دانستنی‌هایی درباره سگ‎های نظامی

سگ‌های نظامی به ویژه در جنگ عراق و همچنین جنگ افغانستان حضوری موثر و در عین حال گسترده داشته‌اند. اصلی‌ترین نقش آنها نیز به کشف عوامل و کمک به خنثی‌سازی به موقع توسط نیروهای متبحر نظامی باز می‌گردد.

کد خبر : 46530
تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 خرداد 1397 - 23:30

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” ، سگ‌ها مخلوقاتی هستند که نه تنها در عرصه نگهبانی و حفاظت از گله خوش درخشیده‌اند، بلکه از نظر نظامی سابقه درخشانی دارند، آنها در عملیات نجات و امداد، کشف مواد مخدر، کشف اجساد و پیدا کردن افراد زنده از زیر آوار نیز پرآوازه هستند. اما در برخی کشورها از این حیوانات باوفا در انجام ماموریت‎های دشوار نظامی هم استفاده می‌کنند به طوری که با توجه به مسئولیت‎شان به آنان درجه نظامی هم داده می‌شود. البته این سگها بسیار گران قیمت هستند و ارزش آن به ده‌ها هزار دلار می‎رسد.

 

آموزش حرفه‎ای سگ‎های نظامی به این راحتی‌ها هم نیست و نیازمند صرف وقت و حوصله بسیار است. از این رو در ادامه نگاهی به چند مورد از جالب‌ترین حقایقی که درباره سگ‏های نظامی وجود دارد، خواهیم پرداخت.

 

سگ‎ها از دیرباز در نبردهای مختلف با سربازان آمریکایی همراه بوده‎اند، اما حضور آنها تا جنگ جهانی دوم به صورت رسمی تایید نشد.
گروهبان استابی (Stubby) نام سگی است که در سال ۱۹۱۶ یا ۱۹۱۷ متولد شد و در ۱۰ سالگی نیز درگذشت. این سگ طی خدمت ۱۸ ماهه خود، در بیش از ۱۷ نبرد حضور فعال داشت. استابی به عنوان تزئینی‎ترین سگ نظامی در جنگ جهانی اول معروف شد و تنها سگ نامزد برای دریافت رتبه گروهبانی بود. شهرت این سگ به اندازه‎ای است که موضوع اصلی برای تولید یک انیمیشن تا آوریل سال ۲۰۱۸ نیز شده است. در واقع استابی با تبدیل شدن به نمادی از شجاعت و قهرمانی، راه را برای همکاری دیگر سگ‎های نظامی با سربازان هموار کرده‌است.

 

خدمت ۲۵۰۰ سگ در ارتش آمریکا
آموزش نظامی به سگ‎ها با هدف تشخیص سلاح یا بمب‎های کار گذاشته شده توسط دشمن، قدمتی طولانی دارد. امروزه نیز پایگاه‌های نظامی مختلفی در سراسر دنیا، آموزش‌های مذکور را انجام می‌دهند. نتیجه این تلاش، حضور بیش از دوهزار سگ حرفه‌ای در ارتش و پایگاه‌های امدادی نقاط مختلف جهان است. تکنیک‎های پیچیده آموزشی به گونه‎ای طراحی شده‎اند که از موهبت‌های خدادادی اعطاء شده به سگ‎ها، در جهت منافع نظامی بهره‎برداری شود. نژادهایی همچون ژرمن شپرد و لابرادور بهتر از هر نوع تجهیزات نظامی پیشرفته، قادر به ردیابی ادوات جنگی و بمب‎ها خواهند بود. امروزه نزدیک به ۲۵۰۰ سگ در خدمت نظامی فعال قرار دارند(آمریکا) و حدود ۷۰۰ قلاده از آنها نیز در خارج از آمریکا مستقرند.
جالب است بدانید که سگ‌های نظامی به ویژه در جنگ عراق و همچنین جنگ افغانستان حضوری موثر و در عین حال گسترده داشته‌اند. اصلی‌ترین نقش آنها نیز به کشف عوامل و کمک به خنثی‌سازی به موقع توسط نیروهای متبحر نظامی باز می‌گردد.

