تغییری در رویکرد ایران درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها رخ نداده است

سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس گفت: اظهارات پادشاه بحرین را شنیدیم و آن را مورد اهتمام قرار خواهیم داد و از تسلیت و همدردی پادشاه بحرین و حضور وزیر خارجه این کشور در آیین تکریم شهدای خدمت تشکر می‌کنیم.

کد خبر : 1448419
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 خرداد 1403 - 10:01

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری فارس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز هفتم خرداد در نشست هفتگی با خبرنگاران شهادت شهدای خدمت را تسلیت گفت و حضور میلیونی مردم در مراسم تشییع و تدفین خادمان عزیز کشور را پاس داشت.وی از پیام‌های تسلیت مقامات خارجی و حضور گسترده در مراسم یادبود شهدای خدمت قدردانی کرد.سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره پیام‌های تسلیت مقام‌های خارجی و اعزام هیأت‌های عالیرتبه به ایران برای عرض تسلیت گفت: ما یک رئیس جمهور خدوم و وزیر خارجه پرتلاش و به تعبیر مقام معظم رهبری، مجاهد را از دست دادیم.

نقش آنها در بازه زمانی تقریبی سه سال گذشته در توسعه روابط و مناسبات خارجی ایران با دیگر کشورهای جهان و همچنین با ساختارها و سازوکارهای چندجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی نقش برجسته و ماندگاری است و تردیدی نیست شاهد جهش کاملا محسوس در توسعه مناسبات خارجی ایران و ارتقای جایگاه منطقه‌ای و جهانی ایران در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی بودیم. کنعانی ادامه داد: شاهد این مدعا کثرت پیام‌های تسلیت و ابراز همدردی از آغازین دقایق این حادثه دلخراش با ملت بزرگ ایران و مشارکت هیأت‌های عالیرتبه کشورهای مختلف در مراسم تجلیل و تکریم شهدای والامقام و آسمانی ایران در این حادثه دلخراش بودیم.وی گفت: دریافت کننده بیش از ۳۳۰ پیام از مقامات عالیه کشورهای مختلف جهان برای رهبر معظم انقلاب، دولت و سرپرست دولت و سرپرست وزارت خارجه و مقامات عالیه کشور بودیم.

* در حمایت از مردم فلسطین و جریان مقاومت هیچگونه خلل و وقغه‌ای ایجاد نخواهد شد

کنعانی ادامه داد: این تعداد از پیام‌ها از کشورهای مختلف جهان یک شاهد بسیار خوب دال بر میزان موفقیت دولت و سیاست خارجی ایران در گسترش مناسبات دوستانه و سازنده با کشورهای مختلف جهان و حاکی از روابط سازنده و بالنده ایران با دنیا بود.وی گفت: بیش از ۲۷ پیام از مسؤولان و مدیران سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی دریافت کردیم. مجموعه اینها نشانگر این است که در ارتباطات بین‌المللی و در روابط خارجی در بازه زمانی سه سال گذشته موفق بودیم که روابط سازنده‌ای را با حوزه‌های مختلف جغرافیایی برقرار کنیم.سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: ایران به رغم این ضایعه بزرگ اما رویکرد خود را در تعامل سازنده با کشورهای مختلف دنیا در حوزه پیرامون و فرامنطقه‌ای ادامه خواهد داد.کنعانی به حضور بیش از ۶۰ هیأت عالیرتبه از کشورهای مختلف جهان در مراسم یادبود شهدای خدمت اشاره کرد.وی همچنین در پاسخ به سؤالی گفت: حمایت از جبهه مقاومت سیاست اصولی برآمده از مبانی انقلاب اسلامی است. در حمایت از مردم فلسطین و جریان مقاومت هیچگونه خلل و وقغه‌ای ایجاد نخواهد شد.

* اظهارات پادشاه بحرین را مورد اهتمام قرار خواهیم داد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره سفر وزیر خارجه بحرین به تهران و اظهارات پادشاه بحرین مبنی بر اینکه دلیلی برای به تعویق افتادن احیای روابط با ایران وجود ندارد، گفت: اظهارات پادشاه بحرین را شنیدیم و آن را مورد اهتمام قرار خواهیم داد. از تسلیت و همدردی پادشاه بحرین و حضور وزیر خارجه این کشور در آیین تکریم شهدای خدمت تشکر می‌کنیم. کنعانی ادامه داد: از ثمرات سیاست راهبردی همسایه محور دولت سیزدهم رفع سوءتفاهمات و موانع توسعه مناسبات به ویژه در حوزه جنوبی خلیج فارس بود.وی گفت: امیدواریم شاهد توسعه مناسبات باشیم.

