توافق ایروان و باکو پس از نشست سوچی

پس از گفت‌وگوهای برگزار شده در سوچی، ولادیمیر پوتین ضمن “مفید” خواندن دیدار سه‌جانبه‌اش با نیکول پاشینیان و الهام علی‌اف، تاکید کرد که با اعلام یک بیانیه مشترک به توافق رسیده‌اند.

کد خبر : 143120
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 آبان 1401 - 10:02

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایسنا، در بیانیه مشترکی که پس از دیدار سه جانبه منتشر شد، آمده است: روسای جمهور روسیه و آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان بر تعهد خود به عادی سازی همه جانبه روابط باکو-ایروان و تضمین صلح، ثبات، امنیت و توسعه اقتصادی پایدار در قفقاز جنوبی تاکید کردند.

در بیانیه مشترکی که در وب سایت رسمی ریاست جمهوری روسیه به اشتراک گذاشته شد، آمده است که همه طرف ها بر اهمیت ایجاد فضای گفتگوی مثبت بین آذربایجان و ارمنستان و آغاز تماس‌های سه جانبه بین پارلمانی توافق دارند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پس از این نشست در بیانیه‌ای گفت: “از نظر مشترک ما، این دیدار بسیار مفیدی بود. به نظر من، فضای بسیار خوبی را برای توافقات احتمالی آینده در مورد برخی موضوعات اساسی ایجاد کرد.”

پوتین تاکید کرد که طرفین نمی‌توانند در مورد همه چیز در مورد قره باغ به توافق برسند، و افزود که برخی از بخش ها باید از متن حذف شوند

او بعداً گفت که مسکو برای حل و فصل نهایی بین ارمنستان و آذربایجان هر کاری انجام خواهد داد.

پوتین خاطرنشان کرد: فدراسیون روسیه همچنان با ارمنستان و آذربایجان برای ادامه گفتگو و پایان دادن به درگیری در این منطقه در تماس است.

در بیانیه کرملین آمده است: «با توجه به سهم کلیدی نیروهای حافظ صلح روسیه در تضمین امنیت در منطقه استقرار خود، بر اهمیت تلاش‌های این گروه برای تثبیت وضعیت در منطقه تأکید می‌کنند».

در جریان مذاکرات سه جانبه، رهبران سه کشور همچنین توافق کردند که از توسل یا تهدید به زور خودداری کرده و حل و فصل مسائل صرفا بر اساس به رسمیت شناختن متقابل حاکمیت، تمامیت ارضی و نقض ناپذیری مرزها، مطابق با منشور سازمان ملل متحد و بیانیه آلما آتا در سال ۱۹۹۱، باشد .

در ادامه بیانیه آمده است که روسیه «تمام کمک‌های ممکن» را در تهیه «راه‌حل قابل قبول دوجانبه» برای پیمان صلح بین آذربایجان و ارمنستان به منظور «دستیابی به صلح پایدار و بلندمدت در منطقه» ارائه خواهد کرد.

در پایان این بیانیه آمده است: رهبران آذربایجان و ارمنستان از آمادگی روسیه برای ادامه کمک به هر طریق ممکن در عادی سازی روابط آذربایجان و ارمنستان و تضمین ثبات و رفاه در بیانیه قفقاز جنوبی استقبال کردند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز دوشنبه عنوان داشت: «ما با اعلام یک بیانیه مشترک به توافق رسیده‌ایم. البته صراحتا باید بگویم که سر همه موارد به توافق نرسیده‌ایم. برخی موارد باید از پیش‌نویسی که از قبل تنظیم شده بود، حذف می‌شد.»

وی افزود: «با این حال براساس ارزیابی کلی من، این جلسه مفید بود و همچنین این دیدار سه‌جانبه شرایطی را برای گام‌های بعدی درخصوص حل‌وفصل وضعیت کل ایجاد می‌کند.»

رئیس‌جمهور روسیه توضیح داد که منظورش وضعیت اتفاقات اخیر و هر آنچه که دو سال قبل رخ داد، است.

پوتین در ادامه تصریح کرد: «ما همچنین نسبت به اهمیت مسائلی در رابطه با آینده کشورهایمان به توافق رسیدیم. وقتی که می‌گویم همه کشورهایمان منظورم روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان است چون به نظرم تمامی مردمان این کشورها هم نسبت به عادی‌سازی روابط مشتاق هستند. روسیه تمام تلاش خود را برای رسیدن به توافق و راه‌حلی جامع و نهایی انجام خواهد داد.»

ولادیمیر پوتین برخی از جزئیات این دیدار سه‌جانبه را به اشتراک گذاشت. او در ادامه اظهاراتش گفت: «ابتدا دیداری با هیئت ارمنستانی و سپس گفت‌وگوهای حضوری با نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان داشتیم. بعد از آن، گفت‌وگوهای حضوری را با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان برگزار کردیم. و در نهایت طی دیداری سه‌جانبه به مدت دو ساعت و شاید هم بیشتر با هم گفت‌وگو کردیم.»

وی افزود: «ما با یکدیگر به تبادل نظر پرداختیم و جلسه بسیار مفیدی بود. به نظرم این دیدار شرایطی را برای توافق‌های احتمالی آینده بر روی یک سری مسائل ایجاد کرده است.»

پوتین در نهایت ضمن تشکر از علی‌اف و پاشینیان برای سفر به روسیه و برگزاری این گفت‌وگوها، خاطرنشان کرد: «همانطور که توافق کردیم، قرار است با یکدیگر در ارتباط باشیم و به گفت‌وگوها و راهکارهای ضروری که برای پایان دادن به این درگیری دیرینه نیاز است، ادامه دهیم.»

ولادیمیر پوتین روز دوشنبه پیش از این نشست سه‌جانبه گفت که مهمترین مسئله “تضمین امنیت و صلح در قره‌باغ” است و همچنین خواستار “رفع مسدود بودن زیرساخت‌های حمل و نقل” شد.

وی همچنین پیش از شروع این نشست سه‌جانبه خطاب به نیکول پاشینیان اظهار کرد: «حل‌وفصل چنین درگیری طولانی و جدی (مسئله قره‌باغ) به تلاش بسیار زیادی نیاز دارد. درواقع ما این گفت‌وگو را در آستانه – جایی که هر سه ما (پوتین، علی‌اف و پاشینیان) حضور داشتیم – شروع کردیم. آن تلاش‌ها در آن زمان کافی نبود. اکنون من توقع دارم که هر سه ما بتوانیم گام‌های دیگری در راستای حل‌وفصل این مسئله برداریم.»


 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.