جنایات آل‌سعود علیه مهاجران؛ واقعیت هولناک از زندگی آفریقایی‌ها در عربستان

کشتار مهاجران آفریقایی توسط عربستان در مرزهای آن تنها یک نمونه از جنایت‌های سعودی‌ها علیه کارگران و مهاجران خارجی است که فاقد ابتدایی‌ترین حقوق انسانی در این کشور هستند.

کد خبر : 189087
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 آبان 1401 - 9:50

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، جدیدترین آمارها نشان می‌دهد از مجموع حدود ۵۶ میلیون نفری که در شش کشور شورای همکاری خلیج فارس یعنی عربستان، امارات، بحرین، کویت، عمان و قطر زندگی می‌کنند، بیش از ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر و به‌عبارتی ۵۱ درصد کل جمعیت آنها را کارگران خارجی تشکیل می‌دهند. بر اساس این آمارها از جمعیت ۳۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری عربستان هم بیش از ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر یعنی ۴۸ درصد جمعیت این کشور، کارگر خارجی هستند.

برده‌داری نوین در عربستان

اگرچه از سال ۱۹۶۴ به‌طور رسمی برده‌داری در عربستان ممنوع شده است اما بسیاری از کارگران خارجی در این کشور در زمان حاضر در شرایطی مشابه برده‌ها زندگی می‌کنند و به‌طور معمول گزارش‌های مستندی منتشر می‌شود که نشان می‌دهد کارگران خارجی در این کشور با مشکلاتی مانند کار بیش از حد، خستگی، شکنجه و حتی محرومیت از آب و غذا مواجه هستند.

سالهاست که کارگران خارجی به‌دلیل شرایط حاکم بر عربستان، در بدترین شرایط زیستی به‌سر می‌برند و در حالی که آمار کارگران خارجی به‌ویژه زنان در عربستان در سال‌های اخیر افزایش قابل‌توجهی یافته است، اما تعداد کمی از آنان موفق به یافتن شغل و موقعیت خوب در این کشور شده‌اند، در حالی که وضعیت بسیاری از آنان اسفناک و ناامیدکننده است و کسی هم حاضر نیست برای آنها کاری انجام دهد.

بیشتر این کارگران از کشورهای فقیری همچون سریلانکا، فیلیپین، نپال، پاکستان و موریتانی تنها با هدف فرار از فقر و فلاکت حاکم بر کشورهایشان و بهتر شدن شرایط زندگی‌شان به عربستان آمده‌اند و حاضر شده‌اند در مقابل دریافت مبالغ ناچیز، ساعات طولانی برای اربابان سعودی خود کار کنند، با این حال کارفرمایان سعودی‌ آنها حاضر نیستند همین مبلغ ناچیز را به‌موقع و به‌طور کامل به آنها پرداخت کنند و در صورتی که چنین درخواستی از سوی آنها مطرح شود، به بدترین شکل با آنها رفتار می‌شود و هیچ پشتوانه حقوقی محکمی برای دفاع از خود در برابر ظلم و ستم کارفرمایان خود در عربستان ندارند.

عربستان سعودی , آل سعود ,

بسیاری از کارگران زن با امید به دست آوردن پول بیشتر و تأمین معاش خانواده، کشور خود را ترک و به عربستان سعودی سفر کرده‌اند اما تعداد زیادی از آنان در این کشور حتی در برابر کارفرمایان خود نیز از مصونیت‌ و حقوق قانونی برخوردار نیستند.

برای بسیاری از این کارگران زن هرگونه اقدام قانونی علیه کارفرمایان غیرممکن است و این کارگران حتی قادر به فرار از این وضعیت و نجات خود نیستند، این در حالی است که اگر آنها در عربستان بدون مدارک و مستندات کافی دستگیر شوند مجبور به پرداخت جریمه‌های سنگین خواهند بود و در بسیاری از موارد این کارگران خارجی بدون فهمیدن این مطلب که جرمشان چیست برای مدت طولانی در زندان می‌مانند.

واقعیت هولناک زندگی آفریقایی‌ها در عربستان

اغلب این کارگران از ملیت‌های آفریقایی هستند که به‌دلیل فرار از فقر و گرسنگی در این قاره به کشورهای عربی از جمله عربستان مهاجرت می‌کنند اما شرایطی که در این کشورها تجربه می‌کنند در اکثر موارد آنها را به‌سمت مرگ سوق می‌دهد. نوامبر ۲۰۲۱ روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی اشاره کرد، کارگران آفریقایی و به‌ویژه زنان در عربستان شرایطی به‌مراتب بدتر از سایر کارگران خارجی دارند. زندگی در عربستان برای کارگران خارجی امن نیست.