* روابط با آفریقا در دولت سیزدهم

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس درباره روند روابط با آفریقا در دولت سیزدهم اظهار داشت: توسعه مناسبات با قاره آفریقا یکی از اولویت‌های اساسی دولت ایران است و دولت سیزدهم اهتمام ویژه‌ای داشته و دارد. سفر رئیس جمهور به سه کشور آفریقایی و سفرهای وزیر خارجه به کشورهای مختلف آفریقایی در راستای اهتمام دولت به توسعه مناسبات با کشورهای آفریقایی بوده است. کنعانی افزود: هشت کمیسیون مشترک در دوره مسؤولیت دولت سیزدهم برگزار شد و برنامه‌ ریزی‌های انجام شده برای برگزاری کمیسیون‌های مشترک با دیگر کشورهای آفریقایی در همین راستا است.وی به برگزاری نشست اقتصادی با موضوع آفریقا و حضور تعداد قابل توجهی از مقامات و تجار آفریقایی در تهران اشاره کرد.کنعانی بیان کرد که در مسیر تلاش برای گسترش همکاری‌ها با اتحادیه آفریقا هستیم و فعال سازی کمیسیون‌های مشترک با آفریقا در دستورکار است و قاره آفریقا به عنوان قاره فرصت‌ها در اولویت‌های سیاست خارجی ایران به عنوان اولویت مهم محل توجه است و به رغم این حادثه تلخ اما در رویکرد ایران برای توسعه مناسبات با این قاره خللی ایجاد نخواهد شد و امیدواریم در سیاست تعیین شده این روابط را با جدیت و اهتمام ادامه دهیم.

* سفر وزیر خارجه عمان برای عرض تسلیت

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار الاتجاه عراق مبنی بر اینکه اخباری منتشر شد درباره مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در عمان و امروز هم وزیر خارجه عمان در تهران خواهد بود و آیا حامل پیامی از سوی آمریکاست؟ گفت: سفر وزیر خارجه عمان برای ابراز تسلیت و مراتب همدردی عمان با دولت و ملت ایران صورت می‌گیرد. البته هیأت عالیرتبه عمانی متشکل از چند وزیر در مراسم تجلیل از رئیس جمهور شهید و همراهان آنها به تهران سفر کرده بودند ولی وزیر خارجه عمان به دلیل اینکه آن روز در سفر دیگری بود با توجه به نوع رابطه ویژه ایشان با همتای ایرانی و مناسبات دوستانه دو کشور تصمیم گرفت سفری اختصاصی به ایران برای ابراز همدردی و تسلیت به دولت و مردم ایران داشته باشد.وی گفت: روابط ایران و عمان دوستانه و سازنده و دو کشور دارای موضوعات متعدد برای گفت‌وگوهای مشترک و دوجانبه هستند و در دیدار امروز با سرپرست وزارت خارجه و احتمالا آقای مخبر درباره مناسبات دوجانبه صحبت خواهد شد. کنعانی بیان کرد: تعاملات در چارچوب مذاکرات رفع تحریم‌ها همواره در جریان بوده و قطع نشده و این تعاملات متمرکز بر حوزه‌های رفع تحریم و هسته‌ای بوده و هیچگاه هم از این چارچوب خارج نشده و تعاملات ما با طرف آمریکایی همواره ادامه داشته ولی صرفا در چارچوب مذاکرات رفع تحریم‌ها و موضوع هسته‌ای بوده است.وی عنوان کرد: اخباری هم در این خصوص منتشر شد و لازم است تأکید کنم مفاد خبر یا خبرهای منتشر شده در برخی رسانه‌های غربی درباره این گفت‌وگوها معتبر و دقیق نیست.

