تهدید لهستان به بستن مرز خود با بلاروس

پاول یابلونسکی معاون وزیر خارجه لهستان با اشاره به آنچه تلاش‌های مکرر عوامل شرکت نظامی خصوصی واگنر برای نفوذ به کشورش خواند، گفت: ورشو ممکن است مرز خود با بلاروس را به طور کامل ببندد.

کد خبر : 789439
تاریخ انتشار : یکشنبه 15 مرداد 1402 - 7:04

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایسنا، این دیپلمات لهستانی در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان تاکید کرد که «تهدید» ادعایی از سوی نیروهای واگنر که در بلاروس مستقر شدند، «بسیار واقعی» است.

پاول یابلونسکی گفت: «ما در حال بررسی هر اقدامی هستیم که برای حفاظت از قلمروی خودمان، حفاظت از شهروندانمان، از جمله منزوی کردن کامل بلاروس و بسته شدن کامل مرزها، ضروری باشد. مایلیم از این امر اجتناب کنیم زیرا تا حدی این آخرین راه‌حل است. اما در صورت ادامه حملات و تلاش‌ها برای بی‌ثبات کردن کشورمان، ممکن است گزینه دیگری نداشته باشیم.»

او همچنین ادعاهایی مبنی بر اینکه نیروهای واگنر در تلاش برای نفوذ به لهستان بوده‌اند، تکرار کرده و افزود که انتظار می‌رود آنها به این گونه فعالیت‌ها ادامه دهند تا «نشان دهند که می‌توانند هر کاری که می‌خواهند انجام دهند.»

با این حال معاون وزیر امور خارجه لهستان هیچ سند و مدرک مشخصی برای اثبات این ادعاهایش ارائه نکرد. یابلونسکی همچنین به سی‌ان‌ان گفت: «ما انتظار داریم حملات بیشتری به مرزهایمان انجام شود و شاید تلاش‌های بیشتری هم برای نقض حریم هوایی ما صورت بگیرد.»

اوایل این هفته، ورشو ادعا کرد که دو هلیکوپتر بلاروسی بدون علامت حریم هوایی لهستان را در حالی که در ارتفاع پایین پرواز می‌کردند، نقض کردند. با این حال، وزارت دفاع بلاروس وقوع چنین حادثه‌ای را رد کرده است. مینسک گفت که در روز حادثه ادعایی «داده‌های دقیق از کنترل عینی پرواز هواپیماها» بر فراز بلاروس و لهستان را به طرف لهستانی ارائه کرده است. این وزارتخانه اعلام کرد: «داده‌های کنترل عینی، عدم وجود هرگونه دلیلی برای اتهام نقض مرزهای سرزمینی را تأیید می‌کنند.»

نیروهای گروه واگنر روسیه، به دنبال شورش ناموفق و کوتاه‌مدت از سوی برخی از عوامل این گروه به بلاروس رفتند. این شورش با توافقی بین این گروه و دولت روسیه، با میانجیگری الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس به پایان رسید و لوکاشنکو پذیرفت که میزبان نیروهایی از واگنر باشد که به کشورش می‌روند.

استقرار مجدد عوامل گروه واگنر در بلاروس، مورد استقبال لهستان که در همسایگی بلاروس است، قرار نگرفت و دولت ورشو تاکید دارد که نیروهای واگنر در نزدیکی مرز فعال هستند، به ویژه در منطقه سووالکی که مرز کوتاهی بین لهستان و لیتوانی است که همچنین منطقه کالینینگراد روسیه را از بلاروس جدا می‌کند.

ماتئوش موراویتسکی، نخست‌وزیر لهستان به تازگی ادعا کرده که فعالیت‌های ادعایی واگنر در نزدیکی مرز «بی‌شک گامی به سوی یک حمله هیبریدی آتی به خاک لهستان است.» با این حال، مینسک چنین اتهاماتی را رد کرده و لوکاشنکو اعلام کرد که ورشو با همه شایعات پیرامون واگنر «دیوانه» شده است.

 


برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.