کارگران زن و مرد موظفند پس از ورود به کشور محل کار، قراردادهای کاری حاوی چنین تعهدی را امضا کنند که یک محقق حقوق زنان در خاورمیانه و شمال آفریقا در دیده‌بان حقوق بشر گفت این قراردادها و قوانین کار ممکن است علیه کارگران آسیب‌پذیر خانگی استفاده شود. بسیاری از کارگران زن خارجی در عربستان از سوی کارفرمایان سعودی مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و کوچک‌ترین ابراز درد و مصیبت منجر به شکنجه روحی و جسمی و چه‌بسا اخراج آن‌ها خواهد شد.

عربستان سعودی , آل سعود ,

اتیوپی بارزترین کشور آفریقایی است که بیشترین تعداد مهاجران را در عربستان دارد؛ درحالی که آمار سازمان‌های حقوق بشری حاکی از گزارش‌های هولناک درباره شرایط کارگران و مهاجران آفریقایی در عربستان است.

اخیراً سازمان‌های وابسته به جامعه مدنی اتیوپی کمپینی در رسانه‌های اجتماعی برای نشان دادن درد و رنج کارگران آفریقایی در عربستان به‌راه انداخته‌اند تا وضعیت غیرانسانی آنها در زندان‌های عربستان را نمایش دهند. «آمبای ولدی» مدیر اجرای قانون در وزارت صلح اتیوپی اعلام کرد که تعداد مهاجران اتیوپیایی در عربستان سعودی در زمان حاضر حدود ۶۰ هزار نفر است که بیشتر آنها در زندان‌های عربستان سعودی در شرایط بسیار بغرنجی به‌سر می‌برند.

روزنامه انگلیسی «تلگراف» نیز سپتامبر ۲۰۲۰ فاش کرد که عربستان سعودی حدود ۱۶۰۰۰ مهاجر اتیوپیایی را تنها در زندان «الشمیسی» در جاده مکه، در شرایط «فلاکت‌بار» نگهداری می‌کند، همچنین عربستان سعودی مهاجران آفریقایی را بازداشت می‌کند و آنها را در کمپ‌های پرجمعیتی که فاقد کمترین استانداردهای بهداشتی و بشردوستانه هستند، نگه می‌دارد که بسیاری از آن‌ها بر اثر شکنجه مقامات سعودی دست به خودکشی می‌زنند.

روزنامه تلگراف نوشت که مسئولان سعودی در جریان بازرسی مهاجران آفریقایی را در زندان برهنه می‌کنند و با غل و زنجیر می‌بندند.

«عبدالرحمن سفیان» یکی از مهاجران اتیوپیایی که پیشتر در زندان‌های عربستان بوده است، می‌گوید: کتک خوردن در زندان‌های عربستان امری رایج است و تو اصلاً نمی‌دانی چرا کتک می‌خوری. مسئولان زندان ما را با مشت کتک می‌زدند و وقتی خسته می‌شدند با لگد زندانیان را مورد ضرب‌وشتم قرار می‌دادند. آنها ما را با نام حیوانات صدا می‌کردند.

عربستان سعودی , آل سعود ,

روزنامه گاردین در سال ۲۰۱۹ در گزارشی به مرگ تدریجی و خودکشی آفریقایی‌ها در زندان‌های عربستان پرداخته به مرگ یک نوجوان ۱۵ساله اتیوپیایی اشاره کرد که در زندان «الدایر» بین جده و مکه از شدت ضعف و گرسنگی جان خود را از دست داده بود.

در این گزارش مهاجری به‌نام «هاگوس» می‌گوید که برخی از بازداشت‌شدگان که از ضعف و گرسنگی شدید رنج می‌برند به حمامی مملو از فضولات برده می‌شوند، همچنین تعدادی زنان باردار در بازداشتگاه‌ها هستند که هیچ گونه مراقبت‌های بهداشتی به آن‌ها ارائه نمی‌شود.

مهاجری به‌نام «گابریمیکل» که ۷ ماه را در زندان «جازان» عربستان سپری کرد، می‌گوید: بعد از اینکه شرایط دردناک و رنج ما در جهان شناخته شد، وحشیگری زندانبانان افزایش یافت. یکی از زندانیان روزی از هوش رفت و فریاد زدیم و کمک خواستیم، اما به‌جای کمک، نگهبان‌ها آمدند و ۸ نفر از ما را دستگیر کردند و به اتاق‌های مختلف بردند و با باتوم زدند، می‌ترسیدم به زخم‌هایم نگاه کنم، ۲۴ ساعت را با دست و پاهای بسته بدون آب و غذا سپری کردیم. برخی از بازداشت‌شدگان بسیار ضعیف هستند و توانایی صحبت کردن و حرکت ندارند، به همین دلیل روی زمین می‌خوابند و ما نمی‌توانیم کاری برای آنها انجام دهیم جز اینکه کنارشان بنشینیم و به‌هنگام مرگ سعی کنیم آنها را تسکین دهیم.