* درباره ادعای غیررسمی منتشر شده نظری ندارم

سخنگوی وزارت خارجه درباره اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه شمخانی عهده دار پرونده هسته‌ای شده است، گفت: مایلم اشاره کنم در خصوص ادعای غیررسمی منتشر شده در برخی شبکه‌ها و فضای مجازی نکته خاصی را ندارم. هیأت مذاکره کننده ایران در موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها همواره با هماهنگی و اشراف نهادهای عالی و بالادستی نظام مذاکرات رفع تحریم‌ها را به پیش برده است و در این چارچوب هم از همه ظرفیت‌های درون حاکمیت و داخل نظام برای پیشبرد کار استفاده کرده است.وی گفت: وزارت خارجه و هیأت مذاکره کننئده ایران در چارچوب دستورالعمل‌ها و سیاست‌های ابلاغی رایزنی‌های خود را در مسیر مذاکرات رفع تحریم‌ها ادامه خواهد داد.کنعانی درباره قطعنامه احتمالی در شورای حکام آژانس هم گفت: رویکرد ایران در همکاری با آژانس سازنده‌ بوده و هست و سفر اخیر گروسی به ایران و گفت‌وگوهای انجام شده در ادامه رویکرد ایران به منظور تعامل و همکاری سازنده با آژانس برای رفع ابهامات و گسترش همکار‌ی‌های سازنده ایران با آژانس انجام شده است.وی گفت: ایران همواره تأکید داشته که ضروری است آژانس در چارچوب رویکرد حرفه‌ای خود به موضوع هسته‌ای ایران نگاه کند و اتخاذ رویکردهای سیاسی در ارتباط با این موضوع فنی و تخصصی اجتناب کندکنعانی بیان کرد: وارد کردن و دخیل کردن رویکردها سیاسی و تاثیرپذیری ار فشارهای سیاسی برخی بازیگران نمی‌تواند در مسیر همکاری‌های سازنده ایران و آژانس کمک کننده باشد و انتظار است دیگر بازیگران از رویکردهایی که در مسیر همکاری فنی و تکنیکی و سازنده و رو به پیشرفت ایران و آژانس خللی ایجاد کنند اجتناب کنندوی افزود: به دنبال پیش داوری در این خصوص نخواهم رفت و بعدا در این خصوص اظهارنظر خواهیم داشت.

* شهروند زندانی در عراق

وی درباره محمدرضا نوری شهروند بازداشت شده ایران در عراق هم گفت: ایران در جریان جزییات پرونده این شهروند ایرانی است و بازداشت خودسرانه یک شهروند ایرانی در کشور عراق از نظر ما به هیچ وجه پذیرفته شده نیست و هرگونه رفتار غیرقانونی و غیرحقوقی و غیرانسانی با این شهروند ایرانی را قویا محکوم می کنیم و موضوع این شهروند را مبتنی بر وظیفه سازمانی و حرفه‌ای دستگاه دیپلماسی به عنوان موضوع جدی در روابط و همکاری با عراق با جدیت دنبال کرده و گفت‌وگوها در سطوح مختلف انجام و در سطوح عالی پیگیری شده است.سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: وزیر خارجه شهید شخصا این موضوع را با جدیت دنبال کرد و قبل از شهادت وزیر خارجه دیداری هم با خانواده این شهروند ایرانی در محل وزارت خارجه انجام شد و سفارت ایران در بغداد این موضوع را به عنوان موضوع مهم مورد پیگیری جدی قرار دهد.کنعانی بیان کرد: بدون اینکه وارد جزییات شوم اجازه دهید این موضوع در چارچوب کنسولی دنبال شود و امیدوارم نتیجه تلاش‌ها به بازگشت این شهروند ایرانی به خاک وطن منجر شود.وی افزود: این از موضوعات جدی مورد اهتمام وزارت خارجه است و به تلاش‌ها تا آزادی این شهروند ادامه خواهیم داد.وی درباره طرح موضوع جزایر سه گانه ایرانی در بیانیه اتحادیه عرب گفت: جزایر سه گانه ایرانی جزء لاینفک و ابدی خاک ایران است و خواهد بود و ایران اجازه مداخله هیچ طرفی را درباره این جزایر نخواهد داد و هرگونه اظهارنظر مداخله جویانه را قویا محکوم می‌کند.سخنگوی وزارت خارجه درباره پول‌های ایران در قطر بیان کرد: تغییری در نحوه استفاده از منابع مالی ایران در قطر ایجاد نشده و در صورت ضرورت مقامات بانک مرکزی اطلاع رسانی لازم را انجام خواهند داد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: موضوعات آبی و مسائل مرتبط با آب و منابع آبی مشترک و یا رودخانه‌های مشترک مرزی بین عراق و ترکیه یکی از موضوعات مهم، قدیمی و مورد گفت‌وگو و در پاره‌ای موارد مورد اختلاف این دو کشور است. ما به عنوان ایران و کشور مهم واقع در این منطقه و متاثر از تنش‌های آبی و زیست محیطی به گفت‌وگوها و توافقات در این خصوص هم از منظر مسائل زیست محیطی اهتمام ویژه داریم و این موضوعات را با دقت و وسواس دنبال می‌کنیم.وی گفت: دستگاه دیپلماسی و وزارتخانه‌های ذیربط در این خصوص به این موضوعات توجه دارند و از هرگونه توافق در بحث آب بین کشورهای منطقه استقبال می‌کنیم. به عنوان ایران از این گفت‌وگوها استقبال می‌کنیم.این دیپلمات ارشد ایرانی درباره یادداشت تفاهم بین عراق، قطر، امارات و ترکیه و اینکه آیا این به معنای حذف ایران در بحث ترانزیت در منطقه نیست؟ اظهار داشت: در بحث راه گذرهای ترانزیتی در منطقه از دیرباز به عنوان ایران به دلیل موقعیت خاص و راهبردی در منطقه داریم این موضوعات را با دقت دنبال کردیم و از هر ابتکاری که با نگاه به استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی منطقه باشد استقبال کردیم. دارای ابتکار نظر در خصوص راه‌گذرها در منطقه هستیم. وی افزود: در ارتباط با این پروژه‌ها منفعل نیستیم و این موضوعات با دقت و حساسیت دنبال خواهد شد و اجازه نمی‌دهیم منافع اساسی کشور در ارتباط با دالان‌ها و راه‌گذرها مورد بی توجهی قرار بگیرد. موضوعات را با دقت و وسواس و حساسیت دنبال خواهیم کرد.

