تصویت قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس انرژی اتمی

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی با ۲۶ رأی موافق به قطعنامه ضد ایرانی خود در نشست امروز پنجشنبه رأی مثبت داد و ایران را متهم به عدم همکاری کرد.

کد خبر : 187580
تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 آبان 1401 - 19:50

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز پنجشنبه با تصویب قطعنامه‌ای ایران را به عدم همکاری با آژانس متهم کرد. با این حال، تعداد آراء موافقان این قطعنامه ضد ایرانی در مقایسه با گذشته کاهشی بوده است.

«میخائیل اولیانوف»، نماینده دائم در این شورا با اعلام تصویب این قطعنامه نوشت: «شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ۲۶ رای موافق، ۲ رای مخالف و ۵ رای ممتنع قطعنامه درباره ایران را تصویب کرد. از دیدگاه روسیه، بهتر از ژوئن است که قطعنامه مشابهی ۳۰ رای موافق به دست آورد.»

در پیش‌نویس این قطعنامه از ایران خواسته شده به درخواست‌های آژانس درباره سه مکان ادعایی پاسخ ضروری و فوری بدهد. این پیش‌نویس همچنین ایران را به عدم همکاری کافی در خصوص وجود ذرات اورانیوم در سه مکان اعلام نشده متهم کرده و عنوان می‌کند که ایران در راستای اجرای وظایف قانونی خود و بدون تاخیر بایستی اقداماتی را صورت دهد.

این دومین بار است که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای در خصوص این موضوع صادر می‌کند. قطعنامه پیشین ۱۸ خردادماه به تصویب این شورا رسیده بود. آن قطعنامه با ۳۰ رأی موافق٬ ۲ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع به تصویب رسیده بود. اولیانوف از اینکه تعداد موافقان قطعنامه فعلی نسبت به قطعنامه قبلی کاهش یافته استقبال کرد.

«ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از جلسه امروز شورای حکام، در واکنش به اقدام چهار کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در زمینه پیشنهاد قطعنامه‌ای علیه کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود: «جمهوری اسلامی ایران اقدام آمریکا و سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در پیشنهاد قطعنامه ضد ایرانی به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را محکوم کرده و آن را غیرقابل قبول و مردود می داند.»

 


 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.