روزنامه تلگراف ۲۷ ژانویه ۲۰۲۱ فاش کرد که بسیاری از این مهاجران آفریقایی در زندان‌های عربستان از شدت فشار و شرایط غیرانسانی خودکشی می‌کنند، در این زمینه یک نوجوان ۱۶ساله آفریقایی درحالی که خودش را به دار آویخته بود خودکشی کرد و جنازه او توسط مسئولان سعودی به سطل زباله انداخته شد، این مسئله موجب شد سازمان ملل به‌طور مستقل به بررسی پرونده مهاجران و کارگران آفریقایی در عربستان بپردازد. سازمان‌های حقوق بشری مانند عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر نیز صحت این گزارش‌ها را تأیید کردند.

عربستان سعودی , آل سعود ,

نشریه انگلیسی «ساندی تلگراف» نیز در اکتبر ۲۰۲۰ و هم‌زمان با شیوه اپیدمی کرونا در گزارشی به وضعیت اسفناک مهاجران آفریقایی در عربستان اشاره کرده نوشت که عربستان در سایه شیوع اپیدمی کرونا صدها مهاجر را در شرایط سخت و بحرانی بازداشت کرده است. در این گزارش «ابیبی الاثیوبی» که در زندان به‌سر می‌برد، می‌گوید: جهنم اینجاست و با ما مانند حیوانات رفتار می‌شود و هر روز مورد ضرب‌وشتم نگهبانان قرار می‌گیریم. وقتی به این نتیجه می‌رسم که هیچ راهی برای رهایی از اینجا وجود ندارد، قصد خودکشی می‌کنم و این همان کاری است که دیگران انجام داده‌اند.

این مهاجر آفریقایی از طریق تلفن همراهی که مخفیانه به داخل زندان آورده شده بود صحبت می‌کرد.

قتل‌عام مهاجران آفریقایی در مرزهای عربستان

اما کشتار مهاجران آفریقایی در مرزهای عربستان یک نمونه دیگر از جنایت‌های این کشور علیه آنها محسوب می‌گردد. آگوست سال جاری میلادی اعلام شد که عربستان عامدانه اقدام به کشتار مهاجران آفریقایی در مرز این کشور با یمن می‌کند.

بر اساس گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، عربستان بیش از ۹ مورد قتل‌عام علیه مهاجران آفریقایی در مرز با یمن انجام داده است که طی آن ۱۸۹ نفر کشته و بیش از ۵۰۰ تن زخمی شده‌اند.

این کمیساریا با اشاره به اینکه آوارگان آفریقایی در شمال استان صعده در یمن، در معرض یک جنایت قرار دارند، تأکید کرد که این مهاجران با توپخانه و مسلسل‌های سنگین هدف مرزبانان سعودی قرار گرفتند.

بر اساس گزارش منابع محلی در شمال یمن، بیش از ۱۰۰۰ مهاجر در سال جاری از جمله زنان و کودکان به‌دلیل حملات عمدی در مرز توسط نیروهای امنیتی سعودی زخمی یا کشته شده‌اند. هر ماه صدها مهاجر در بیمارستان‌ها و درمانگاههای تحت حمایت کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در نزدیکی شهر مرزی صعده به‌دلیل جراحات ناشی از شلیک گلوله درمان می‌شوند و برخی از آن‌ها ممکن است فلج شوند.

مناطق مرزی یمن همواره شاهد حملات توپخانه، موشکی و همچنین تیراندازی مرزبانی عربستان به‌سوی غیرنظامیان است و طی سال‌های اخیر صدها نفر از جمله شماری مهاجر آفریقایی به‌دست نیروهای سعودی کشته شدند.

در همین زمینه اخیراً مهاجران آفریقایی که از جنایت‌های عربستان جان سالم به‌در برده‌اند فاش کردند، سعودی‌ها هر روز ۵ مهاجر اتیوپیایی را به قتل می‌رسانند.

به‌گفته این افراد، نیروهای گارد مرزی سعودی، دهها نفر از مهاجران اتیوپیایی را به‌صورت دسته‌جمعی به قتل رساندند. مرزبانان سعودی مستقیماً مهاجران اتیوپیایی را با گلوله جنگی هدف قرار می‌دهند و به قتل می‌رسانند.

شبکه المسیره نیز تصاویری از گوری دسته‌جمعی پخش کرد که ده‌ها قربانی آفریقایی در آن دفن شده‌اند و این افراد را نیروهای گارد مرزی عربستان سعودی به قتل رسانده بودند.

عربستان سعودی , آل سعود ,

 


 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.