توضیحات وزیر دادگستری ترکیه درباره اعضای بازداشتی پارلمان

وزیر دادگستری ترکیه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت سه قانونگذار احزاب اپوزیسیون این کشور که زندانی شده‌اند، گفت، قضاوت نهایی بر اساس پروسه‌های قضایی گرفته شده است.

کد خبر : 117559
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 خرداد 1399 - 11:37

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایسنا، سه قانونگذار احزاب اپوزیسیون، جمعه و یک روز پس از آنکه پارلمان این کشور کرسی‌های آنها را گرفت، به زندان فرستاده شدند.

عبدالحمید گل، وزیر دادگستری ترکیه درپاسخ به سوالی درباره وضعیت این سه قانونگذار احزاب اپوزیسیون این کشور گفت، قضاوت نهایی بر اساس پروسه‌های قضایی گرفته شده است.

وی ادامه داد: بر اساس قانون اساسی، اگر حکم نهایی زندان به مجمع عالی ملی ترکیه ارائه شود، پیامدهایی دارد.

وی در پاسخ به انتقادهای مطرح شده علیه این تصمیمات گفت، حذف مصونیت پارلمانی که به پیگرد این قانونگذاران منجر شد، مدیون حمایت حزب اصلی اپوزیسیون مردم جمهوری خواه در ۲۰۱۶ است.

وزیر دادگستری ترکیه همچنین گفت، اگر این حزب چنین حمایتی را عنوان نمی‌کرد، مقررات قانون اساسی که به پیگرد این قانونگذاران انجامید، در پارلمان تصویب نمی‌شد.

یکی از قانونگذاران زندانی از حزب مردم جمهوری خواه و دو تن دیگر از حزب دموکراتیک خلق هستند.

قضاوت نهایی بر اساس روندهای قضایی علیه “انیس بربراوغلو” از حزب مردم جمهوری خواه و “لیلا گوون” و “موسی فاریسوگولاری”، از حزب دموکراتیک خلق در مجمع ملی قرائت شد.

گوون از استان هکاری به اتهام عضویت در یک گروه مسلحانه تروریستی به شش سال و سه ماه حبس محکوم شده است.

فاریسوگولاری از استان دیاربکر به اتهام عضویت در یک گروه مسلحانه تروریستی به ۹ سال حبس و بربراوغلو از استانبول نیز بابت انتشار اسرار دولتی به یک روزنامه در ژوئن ۲۰۱۷ به پنج سال و ۱۰ ماه حبس محکوم شده‌اند. بربراوغلو به اتهام افشای تصاویر مربوط به توقف کامیون‌های سازمان اطلاعات ملی ترکیه در مسیر سوریه در ژانویه ۲۰۱۴ به یک روزنامه نگار محکوم شده است.

وزیر دادگستری ترکیه همچنین درباره تعلیق فعالیت تعداد زیادی از شهردارهای محلی حزب دموکراتیک خلق که با اتهامات تروریستی روبرو هستند، گفت: آنها باید از ارتباط با تروریسم اجتناب کنند. هر کسی که از دموکراسی برای کمک به تروریست‌ها استفاده می‌کند در هیچ جای جهان جایی ندارد. اقدامات حقوقی علیه چنین افرادی ادامه می‌یابد و ضروری است.

وی هم‌چنین به سوالی درباره اینکه آیا در قوانین مربوط به انتخاب شهردارها و قانونگذاران نقص وجود دارد یا خیر، گفت: بررسی و آماده سازی یک قانون جدید انتخاباتی ضروری و مفید است.

این وزیر در ادامه درباره اقدامات صورت گرفته در زندان‌ها و دادگاه‌های ترکیه علیه شیوع ویروس کرونا نیز گفت، تمامی اقدامات لازم در وقت مقتضی انجام شده است. دولت تمامی احتیاط‌های لازم را برای مقابله با کرونا ویروس در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها انجام می‌دهد.

 


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.