حقایقی درباره پرواز که نمی‌دانید

پرواز رویای قدیمی و دوست‌داشتنی انسان بوده است.

کد خبر : 62782
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 بهمن 1396 - 11:05

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” ،  رویایی که سال‌هاست به واقعیت تبدیل شده و انسان‌ها با هواپیماهای غول‌پیکری که خودشان ساخته‌اند آسمان را فتح کرده‌اند. پرواز کردن، حتی با هواپیما، گاهی ترسناک و همیشه عجیب است. اتفاقات فراوانی در حین پرواز می‌افتد، خاطره سقوط‌ها و نقص فنی‌ها از ذهن آدم‌ها بیرون نمی‌رود اما آن‌ها همچنان سفر با این پرنده فلزی و پر سرعت را دوست دارند. شاید چون آن‌ها را خیلی زود و بدون دردسر و خستگی به مقصد می‌رساند و همین باعث می‌شود قید ترس واضطراب را بزنند و سفرکردن در هزاران پای ارتفاع از سطح زمین را ترجیح دهند.

 

 

دیدن جهان از پنجره کوچک هواپیما، ابرها، کوه‌ها و دریاها و کوچک شدن برج‌ها و عظیم‌ترین سازه‌های بشری تجربه جالبی است؛ تجربه‌ای که دوست داریم بارها و بارها تکرار شود. ما به عشق همین تجربه شیرین پرواز این بار می‌خواهیم از زاویه دیگری به این پرنده فلزی و پروازکردن با آن نگاه کنیم. در این پرونده حقایق عجیب و جالبی درباره پرواز که یا نشنیده‌اید یا کمتر شنیده‌اید خواهید خواند. همین‌طور از چند راز جالب درباره پرواز که نشنیده اید آگاه می‌شوید و  با بزرگ ترین و محبوب‌ترین ایرلاین‌های جهان آشنا خواهید شد.

 

 

بهترین ایرلاین های جهان در ۲۰۱۶
این نظرسنجی براساس بازخوردهای به دست آمده از ۲/۱۹ میلیون مسافر از ۱۰۴ کشور مختلف به دست آمده و بیش از ۲۸۰ ایرلاین و ۴۱ معیار گوناگون از عملیات پرواز تا راحتی صندلی و کیفیت خدمات را در بر می‌گیرد.
پایگاه خبر ججین

۵-آل نیپون ایرویز (All Nippon Airways)/ژاپن

رتبه قبلی: ۷
 شرکت آل نیپون، بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی بین‌المللی در ژاپن است. این هواپیمایی که به اختصار آنا نامیده می‌شود، در زمینه‌ پاکیزگی، خدمات و ایمنی، نمرات نسبتا کاملی از نمره‌دهندگان اسکای ترکس دریافت کرده است. هواپیماهای این شرکت دارای صندلی‌های تاشوی راحتی هستند که فضای شخصی را افزایش می‌دهند و حتی در پروازهای اکونومی از خروجی برق و درگاه USB بهره می‌برند.
پایگاه خبر ججین

۴-کاتای پاسیفیک (Cathay Pacific Airways)/ چین

رتبه قبلی: ۳
 بازرسان برای صندلی‌های راحت، کیفیت خدمات و سرگرمی‌های داخل پرواز، نمرات بالایی به این هواپیمایی داده‌اند. این شرکت همچنین برنده‌ جوایز بهترین خطوط هوایی جهان از لحاظ پاکیزگی کابین و بهترین سالن‌های هواپیما در پروازهای درجه یک است.
پایگاه خبر ججین

۳-سنگاپور ایرلاینز (Singapore Airlines)/ سنگاپور

رتبه قبلی: ۲
 خدمه‌ مجرب آن با نهایت ادب و احترام با مسافران برخورد می‌کنند. تلویزیون‌های شخصی و انتخاب‌های متعدد برای سرگرمی در طول پرواز، تنها چند نمونه از خدمات پروازهای اقتصادی این شرکت هستند.
پایگاه خبر ججین

۲-قطر ایرویز (Qatar Airways)/ قطر

رتبه قبلی: ۱
 این هواپیمایی که در دوحه مستقر است، بابت صندلی‌های راحت و سرگرمی‌های داخل پرواز، مورد ستایش بازرسان قرار گرفته است. در واقع این هواپیمایی عنوان بهترین صندلی‌های پرواز تجاری را از آن خود کرده است. مهمانان پرواز اکونومی از امکاناتی چون قابلیت اتصال گوشی هوشمند و تبلتشان به صفحه‌ نمایش شخصی لذت می‌برند.
پایگاه خبر ججین

