تند خوردن، آفت تغذیه سالم

تند غذا خوردن چه مضراتی برای انسان دارد

کد خبر : 48372
تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 بهمن 1396 - 19:28

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، غذایی که ما میل می‌کنیم، مراحلی را طی می‌کند اولین مرحله آن دهان است.غذا در دهان از جهت مزه و خارج ساختن اجزاء مضر و غیر مناسب مانند: استخوان، سنگ و… و نرم کردن و جویدن، کنترل و بازرسی می‌شود، بنابراین تند خوردن به معنی کنترل نکردن غذا است، کسانی که با عجله غذا می‌خورند علاوه بر آن که به خوبی از مزه غذاها لذت نمی‌برند زیان‌هایی خواهند دید. اغلب مردم تند غذا می‌خورند و برای این عمل توجیهاتی نیز می‌آورند و البته بی توجه از این موضوع رد می‌شوند. آیا شما هم این عادت را دارید و یا در خانواده تان کسی هست که تند غذا بخورد ؟ آفتاب اقتصادی با توجه به اهمیت موضوع در اینباره با دکتر حمیده اخیانی، پزشک تغذیه به گفتگو نشسته که در ادامه می‌خوانید .

وی در ابتدا گفت : احساس سیری واقعی ربطی به میزان غذای مصرفی افراد ندارد بلکه به میزان مدت زمانی است که افرادصرف خوردن غذا می‌کنند یعنی از زمانی که فرد اولین لقمه را میل می‌کند تا رسیدن پیام سیری به مغز. دکتر اخیانی ادامه داد: در همه ما انسان‌ها بیست دقیقه بعد از شروع اولین لقمه غذا مرکز سیری مغزمان، فرمان سیری را صادر می‌کند و احساس رضایت روانی ناشی از سیرشدن در فرد ایجاد می‌شود که اصطلاحا افراد در این مواقع می‌گویند چشممان سیر شد به عنوان مثال وقتی را بخاطر بیاورید که غذایی را که دوست داشتید،با اشتها شروع به خوردن کرده اید، اگر به دلیل کاری مثل پاسخ به تلفن، مدتی در خوردن غذا وقفه بیفتد، میل و رغبت اولیه را برای ادامه غذا نداریم.اصطلاحا می گوییم اشتهایمان کور شده یا غذا از دهن افتاده است دلیل واقعی آن این است که از شروع غذایمان،٢٠ دقیقه گذشته و مغزمان فرمان سیری صادر کرده، پس باید این مدت (بیست‌دقیقه) را به گونه ای مدیریت کرد که فرد با مصرف کمتر غذا آن را سپری کند تا دچار برخی مشکلات که سلامتی فرد را به خطر می‌اندازد نشود .

این پزشک تغذیه در پاسخ به این پرسش که تند غذا خوردن چه مضراتی برای انسان دارد، خاطرنشان کرد : نباید فراموش کرد غذایی که به تندی و سرعت بلعیده شود نمی‌تواند در معده به راحتی و آسانی با آنزیم‌های گوارشی، مخلوط شده و هضم گردد و در نتیجه تولید اختلال کرده و شکم درد و عوارض دیگر دستگاه‌هاضمه پیش می‌آید و افراد به دلیل تند خوردن بیشتر از نیاز بدن غذا میل می‌کنند، کالری زیادی وارد بدن شده و دچار اضافه وزن می‌شوند.
وی در پایان به گفت : برخی رفتارها می توانند در کاهش مقدار غذای مصرفی و افزایش زمان خوردن غذا موثر باشد که برخی از آنها عبارتند از :

۱- سالاد و سبزی را در ابتدای غذا بخورید. از چنگال برای خوردن سالاد استفاده کنید.
۲- غذا را در ظرف کوچکتری بکشید و میل نمائید تا کم به نظر نیاید. 
۳- غذا را آهسته تر بجوید و میل کنید.
۴- لقمه‌های کوچک بردارید و میل کنید. تا یک لقمه را قورت نداده اید، لقمه بعدی را در دهان نگذارید. 
۵- برای خوردن غذا از قاشق غذاخوری سرخالی یا قاشق کوچک (مثل قاشق مرباخوری) و یا چنگال استفاده کنید.
۶- قاشق و چنگال خود را پس از در دهان گذاشتن هر لقمه، داخل بشقاب بگذارید، غذا را خوب و آهسته بجوید، قورت دهید و دوباره قاشق یا چنگال را از داخل بشقاب بردارید. 
٧- از دست غیر غالب برای درست کردن لقمه یا خوردن با قاشق استفاده کنید.مثلا کسانی که راست دست هستند،با دست چپ
غذا بخورند.

 


 

 

 

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.