 

سگ‌های هلندی و آلمانی بهترین سگ‌های نظامی
سگ‌هایی که برای آموزش نظامی و شرکت در عملیات‌های جنگی یا حتی امداد و جست‌وجو انتخاب می‌شوند، بسیار اصیل بوده و دارای شجره خانوادگی چند صد ساله هستند. بدین ترتیب تنها سگ‌هایی که از هر نظر مناسب باشند، گزینش خواهند شد. ۸۵ درصد سگ‌های نظامی ارتش آمریکا از آلمان و هلند خریداری می‌شوند. ۱۵ درصد باقیمانده نیز مربوط به آمریکاست.
به سگ‌های نظامی نه فقط به خاطر خدمت آنها، بلکه به واسطه مهربانی و وفای‌شان نیز احترام زیادی گذاشته می‌شود.
یک سگ نظامی بمب‌یاب که به صورت حرفه‌ای تعلیم دیده شده است، بیش از ۱۵۰ هزار دلار قیمت دارد. اما در واقع این حیوان بدون قیمت است! دقت آنها حین انجام عملیات‌های کشف و شناسایی بیش از ۹۸ درصد برآورد شده است. با این حال آرامش خاطری که به نیروهای نظامی حاضر در محل منتقل می‌کنند، غیرقابل سنجش است.
تنها نیمی از سگ‎های انتخاب شده، تمامی فاکتورهای نظامی ضروری را با موفقیت پشت سر می‌‎گذارند.
سگ‎هایی که برای آموزش نظامی انتخاب می‌شوند، علاوه ‌برحس بویایی قوی و حساسیت بالا، باید از فاکتورهای مهم دیگری نیز برخوردار باشند. از جمله مهم‌ترین این موارد می‎توان به مسائل جسمانی ‌اشاره کرد. سگ مدنظر باید عاری از هرگونه مشکل فیزیکی یا بیماری باشد. قابلیت حمله در صورت فرمان نظامی نیز فاکتور بعدی خواهد بود. به دلیل سطح استرس شدید حین حمله به یک انسان، سگ‎هایی که سن کمی دارند در این تمرینات حضور نمی‎یابند.

 

سگ‌های نظامی فقط ژرمن شپرد نیستند
زمانی که صحبت از سگ‎های نظامی می‎شود، ژرمن شپردهای عضلانی اولین گزینه‎ای هستند که به ذهن هر فردی می‌رسند. با این وجود نژادهای متفاوت زیادی برای شرکت در ماموریت‎های نظامی مطرح خواهند بود. به عنوان مثال در بسیاری از پایگاه‌‎ها، سگ‌های شکاری لابرادور رتریور که متعلق به بریتانیا و کانادا هستند، آموزش می‎بینند. نیروی دریایی آمریکا نیز اغلب از نژاد مالینویز بلژیکی (مشابه ژرمن شپرد اما مقداری کوچک‎تر) استفاده می‌کند. سگ‌های این نژاد نه تنها فوق‌العاده سریع هستند، بلکه قدرت بویایی آنها ۴۰ برابر بیشتر از انسان است.

 

سگ‌ها هم ضربه روحی می‎خورند! 
شاید عجیب به نظر برسد، اما سگ‌ها نیز ممکن است دچار اختلال استرسی پس از ضایعه روانی شوند! این اختلال سندرمی است که به دنبال مشاهده یا تجربه مستقیم یک رویداد استرس‎زا یا ناراحت‌کننده روی می‌دهد. از آنجایی که ترومای روحی وارده به سگ‌های نظامی در میدان نبرد بسیار شدید است، احتمال بروز علائم استرس بالا خواهد بود. سگ‎هایی که دچار این حالت می‎شوند نیاز به مراقب و محبت داشته و تا بهبودی کامل از شرکت در هرگونه ماموریتی منع خواهند شد.

 


 

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.