۱-هواپیمایی امارات (Emirates)

رتبه قبلی: ۵
 فرودگاه اختصاصی این شرکت، فرودگاه بین‌المللی دبی است و بزرگ‌ترین ناوگان هوایی متشکل از ایرباس A۳۸۰ سوپرجامبو و جت‌های پهن‌پیکر بوئینگ ۷۷۷ را در اختیار دارد. خدمات پیشرفته و عالی سرگرمی این شرکت شامل مجموعه‌ بزرگی از فیلم‌ها و آثار موسیقی است و امکان مشاهده‌ برنامه‌های زنده‌ تلویزیونی و مسابقات ورزشی از مزایای آن محسوب می‌شود. در حقیقت، هواپیمایی امارات در طول ۱۲ سال توانسته است جایزه‌ بهترین خدمات سرگرمی در طول پرواز را دریافت کند.
محبوب ترین ایرلاین‌های جهان کدامند؟
بر اساس یک قانون نانوشته معمولا ثروتمندان، خدمات بهتر و متفاوت‌تری دریافت می‌کنند. در سفرهای هوایی هم پروازهای فرست کلاس یادآور این تفاوت در ارائه خدمات است. در این مقوله خاص فکر می‌کنید محبوب ترین و بهترین خطوط هوایی دنیا برای ثروتمندان کدام ایرلاین‌هاست؟ طبق گزارشی از سوی  موسسه‌ «نیو ورلدورث»، که متخصص ارائه رتبه‌بندی‌ها، نظرسنجی‌ها و آمار در بخش ثروت جهانیان است، هنگامی‌که ثروتمندان در صدد مسافرت هوایی باشند، این پنج خط هوایی را ترجیح می‌دهند.
خط هوایی سنگاپور
مسافران خدمات عالی این خط را به دلایل زیر تحسین می‌کنند: امکانات رفاهی‌اش بد نیست، صندلی‌های درجه یک با عرض ۳۵ اینچ و پانل‌ّهای خصوصی، نورپردازی محیطی و پیژامه‌هایی که برای شما فراهم می‌کند.
خط‌هوایی کوانتاس
تخت‌ّ‌خواب‌های صاف و تخت ۶.۵ فوتی  (۱۹۸ سانتی‌متر) و تشک‌هایی از جنس پوستِ گوسفند دارد و نیمکت‌‌هایی برای مهمان این امکان را فراهم می‌کند که او را در سوییت خودتان سرگرم کنید. به لحاظ غذایی، ظرف غذای هشت مزه‌ای آن را محبوب کرده است.
خط‌هوایی ژاپن
 خط هوایی ژاپن دارای “سوییت‌های آسمانی” است که با فضای داخلی چوبی و صندلی چرمی تزیین شده است. پارتیشن‌های خصوصی جمع شدنی، تلویزیون‌های شخصی ۲۳ اینچی و غذاهای دست‌پخت سرآشپزان میشلن استار.
خط هوایی لوفت‌هانزا
سیستم‌های سرگرمی شخصی، تخت‌خواب‌های تخت، محصولات آرایشی لوکس و نظایر آن، اما بزرگ‌ترین امتیازش ممکن است سرو خاویار ویژه و انواع نوشیدنی‌ها به سرپرستی پیش‌خدمت معروف لوفت‌هانزا به نام «مارکوس دل مونگو» باشد.
خط هوایی فرانسه
تمرکز خط هوایی فرانسه بر پذیرایی از مشتریانی است که به خرج کردن علاقه دارند:  پاییز امسال، این خط هوایی خدمت جدیدی را در قالب اتاقک‌های درجه‌ یک به راه انداخت. در سوییت‌ها خدمات غذایی میشلن استار، یک کمد شخصی، سرویس کامل محصولات آرایشی جیونچی، مبلمان درجه یک و گران‌قیمت از جنس چوب، چرم جیر و پشم و نخ وجود دارد. پرده‌ای برای حفظ حریم شخصی مسافران را از دیگر فضاهای هواپیما جدا می‌کند.
پایگاه خبر ججین