* رای مثبت ایران به قطعنامه نسل‌کشی در سربرنیتسا

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره نسل‌کشی در سربرنیتسا و رای مثبت ایران به قطعنامه نسل‌کشی در سربرنیستا گفت: ایران سیاست خارجی مستقلی دارد و در اجرای این سیاست از طرف‌های ثالث تاثیر نمی‌پذیرد و رای مثبت ما به قطعنامه نسل‌کشی دلخراش سربرنیتسا نماد روشنی از استقلال کشور و کنش اصولی ایران در سیاست خارجی است.کنعانی بیان کرد: جنایتی که نزدیک به حدود ۳۰ سال قبل در مقابل چشمان خواب زده و خواب آلود برخی قدرتهای مدعی حقوق بشر رخ داد و منجر به کشتار و شهادت بیش از هشت هزار نفر از مردم مسلمان و بیگناه در یک منطقه حفاظت شده سازمان ملل شد، صفحه کاملا تاریک و مشمئز کننده‌ای است که وجدان جامعه جهانی از جمله ملت ایران را جریحه دار کرده است. ثبت این واقعه جانگداز در مسیر جلوگیری از تکرار چنین فجایعی است و این نیاز مبرم جامعه جهانی است.سخنگوی وزارت خارجه گفت: هرگونه سوء تفسیر از این قطعنامه که منجر به تنش در بوسنی و منطقه بالکان شود غیرقابل پذیرش و مردود می‌دانیم. حامیان قطعنامه محکومیت نسل‌کشی سربرنیتسا باید نشان دهند نسل کشی همه جا بدون عاملان و قربانیان آن محکوم است و رفتار دوگانه نداشته باشند.

* روابط ممتاز ایران با کشورهای حوزه بالکان

وی گفت: رویکرد و سیاست ایران در منطقه بالکان بر حفظ صلح، ثبات و احترام به حاکمیت ملی کشورها و تحکیم همزیستی مسالمت آمیز بین پیروان ادیان و مذاهب مختلف در این منطقه استوار شده و ایران با همه کشورهای این منطقه روابط دوستانه و سازنده دارد و احترام به یکپارچگی ساکنان این سرزمین جزو سیاست خارجی ایران است. درباره بالکان با جمهوری صربستان روابط ممتاز و شایسته‌ای داریم و این کشور در سیاست خارجی ما از جایگاه خوب و ویژهای برخوردار است.کنعانی بیان کرد: اقدامات مغایر با یکپارچگی سرزمینی صربستان را به رسمیت نشناختیمسخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: با بوسنی هم اشتراکات فرهنگی و تاریخی زیادی داریم و این اشتراکات ما را از گذشته پیوند داده و روابط ما محدود به یک گروه خاص نیست. دست ما به سوی همه اقوام در این کشور گشوده است.

