جنگ اوکراین تقاضای اروپا برای خرید تسلیحات از آمریکا را افزایش داده است

به نوشته خبرگزاری رویترز، با روشن شدن شعله جنگ میان روسیه و اوکراین، کشور‌های اروپایی به بزرگترین متقاضی خرید تسلیحات آمریکایی تبدیل شده‌اند.

کد خبر : 137686
تاریخ انتشار : جمعه 27 اسفند 1400 - 16:21

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، درگیری نظامی روسیه و اوکراین باعث شده تقاضا برای تسلیحات آمریکا افزایش یابد. مهمترین مشتریان تسلیحات آمریکایی در بحبوحه جنگ در اوکراین را کشور‌های اروپایی تشکیل می‌دهند. دولت‌های اروپایی با فهرست خرید تسلیحاتی از جمله پهپاد، موشک و سامانه موشکی به دولت آمریکا و پیمانکاران دفاعی آن مراجعه کرده اند.

به گفته منابع آگاه، آلمان که در آستانه انعقاد قراردادی برای خرید ۳۵ جنگنده جت F-۳۵ شرکت لاکهید مارتین (LMT.N) است. خبرگزاری دولتی آلمان نیز روز دوشنبه اعلام کرد که نیرو‌های مسلح این کشور قصد دارد ۳۵ فروند از این جت‌های رادارگریز را خریداری کنند. به این ترتیب، هواپیما‌های آمریکایی لاکهید مارتین جانشین ناوگان تورنادو آلمان خواهد شد. همچنین این کشور در خصوص سامانه موشکی ضد بالستیک تحقیقاتی انجام داده است.

در همین حال، یک مقام دولت لهستان هفته گذشته اعلام کرد دولت ورشو فوریتی برای خرید سامانه پهپادی «ریپر» از آمریکا تصویب کرده است. دو مقام که در جریان خرید این سامانه از آمریکا هستند گفته اند چند کشور اروپای شرقی دیگر نیز درصدد خرید تسلیحاتی از قبیل موشک‌های ضدهوایی استینگر و موشک‌های ضد تانک جاولین که اوکراین در جنگ با روسیه از آن‌ها استفاده می‌کند، هستند.

بر اساس گزارش رویترز کشور‌های اروپایی در حالی متقاضی خرید تسلیحات آمریکایی هستند که بودجه نظامی خود را در سایه ناامنی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین نیز افزایش داده اند. آلمان، سوئد و دانمارک از جمله کشور‌هایی هستند که با وقوع جنگ اوکراین بودجه و هزینه‌های نظامی خود را افزایش داده اند.

مارا کارلین، دستیار وزیر دفاع آمریکا (پنتاگون)، هفته گذشته پس از جلسه استماع کنگره که در آن مدعی شد «تجاوز روسیه تمامیت ارضی اروپا را تهدید می‌کند» گفت که متحدان اروپایی هزینه‌های دفاعی خود را «دوبرابر» می‌کنند. به گفته یک منبع، از آنجایی که فروش تسلیحات شرکت‌های آمریکایی به دولت‌های خارجی نیاز به تایید کنگره آمریکا دارد، اداره همکاری امنیتی دفاعی پنتاگون جلسات هفتگی تیم مدیریت بحران اروپا را برای بررسی درخواست‌های خاص خرید سلاح مرتبط با اوضاع فعلی جنگ در اوکراین برگزار می‌کند.

برای تسریع در کسب تاییدیه دولت و کنگره آمریکا برای فروش و انتقال تسلیحات تولید شده توسط پیمانکاران دفاعی آمریکایی، پنتاگون مجددا تیمی را برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد خرید سلاح ایجاد کرده است. یک مقام ارشد دفاعی آمریکا در این خصوص گفت: وزارت دفاع در حال بررسی گزینه‌هایی برای حمایت از نیاز‌های تسلیحاتی کشور‌های اروپایی در بحبوحه جنگ در اوکراین است.

در ادامه گزارش رویترز آمده است: ریتون تکنولوجیز Raytheon Technologies (RTX.N) و لاکهید مارتین Lockheed Martin Corp (LMT.N) مشترکا موشک‌های ضد تانک جاولین را تولید می‌کنند، در حالی که شرکت ریتون، استینگر‌ها را می‌سازد. پتانسیل افزایش فروش انواع تسلیحات از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، سهام لاکهید را ۸.۳ درصد و سهام ریتون را ۳.۹ درصد افزایش داده است.

تام لالیبرتی، مدیر اجرایی شرکت ریتون گفت که این شرکت در چنین شرایطی نیاز فوری به پر کردن موجودی‌های خالی جاولین و استینگر را تشخیص داده است.

در همین حال گفته می‌شود مراجعه کشورهای اروپایی به آمریکا به عنوان یک تامین کننده سلاح، باعث واکنش شدید صنعت دفاعی اروپا خواهد شد. رئیس شرکت فرانسوی داسو Dassault Aviation (AM.PA) اوایل ماه جاری از تصمیم آلمان برای سفارش F-۳۵ به آمریکا انتقاد کرد و گفت که این امر می‌تواند حمایت از پروژه‌های مشترک مانند جنگنده فرانسوی-آلمانی FCAS مشترک داسو و ایرباس را تضعیف کند.

به طور معمول، قرارداد‌های دفاعی آمریکا پس از اینکه کشور‌ها چندین سال را صرف تصمیم گیری در مورد نیاز‌های خود کردند، سال‌ها مذاکره، تأیید و بررسی را می‌طلبد.

 


 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.