جنازه ۵۰۰ سرباز ترکیه ای از کره شمالی بازگردانده می شود

روزنامه خبر.تورک اعلام کرد که در پی مذاکرات مقامات آنکارا با پیونگ یانگ، جنازه نزدیک به ۵۰۰ سرباز کشته شده ترک در کره شمالی به ترکیه بازگردانده می شود.

کد خبر : 79260
تاریخ انتشار : دوشنبه 4 تیر 1397 - 5:51

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین“،به نقل از روزنامه خبر.تورک، ارسین ارچین سفیر ترکیه در کره جنوبی هفته گذشته به کره شمالی سفر کرد و به مدت یک هفته در خصوص بازگرداندن جنازه سربازان کشته شده ترک در خلال جنگ سال های ۱۹۵۰ ـ ۱۹۵۳ شبه جزیره کره با مقامات پیونگ یانگ مذاکره کرد.
ارچین در گفت و گو با خبر.تورک اظهار کرد: مذاکرات اولیه آنکارا با مقامات پیونگ یانگ به منظور شناسایی هویت سربازان کشته شده ترک و بازگرداندن آنها به کشور ابتدا در سال ۲۰۰۱ آغاز شد اما به دلیل آغاز فعالیت های هسته ای کره شمالی، این مذاکرات نیمه کاره رها شد.

 

پایگاه خبر ججین

وی اضافه کرد: در پی توافق هسته ای ـ امنیتی میان دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی، مذاکرات مجدد ما با مقامات پیونگ یانگ در این خصوص آغاز شد و در راستای شناسایی هویت جنازه سربازان کشته شده ترک، آزمایش دی.ان.ای با همکاری کره شمالی انجام می شود که به دلیل وجود جنازه سربازان کشته شده آمریکایی و انگلیسی در این منطقه، عملیات تشخیص هویت اجساد در این مرحله زمانبر خواهد بود.
شکری تاندوغان سرهنگ بازنشسته و رییس انجمن جانبازان مبارز ترکیه به خبر.تورک گفت: میزان سربازان کشته شده ترک و مکان ناپدید شدن آنها در جنگ دهه ۱۹۵۰ شبه جزیره کره مشخص است و نباید هیچ یک از اجساد سربازان ترک در کوهستان های کره باقی بماند.
وی تاکید کرد: بنا بر تحقیقات صورت گرفته، ۸۹۰ سرباز ترک در جنگ شبه جزیره کره کشته شده اند که از این تعداد ۴۰۳ سرباز در پوسان کره جنوبی و ۴۸۷ سرباز در کره شمالی جان خود را از دست داده اند.
چندی پیش بعد از ماه‌ها گمانه‌زنی و تکذیب و تهدید و تأیید، بالاخره جهان شاهد دیدار تاریخی «کیم ‌جونگ ‌اون» و «دونالد ترامپ» بود. رئیس‌جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی در فضایی پر حاشیه و در کانون توجه تمام رسانه‌های کوچک و بزرگ دنیا با هم دیدار و در پایان مذاکرات خود در سنگاپور، یک سند مشترک امضا کردند.
بر اساس توافقنامه دیدار دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی، قرار است جنازه سربازان خارجی کشته شده در کره شمالی به موطن آنها بازگردانده شود و این موضوع بسیاری از خانواده های ترکیه را نسبت به دریافت جنازه بستگان خود امیدوار کرده است.
بنا بر اعلام رسانه های ترکیه، بسیاری از سربازان ترک حاضر در جنگ دهه ۱۹۵۰ شبه جزیره کره کشته شده اند و اجساد آنها در کره شمالی و جنوبی دفن شده است.
به نوشته خبر.تورک، تحویل اجساد سربازان آمریکایی کشته شده در جنگ شبه جزیره کره به فرماندهی نیروهای سازمان ملل در کره جنوبی به منظور انتقال به آمریکا از هفته پیش آغاز شده است.
در جنگ حدود سه ساله شبه جزیره کره که در سال ۱۹۵۰ آغاز شد و ۱۵ هزار سرباز ترک در قالب متحد آمریکا و بلوک غرب در این جنگ مشارکت داشتند.
بنای یادبودی برای جان باختگان ترک جنگ شبه جزیره کره در کره جنوبی و آنکارا احداث شده است.

 

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.