چند راز درباره سفر با هواپیما

هشدار: (اگر فکر می‌کنید با دانستن این رازهای ترسناک، ممکن است دیگر هرگز سوار هواپیما نشوید، از خواندن این مطلب صرف نظر کنید.)
آیا در نزدیکان و دوستان یا فامیل‌تان خلبان یا عضوی از کادر پرواز دارید؟ اگر کسی با این مشخصات نزدیک شماست، به راحتی می‌توانید از برخی حقایق پنهان که خدمه و کادر پرواز به شما نمی‌گویند سر درآورید. آن‌وقت متوجه خواهید شد که حتی اگر سفرهای زیادی را با هواپیما تجربه کرده‌ باشید، چقدر از رمز و رازهای پنهان پرواز بی‌خبرید. می‌خواهیم شما را با ترسناک‌ترین رازهای پرواز که مربوط به تمام دنیاست و مشخصا درباره کشورمان نیست آشنا کنیم:
هواپیماها دچار اختلال و مشکل می‌شوند
همه ترجیح می‌دهند این طور فکر کنند که هواپیماها هیچ وقت دچار مشکل نمی‌شوند و عموم پروازها در امنیت کامل روی می‌دهد، اما گزارش هایی از مشکلات فنی ‏نشان می‌دهد اتفاقاتی نظیر قطع برق کابین خلبان یا خرابی باتری به طور معمول رخ می‌دهند. اگر چه این ایرادات قبل از پرواز برطرف می‌شود و هیچ کسی هم از آن مطلع نمی‌شود.
فرود ممکن است از قصد پرتلاطم و پرتکان باشد‏
تقریبا تمام افراد ممکن است یک بار با فرود ناهموار مواجه شده باشند و دلیل این همه تکان را ناواردی خلبان بدانند. اما زمان‌هایی ‏است که خلبان مجبور است با شدت بیشتری فرود بیاید تا از لغزش هواپیما جلوگیری کند. به ویژه زمانی که باران می بارد، ‏هواپیما باید با سختی و شدت بیشتری به زمین بنشیند تا بتواند به روی آب ترمز کند و در برابر آن مقاومت کند.‏‏ ‏هرچند از آن جایی که تقریبا نیمی از حوادث حین فرود هواپیما رخ می‌دهد شاید حق داشته باشید نگران باشید. ‏‏
خلبان ها گاهی طی پرواز می‌خوابند
تقریبا نیمی از خلبان‌‌ها گزارش داده‌اند که ‏طی پرواز خوابشان برده است. در حالی که ممکن است با شنیدن این مطلب از همین الان نگران پرواز بعدی‌تان شده باشید باید بدانید ‏که خلبان‌ ها هم مدت زمانی را باید استراحت کنند و در این مواقع خلبان‌ کمکی را جایگزین خود می‌کنند.‏‏ ‏معمولا پروازهایی که کمتر از ۱۰ ساعت و نیم هستند توسط دو خلبان‌ هدایت می شوند، پروازهای طولانی‌تر معمولا خلبان‌‌های ‏اضافی دارد.
تقریبا بیشتر هواپیماها با رعد و برق مواجه می شوند
یک مسافر خط هوایی کره توانست از لحظه برخورد رعد و برق با بال هواپیما عکس بگیرد، هرچند این صحنه ممکن است ‏بسیار ترسناک به نظر برسد اما هواپیما هیچ صدمه‌ای در اثر این برخورد ندید. ‏تقریبا حوادث این چنینی برای هر هواپیما در سال یک بار ممکن است رخ دهد. ‏‏ ‏ ‏ ‏
در ماسک اکسیژن فقط ۱۵دقیقه هوا برای تنفس وجود دارد
جالب است بدانید شما فقط ۱۵ دقیقه می‌توانید با این ماسک از اکسیژن استفاده کنید. ‏هرچند طی این مدت خلبان‌ معمولا باید ارتفاع هواپیما را کمتر کند تا مسافرها بتوانند بدون نیاز به ماسک اکسیژن تنفس کنند. ‏‏ اما نکته مهم تر این است که شما در ارتفاع زیاد تنها ۲۰ ثانیه زمان برای غش نکردن دارید و این دلیل این است که شما باید اول ماسک خود را بگذارید .
منابع: مجله کسب و کار بازده –  Bazdeh.org – kojaro.com –   dailymail.co.uk – eligasht.com
حقایقی درباره پرواز که نمی‌دانید
‏‏خلبان‌ها غذای متفاوتی می‌خورند
خلبان‌‌ها معمولا غذاهایی را می‌خورند که ویژه تیم پرواز و آن ها تهیه شده است و به همین دلیل هم هیچ‌وقت مثل مسافران از غذا شکایت ندارند! ضمنا ‏برای جلوگیری از خطر مسمومیت غذایی حین پرواز، خلبان‌ و کمک خلبان‌ معمولا غذاهای متفاوتی می‌خورند تا اگر غذا مشکلی داشت فقط یک نفر را بیمار کند. ‏ ‏‏ ‏
مهاندار ها هرگز انعام نمی گیرند
باید بدانید که یک مهماندار در طول پرواز هرگز هدیه یا پولی را از مسافران دریافت نخواهد کرد. این کار هم غیر حرفه‌ای است و هم غیرقانونی. به همین دلیل ژست دست و دلبازی نگیرید و از انعام دادن خودداری کنید.
هواپیما به دو موتور نیاز ندارد
در حالی که پرواز با دو موتور ایمن‌تر و راحت‌تر است باید این را بدانید که هواپیما برای حرکت در آسمان تنها به یک موتور نیاز دارد .پس اگر ناگهان در هواپیما متوجه شدید یک موتور از کار افتاده، نگران نشوید، خلبان اگر حرفه‌ای باشد، با یک موتور هم می‌تواند شما را به مقصد برساند.
هرگز نگویید یک لیوان آب می خواهم
اگر خواستید در پرواز درخواست یک لیوان آب بکنید حتما درباره اش فکر کنید. این آب‌ها معمولا از یک ظرف ذخیره آب خارج می شود پس همیشه درخواست یک بطری آب معدنی در بسته کنید.
مهمانداران استراحت کافی ندارند
معمولا مهمانداران دچار کم خوابی هستند، به ویژه وقتی که پرواز به هر دلیلی با تأخیر انجام می شود. پس اگر حین پرواز خمیازه کشیدند یا بی‌حوصله بودند، درکشان کنید. البته مهمانداران هم باید تا حد امکان بر این خستگی‌شان غلبه کنند چون علت تاخیر، گردن مسافران نیست.
کادر پرواز فقط در ازای ساعات پرواز هواپیما دستمزد می‌گیرند
در برخی شرکت های هواپیمایی، مهمانداران فقط در ازای طول مدت پرواز حقوق می‌گیرند و در ازای ساعات معطلی در فرودگاه یا زمان انتظار برای پر و خالی شدن هواپیما، پولی دریافت نمی‌کنند. پس فقط مشکلات تاخیر دامن مسافر را نمی‌گیرد.
پایگاه خبر ججین

