌های بزرگ زباله کنار خیابان خم شده در حالی که هیچ‌گونه پوشش و محافظ حداقلی برای دست و صورت خود ندارند به دنبال کاغذ، پلاستیک، آهن آلات قراضه، شیشه و قوطی کنسرو می‌گردند.

هر راسته خیابان و محله‌ای دراین شهر برای زباله‌گردها اهمیت خاص دارد و زباله‌های تولیده شده در آن نیز توسط افراد خاص با موتور، سه‌چرخه و خودرو در کیسه‌های بسیار بزرگ دسته‌بندی، جداسازی و به محلی نامعلوم حمل می‌شوند.

این افراد در تمامی طول شبانه روز به صورت نوبتی و دوره‌ای درون سطل زباله‌های خیابان و کوچه‌ها را می‌گردند.

خبرنگار ایرنا که پس از چند روز تلاش برای ارتباط‌گیری با یکی از زباله گردها توانست پای صحبت یکی از این افراد بنشیند، براین باور بود که این قشر از جامعه افرادی هستند که از ناچاری و درماندگی به این کار روی آورده و نیاز به هم‌دردی دارند.

درون یکی از سطل‌های زباله که یک نوجوان در آن خم شده و مشغول جمع آوری قوطی پلاستیک بود، ناگهان صدای آخ کوچکی گوش‌هایم را تیز کرد که بعد فهمیدم سر سوزن سرم به دستش فرو رفته. با اندکی فشردن انگشتش دوباره به‌کارش ادامه داد.

یک زباله‌گرد ماهانه بیش از ۱۵ میلیون تومان درآمد دارد

این نوجوان که خود را «حمید» معرفی کرد، گفت: بیش از سه سال در این کار مشغول است و ماهانه بیش از ۱۵ میلیون تومان درآمد دارد.

او سرپرست یک گروه پنج نفره از هم‌سالان خود بود که باید پس از جمع‌آوری زباله‌ها در یکی از ساختمان‌های نیمه‌کاره و متروکه با فرد بالادستی خود برای حمل ضایعات جمع شده، هماهنگ می‌کرد.

کیسه جمع‌آوری ضایعات این گروه بیش از حد بزرگ و از قد آنها بلندتر بود و گاهی سه نفره آن را بر روی زمین می‌کشیدند، در این هنگام با هم شوخی و شادی‌ می‌کردند.

قوانین بازدارنده نیست

یکی از شهروندان شاهرودی در زمینه زباله‌گردی با بیان اینکه برای جمع‌آوری، حمل و نقل پسماندهای خانگی در شهرداری‌ها قوانین مدیریت پسماند وجود دارد، به خبرنگار ایرنا گفت: نظارت بر اجرای صحیح قانون و به روزرسانی مبلغ جرایم برای بازدارندگی بیشتر از زباله‌گردی، جداسازی و حمل غیرقانونی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

حسن مویدی با بیان اینکه جداسازی زباله‌ها از مبدا از سوی شهروندان باید با کار رسانه‌ای تبدیل به فرهنگ شود، افزود: این فرهنگ‌سازی موجب می‌شود تا کمتر شاهد زباله‌گردی و برهم زدن چهره شهر باشیم.

وی این نوع از جمع‌آوری و جداسازی توسط زباله‌گردها را برای سلامت شهروندان در شیوع و همه‌گیری برخی بیماری‌ها زیان‌بار دانست.

طرح جامع مدیریت پسماند تدوین شد

معاون خدمات شهری شهرداری شاهرود هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این خصوص اظهار کرد: برابر ماده ۱۶ قانون مدیریت پسماند مخلوط، جداسازی و حمل و نقل زباله توسط اشخاص بدون توجه به مواد قانونی ذکر شده، ممنوع و جرم است.

امیر عرب اسماعیلی افزود: جمع‌آوری پسماندهای عادی و خانگی داخل شهرها را سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌ها برعهده دارند.

وی با بیان اینکه در شاهرود طرح جامع مدیریت پسماند تهیه و تصویب شده است، ابراز کرد: دهیاری‌ و شهرداری‌های کوچک این شهرستان هم با استناد به این طرح می‌توانند در این راستا اقدام کنند.

زباله گردهای شاهرود ساماندهی می‌شوند

عرب اسماعیلی با اشاره به اینکه برنامه جداسازی زباله به طور جدی پیگیری شد و برای تعیین و بستن قرارداد پیمانکاران طرح اقدام می‌شود، تصریح کرد: زباله گردها از سطح شهر جمع‌آوری و پس از آموزش‌های لازم با لباس‌های فرم مشخص ساماندهی می‌شوند.

معاون خدمات شهری شهرداری شاهرود ادامه داد: روند سلامت این افراد از جمله تزریق واکسن و همچنین اختصاص تجهیزات لازم توسط پیمانکار به‌صورت مستمر با نظارت کارشناسان شهرداری انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر انبارهای جمع‌آوری و نگهداری ضایعات غیرمجاز در حاشیه شهر به صورت غیرقانونی فعالیت دارند، افزود: برخی از این زباله‌گردها جداسازی و مخلوط نمودن برخی زباله‌ها را در این فضاهای غیرمجاز انجام می‌دهند که این عمل آنها جرم است.

عرب اسماعیلی با بیان اینکه اداره صنعت، معدن و تجارت شاهرود برای خرید و فروش ضایعات فلزی و آهن آلات ساختمانی مجوزهایی صادر کرده است، ابراز کرد: برخی سودجویان با این مجوز به اقدام خلاف قانون در جمع آوری، جداسازی و مخلوط کردن زباله‌ها مبادرت می‌کنند.

معاون خدمات شهری شهرداری شاهرود تاکید کرد: براساس طرح جامع مدیریت پسماند شهرداری‌ها باید هماهنگی و عزم جدی در دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این موضوع به منظور برخورد قانونی با متخلفان ایجاد شود.

وی به برگزاری نشست‌هایی با حضور اعضای کارگروه مدیریت پسماند در فرمانداری شاهرود اشاره کرد و گفت: برای پایان دادن به این امر باید بین حفاظت محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی، اتاق اصناف، نیروی انتظامی، اداره صمت، شهرداری، منابع طبیعی و سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط با موضوع عزم جهادی ایجاد شود.

عرب اسماعیلی با بیان اینکه شهروندان با اجرای این طرح دیگر هیچ‌گونه نگرانی درباره زباله‌گردها نخواهند داشت، افزود: مردم با جداسازی زباله‌های خشک و تر در جمع‌آوری زباله‌ها یاری‌گر شهرداری‌ باشند.

معاون خدمات شهری شهرداری شاهرود ادامه داد: با پیگیری مجوزهای لازم از شورای اسلامی شهر برای خرید زباله‌های خشک با قیمت مصوب از مردم، جلوی در منازل توسط پیمانکار برنامه‌ریزی شده است.

شهر شاهرود بیش از ۱۶۰ هزار نفر جمعیت و سه هزار و ۵۰۰ هکتار مساحت در شرق استان سمنان قرار دارد.

 


 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.