توافق روسیه و اوکراین بر سر ایجاد کریدور انسانی/ آتش سوزی نیروگاه هسته‌ای «زاپرواژیا» مهار شد

در دور دوم مذاکرات روسیه و اوکراین پیشرفت‌هایی حاصل شده، درک مشترکی درباره لزوم ایجاد کریدور انسانی و امکان توقف درگیری‌ها بدین منظور بدست آمده، طرفین توافق کردند مذاکرات در آینده نزدیک ادامه یابد و زلنسکی همچنان امیدوار به گفتگو با پوتین است.

کد خبر : 137345
تاریخ انتشار : جمعه 13 اسفند 1400 - 9:53

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، دور دوم مذاکرات هیئت‌های روسیه و اوکراین پنجشنبه شب در شهر بلووژسک در منطقه برست بلاروس برگزار شد. به گفته ولادیمیر مدینسکی، مشاور ولادیمیر پوتین و سرپرست هیئت روسی، مسکو و کی‌یف در خصوص مسائل نظامی و بشردوستانه بین المللی و همچنین حل و فصل سیاسی آتی اوضاع گفتگو کردند.

در این مذاکرات که بیش از پنج ساعت به طول انجامید، طرفین درباره برخی موضوعات مهم، از جمله سازماندهی کریدورهای بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان به درک مشترک رسیدند. مذاکرات روسیه و اوکراین ممکن است چندین دور دیگر ادامه یابد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین معتقد است که تفاهم به دست آمده در مذاکرات بین روسیه و اوکراین در خصوص مسائل بشردوستانه در شرایط دشوار کنونی بسیار مهم است.

ولادیمیر مدینسکی یادآور شد که وزارت دفاع روسیه و اوکراین در خصوص شکل مکانیزمی برای حمایت از کریدورهای بشردوستانه به منظور خروج غیرنظامیان و همچنین درباره توقف احتمالی درگیری‌ها بدین منظور توافق کردند.  وی گفت: «مسئله اصلی که امروز حل شد، نجات مردم غیرنظامی است که خود را در منطقه درگیری نظامی یافتند. و این این یک پیشرفت قابل توجه است.»

میخائیل پادولیاک، مشاور رئیس‌ جمهور ولادیمیر زلنسکی و یکی از اعضای هیئت اوکراینی  نیز اعلام کرد که دور سوم گفت‌وگوها میان اوکراین و روسیه باید در اسرع وقت برگزار شود. به گفته وی، نتایجی که کی‌یف به آنها امیدوار بود به دست نیامد، ولی تفاهمی در خصوص مسائل بشردوستانه حاصل شد و توافق کردیم که در اولین فرصت در دور سوم کار ادامه یابد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز نهم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

آژانس اتمی: طبق اعلام اوکراین تجهیزات اساسی نیروگاه «زاپرواژیا» آسیب ندیده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد طبق اعلام اوکراین تجهیزات اساسی نیروگاه هسته‌ای «زاپرواژیا» آسیبی ندیده است.

آتش‌نشانان از گسترش حریق در نیروگاه «زاپرواژیا» جلوگیری کردند

رسانه‌های اوکراینی از توقف حریق توسط آتش‌نشانان در نیروگاه هسته‌ای «زاپرواژیا» خبر می‌دهند.

وزیر خارجه اوکراین پیش از این گفته بود یک آتش‌سوزی در نیروگاه هسته‌ای شهر زاپرواژیا به وقوع پیوسته است.

پوتین: عملیات نظامی در اوکراین کاملاً طبق برنامه پیش می‌رود

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در نشستی با اعضای دائم شورای امنیت یادآور شد که عملیات ویژه نظامی در اوکراین کاملاً مطابق با یک برنامه دقیق پیش می‌رود و طبق گزارش وزیر دفاع، تمام وظایف محول شده با موفقیت در حال انجام است.

ولادیمیر پوتین گفت: «ارتش روسیه برای امنیت کشور و مردم که به نیروهای مسلح ما افتخار می‌کنند در حال جنگ هستند. سربازان و افسران ما تلاش می‌کنند تا از آسیب رسیدن به مردم غیرنظامی جلوگیری کنند. و متأسفانه خود آنها متحمل تلفاتی شده‌اند.»

رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد، برای کسانی که در عملیات ویژه برای دفع از دونباس شرکت دارند، مبلغ ۵ میلیون روبل پرداخت اضافی در نظر گرفته شده، برای مجروحان این عملیات باید ۳ میلیون روبل اضافی پرداخت شود و به خانواده‌های قربانیان مبلغ ۷ میلیون و ۴۲۱ هزار روبل پرداخت می‌شود.

زلنسکی برای گفتگو با پوتین اعلام آمادگی کرد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین شب گذشته در مصاحبه با خبرنگاران خارجی اعلام کرد که برای مذاکره با ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه درباره همه چیز و به منظور توقف خصومت‌ها آمادگی دارد. وی گفت: «من حاضرم درباره همه مسائل صحبت می‌کنیم: در خصوص اوکراین، مشکلات روس زبانان که من آن را نمی‌بینم، درباره دونباس اشغال شده یا اشغال نشده و وضعیت ویژه این منطقه دونباس، درباره لوهانسک و دونتسک و آنچه که در حال وقوع در آنجاست. ولی  چیزهایی وجود دارد که هیچ سازشی در آنها وجود ندارد.»

زلنسکی از عدم حمایت بیشتر دولت اسرائیل از اوکراین ابراز تاسف و تاکید کرد که کی‌یف روی راه حلی برای مسئله تامین هواپیماهای نظامی از لهستان حساب می‌کند، هرچند این به ایالات متحده نیز بستگی دارد.

درخواست قدیروف از پوتین برای دادن دستور تسخیر خارکوف و کی‌یف

رمضان قدیروف، رئیس چچن، از ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه درخواست کرد تا به نیروهای نظامی دستور دهد خارکوف، کی‌یف و دیگر شهرهای بزرگ اوکراین را تصرف کنند. وی تاکید کرد که عملیات ویژه در اوکراین نباید متوقف شود و سربازان نیروهای مسلح روسیه و داوطلبان اعزامی به آنجا نیز نظر مشابهی دارند.

تصرف بزرگترین پایگاه نظامی در اوکراین توسط واحدهای چچنی

رمضان قدیروف، رئیس چچن در کانال تلگرامی خود اعلام کرد نظامیان چچنی بزرگترین پایگاه نظامی اوکراین را به تصرف خود درآورده‌اند. به گفته وی، یک گردان کامل از ملی گرایان شکست خورده و بیش از ۲۵۰۰ نفر بدون مقاومت فرار کردند. قدیروف افزود، مشخص شده که در انبارهای واقع در این پایگاه نه تنها مقادیر زیادی سلاح، مهمات، ادوات نظامی، بلکه وسایل نقلیه زرهی مدرن نیز وجود دارد: ۷ دستگاه تانک، ۱۲ نفربر زرهی و تاسیسات توپخانه که این غنائم به دست نظامیان روسیه افتاد.

تمایل روسیه برای حفظ کانال ارتباطی با پنتاگون در خصوص اوکراین

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به درخواست تفسیر گزارشات رسانه‌ها مبنی بر اینکه پنتاگون ظاهراً تمایل به ایجاد کانال ارتباطی با مسکو در رابطه با روند اوضاع اوکراین را اعلام کرده است، گفت: مسکو از برقراری تماس‌ها امتناع نکرده، به ویژه زمانی که طرف مقابل آنها را درخواست کرد. وی ادامه داد، البته  این موضوع مربوط به وزارت امور خارجه نیست و این درز اطلاعات در عرصه نظامی است و باید در این خصوص به وزارت دفاع رجوع شود.

شرط روسیه برای توسعه روابط با اتحادیه اروپا

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین گفت که توسعه روابط روسیه و اتحادیه اروپا از جمله به این بستگی دارد که آیا بروکسل نیاز به غیرنظامی کردن اوکراین را قبول دارد یا خیر. ماریا زاخارووا در این نشست خبری گفت: «روابط ما با اتحادیه اروپا بستگی به این دارد که آنها منافع واقعی خود در تثبیت وضعیت در اروپا و اصلاح عدم تعادل امنیتی ایجاد شده با توجه به گسترش ناتو به شرق چگونه ارزیابی و توسعه دهند.»

 


 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.