دانستنی های جالب درباره پرواز

چرا گوش‌های مان کیپ می‌شود؟
ممکن است نگران این موضوع باشید که آیا این کیپ شدن خطری برای سلامتی و شنوایی‌تان دارد یا خیر؟ اما باید بدانید که گرفتگی و کیپ شدن گوش به دلیل تغییر فشار هوا ایجاد می‌شود و مسئله‌ای کاملا طبیعی است.
چرا هواپیما در طول پرواز تکان می خورد؟
تکان های هواپیما در طول پرواز کاملا طبیعی هستند و به دلیل بالا و پایین شدن بال‌های هواپیما برای تنظیم جریان هوا ایجاد ‌می‌شوند. در واقع، نحوه پرواز هواپیما نیز مشابه پرندگان است. با این تفاوت که هواپیما بال بال نمی‌زند! بلکه با بالا و پایین شدن بال های هواپیما فشار هوا را کنترل می‌کند و هواپیما را در مسیر و جهت درست نگه می‌دارد.
چرا طعم چای در هواپیما متفاوت است؟
این تفاوت طعم چای در هواپیما به دلیل اختلاف در دمای جوش آب است. به طور معمول و در سطح زمین، چای با آبی که در دمای ۱۰۰ درجه به جوش رسیده آماده می‌شود. اما در هواپیما به دلیل ارتفاع زیاد این دما به ۹۰ درجه کاهش پیدا می‌کند. هرچند ممکن است این کاهش دمای جوش باعث سریع تر آماده شدن چای شود، اما موجب می شود فرایند دم کشیدن چای به طور کامل انجام نشود و چای طعم مطلوبی نداشته باشد.
اگر کسی سعی کند در هواپیما را باز کند چه اتفاقی می افتد؟
درهای هواپیما اصلا قفل نمی‌شوند! در واقع، درهای هواپیما نیازی به قفل شدن ندارند، زیرا هنگامی که هواپیما در ارتفاع قرار دارد به دلیل فشار هوا باز کردن در هواپیما غیرممکن است. هرچه ارتفاع هواپیما بیشتر شود درها محکم‌تر می‌شوند. به حدی که باز کردن درها عملا غیرممکن خواهد بود.

 

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.