* تغییری در رویکرد ایران درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها رخ نداده

وی در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها بیان کرد: در رویکرد ما در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها هیچ تغییری رخ نداده و در همان چارچوب به تلاش‌های دیپلماتیک ادامه خواهیم داد.سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره مناسبات با منطقه کردستان عراق اظهار داشت: از حضور مقامات اقلیم استقبال می‌کنیم و روابط در مسیر توسعه مناسبات ادامه خواهد یافت.

* بازگشایی سفارت جمهوری آذربایجان

وی درباره بازگشایی سفارتخانه جمهوری آذربایجان در تهران گفت: روابط ما با جمهوری آذربایجان در مسیر درستی قرار دارد و در همین چارچوب به پیش خواهد رفت و از سرگیری فعالیت این سفارتخانه یکی از موضوعات مورد توافق در مسیر پیشرفت همکاریها و روابط دو کشور بود و امیدواریم این موضوع در چارچوب منافع مشترک انجام شودد.سخنگوی وزارت خارجه درباره انتصاب سفیر جدید ایران در باکو اظهار داشت: انتخاب سفرا جزو روندهای جاری و اجرایی کار در حوزه دیپلماسی است.کنعانی بیان کرد: در همان روند کار پیش خواهد رفت.

* بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و سودان

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره روند بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و سودان و سفر وزیر خارجه این کشور به تهران عنوان کرد: روابط در مسیر خوبی قرار دارد و وزیر خارجه سودان در سفر اخیرش به تهران با علی باقری سرپرست وزارت خارجه دیدار کرد و ضمن ابلاغ مراتب تسلیت و همدردی دولت و ملت ایران به کشور و دولت و ملت ایران در ارتباط با سانحه دلخراش اخیر درباره موضوعات روابط دوجانبه گفت‌وگو کرد.وی اضافه کرد: طرفین برای بازگشایی سفارتخانه‌ها در بازه زمانی کوتاه توافق کردند و امور توسط دو کشور در حال پیگیری است و خوشبین هستیم در آینده نزدیک شاهد بازگشایی سفارتخانه‌ها در پایتخت‌ها باشیم و انشا‌ءالله روابط ما در این مسیر گسترش و ادامه یابد.

* سفر بن سلمان به تهران؟

وی در پاسخ به سؤالی گفت: از اقدامات قانونی و شرافتمندانه آفریقای جنوبی در طرح شکایت از رژیم صهیونیستی حمایت کرده و می‌کنیم. در سازمان همکاری اسلامی ابتکارات و پیشنهادهای اجرایی خود را مطرح کردیم.کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره سفر بن سلمان به تهران بیان کرد: اگر از بازه زمانی سفر صحبت کنیم یک مقدار زمان مناسبی نیست. رئیس جمهور فقید و شهید ما از ولی‌عهد عربستان سعودی برای سفر به ایران دعوت کرده بود و این دعوت مورد پذیرش قرار گرفته بود و دعوت متقابلی هم از سوی پادشاه عربستان برای سفر رئیس جمهور شهید دریافت شده بود که در چارچوب رویکرد اصولی دو کشور و گسترش روابط و تحکیم مناسبات دوستانه مورد پذیرش اصولی قرار گرفته بود. ولی در باره زمان و ترتیبات سفر باید برنامه ریزی و هماهنگی کنیم.
وی درباره به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی برخی کشورها نیز گفت: این اقدامات در استمرار رویکرد واقع گرایانه‌ای است که جامعه جهانی نسبت به حقانیت ملت فلسطین دارد و این رویکرد مورد حمایت دولت جمهوری اسلامی ایران است. کما اینکه اظهارات مهم‌تر از این را هم شاهد هستیم. اینکه در یک کشور اروپایی اعلام می‌شود که تشکیل یک کشور فلسطینی از بحر تا نهر واقعیتی است که رخ خواهد داد و این موضوع مورد عصبانیت مقامات رژیم صهیونیستی قرار گرفته و رویکردی که شکل گرفته واقعگرایانه است که در سطح دولت‌ها و ملت‌ها شاهد رویکردهایی در این خصوص هستیم.
وی در پاسخ به سؤالی گفت: رژیم صهیونیستی باید در سریعترین زمان ممکن این جنایت را متوقف کند و جنایتکاران جنگی و حامیان آنها باید تحت تعقیب و مجازات قرار بگیرند.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.