توضیح باکو درباره توافق بازگشایی کریدور لاچین

مشاور امور خارجه رئیس جمهوری آذربایجان بازگشایی کریدور لاچین را تکذیب کرد و گفت: تاکنون تنها یک تریلر حامل کالاهای بشردوستانه صلح‌بانان روسیه از جاده آغدام به منطقه قره‌باغ کوهستانی عبور کرده است.

کد خبر : 876212
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 شهریور 1402 - 9:59

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایسنا، حکمت حاجی‌اف، مشاور در امور خارجی رئیس جمهوری آذربایجان در توضیح توافق باکو- ارمنستان برای بازگشایی دو مسیر مورد مناقشه حمل و نقل بین آذربایجان و ارمنستان از جمله کریدور لاچین، در صفحه شخصی خود نوشت: «در پاسخ به سوالات از جمله رویترز، پولیتیکو و بی بی سی، محموله خوراکی روسیه توسط صلیب سرخ این کشور و هماهنگ با صلیب سرخ آذربایجان از مسیر آغدام- آسکران به سمت خانکندی (مرکز قره‌باغ) حرکت کرده است.

این اقدام براساس یک معاهده جداگانه صورت می‌گیرد و ارتباطی با معاهده بازگشایی آغدام – خانکندی و مسیر لاچین – خانکندی برای صلیب سرخ ندارد.

در اول سپتامبر آذربایجان به نشانه حسن نیت موافقت خود را با ارسال این محموله اعلام کرد تا تضمینی باشد برای بازگشایی همزمان مسیرهای آغدام-خانکندی و لاچین – خانکندی اما دولت غیرقانونی نپذیرفت.

به هر حال ایست بازرسی لاچین و کنترل مرزی آذربایجان باید باقی بماند.»

وی همچنین انتخابات صورت گرفته در قره‌باغ کوهستانی را “انتخابات جعلی” خوانده و گفته است: «این اقدام  یک مانع همراه با پیامدهای منفی است. رژیم دست نشانده باید منحل و برچیده شود این تنها راه برای تضمین صلح پایدار برای ارمنی‌ها و آذربایجانی‌های ساکن قره‌باغ است تا بتوانند همزیستی مسالمت آمیز داشته باشند.»

در همین حال خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان گزارش کرد، عبور یک کامیون حامل محموله غذایی از روسیه برای ارامنه ساکن منطقه قره‌باغ در جمهوری آذربایجان با تاخیر روبرو شده است.

این خبرگزاری در حالی گزارشی درباره تاخیر در عبور این کامیون حامل مواد غذایی منتشر کرد که پیشتر اعلام شد دولت جمهوری آذربایجان و نیروهای ارامنه در قره‌باغ درباره بازگشایی دو مسیر مورد مناقشه حمل و نقل از جمله یک مسیر کلیدی موسوم به کریدور لاچین توافق کرده‌اند.

این اقدام که در ابتدا توسط آژانس خبری دولتی “آرمن‌پرس” ارمنستان منتشر و توسط دولت باکو تایید شد، به نظر می‌رسد حداقل تا حدی پاسخگوی چندین دهه‌ درخواست ارمنستان برای احیای خطوط حمل و نقل بین جمهوری آذربایجان و قره‌باغ باشد.

آژانس خبری آرمن‌پرس از قول مقام‌های قره‌باغ گزارش کرد: آنها تصمیم دارند تا اجازه دسترسی کالاهای روسی را به این منطقه از طریق شهر آسکران نزدیک به جمهوری آذربایجان صادر کنند.

این آژانس خبری در این گزارش با اشاره به منطقه‌ای که از طریق آن جاده قره‌باغ به ارمنستان را وصل می‌کند، گزارش کرد: همزمان توافقی برای بازگرداندن محموله‌های بشردوستانه توسط نیروهای حافظ صلح روسیه و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در امتداد کریدور لاچین حاصل شده است. این اقدام به دلیل مشکلات بشری جدی در منطقه محاصره شده منحرف شده بود.

 


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.