تولید واکسن از نانوذره‌ای که رفتار ویروس را تقلید می‌کند

محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) با همکاری چند مرکز تحقیقاتی دیگر، نانوذراتی را طراحی کردند که شبیه به ویروس بوده و می‌توان از آن برای تولید واکسن استفاده کرد. این نانوذرات برای ایجاد پاسخ‌ ایمنی برعلیه ویروس کرونا مورد استفاده قرار گرفت.

کد خبر : 1223757
تاریخ انتشار : شنبه 14 بهمن 1402 - 6:08

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایسنا، این واکسن که روی موش‌ها مورد آزمایش قرار گرفته است، از داربست DNA تشکیل شده است که نسخه‌های زیادی از آنتی‌ژن ویروسی را حمل می‌کند. این نوع واکسن، که به عنوان واکسن ذره‌ای شناخته می‌شود، از ساختار ویروس تقلید می‌کند. بیشتر کارهای قبلی در مورد واکسن‌های ذره‌ای به داربست‌های پروتئینی متکی بودند، اما پروتئین‌های مورد استفاده در آن واکسن‌ها تمایل به ایجاد پاسخ ایمنی غیر ضروری دارند که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را از هدف دور کند.

در مطالعه روی موش‌ها، محققان دریافتند که داربست DNA پاسخ ایمنی القا نمی‌کند و به سیستم ایمنی بدن اجازه می‌دهد تا پاسخ آنتی‌بادی خود را بر علیه آنتی‌ژن هدف متمرکز کند.

مارک وان، استاد مهندسی بیولوژیکی می‌گوید: « در این فناوری، سلول‌های B و سیستم ایمنی بدن شما توسط آنتی‌ژن هدف کاملاً آموزش دیده می‌شوند و این همان چیزی است که شما می‌خواهید.»

محققان می‌گویند این رویکرد، که سلول‌های B را به شدت تحریک می‌کند (سلول‌هایی که آنتی‌بادی تولید می‌کنند)، می‌تواند ایجاد واکسن در برابر ویروس‌هایی که هدف قرار دادن آن‌ها دشوار بوده، از جمله HIV و آنفلوانزا و همچنین SARS-COV-۲ را آسان‌تر کند. بر خلاف سلول‌های T، که توسط انواع دیگر واکسن‌ها تحریک می‌شوند، این سلول‌های B می‌توانند برای ده‌ها سال پایدار باشند و محافظت طولانی مدت را ارائه می‌دهند.

دانیل لینگ وود، استادیار دانشگاه هاروارد می‌گوید: «ما علاقه‌مندیم بررسی کنیم که آیا می‌توانیم سیستم ایمنی بدن را آموزش دهیم تا در برابر پاتوژن‌ها که در برابر رویکردهای واکسن معمولی مانند آنفولانزا، HIV و SARS-COV-۲ مقاومت می‌کنند ، سطح ایمنی بالاتری را ارائه دهیم.»

واکسن‌های ذره‌ای معمولاً از نانوذرات پروتئینی تشکیل شده‌اند، که از نظر ساختار با ویروس مشابه است و می‌تواند نسخه‌های زیادی از آنتی‌ژن ویروسی را حمل کند. این چگالی بالای آنتی‌ژن‌ها می‌تواند منجر به پاسخ ایمنی قوی‌تر از واکسن‌های سنتی شود زیرا بدن آن را شبیه به ویروس واقعی می‌داند.

واکسن‌های ذره‌ای برای تعداد انگشت‌شماری از عوامل بیماری‌زا، از جمله هپاتیت B و پاپیلومای انسانی ایجاد شده است و واکسن ذره‌ای برای SARS-COV-۲ برای استفاده در کره جنوبی تأیید شده است.

 


برچسب ها : ، ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.