ترکیه تل رفعت در شمال سوریه را تصرف کرد

نیروهای نظامی ترکیه در پی اشغال شهر عفرین و در ادامه عملیات نظامی خود در شمال سوریه، شهر تل رفعت در حدفاصل عفرین، الباب و حلب را نیز به تصرف خود درآوردند.

کد خبر : 69587
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 فروردین 1397 - 15:30

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه چند روز پیش وعده گسترش دامنه عملیات شاخه زیتون به شهر شهر تل رفعت را داد.
به گزارش شبکه سی.ان.ان.ترک، نیروهای ارتش ترکیه با همراهی عناصر شبه نظامی ارتش آزاد سوریه،تل رفعت بدون مواجه شدن با مقاومتی از سوی عناصر گروه های کُردی حاضر در منطقه به دست گرفتند.
خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز با انتشار اخبار و اینفوگرافی، این شهر را یکی از اهداف عملیات شاخه زیتون اعلام کرده بود.
به نوشته این رسانه تل رفعت حدود ۲ سال پیش توسط نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) تصرف شده و با مرز ترکیه ۱۸ کیلومر فاصله دارد.
به ادعای این رسانه، با آزادسازی تل رفعت که در کنترل نیروهای پ.ک.ک و پ.ی.د قرار داشت، حدود ۲۵۰ هزار نفر از اهالی عرب منطقه به خانه های خود باز می گردند.
خبرگزاری آناتولی همچنین تل رفعت را پلی ارتباطی و محلی مهم برای گروه های پ.ک.ک و پ.ی.د در طرح اتصال شرق و غرب رود فرات و ایجاد کریدور مد نظر آنها برای رسیدن به دریای مدیترانه خواند.
به گزارش ایرنا، ارتش ترکیه از روز ۲۰ ژانویه(۳۰ دی ماه ۱۳۹۶) با تجاوز آشکار به خاک سوریه و با همراهی نیروهای موسوم به ارتش آزاد سوریه، عملیاتی را به نام شاخه زیتون در منطقه عفرین در شمال سوریه آغاز کرد و یکشنبه هفته گذشته مرکز شهر عفرین را تصرف کرد.
دولت سوریه نیز با اشغالگری خواندن اقدام دولت ترکیه در انجام عملیات نظامی در منطقه عفرین و سایر مناطق شمال سوریه، حضور نیروهای ترکیه در خاک خود را مغایر با قوانین بین المللی عنوان کرده و خواستار پایان دادن به این حضور غیرقانونی شد.
سوریه همچنین چندی پیش با محکوم کردن اشغال عفرین توسط ارتش ترکیه، نقض تمامیت ارضی و حضور ارتش ترکیه در عفرین را تجاوزکارانه خوانده و با محکوم کردن این اقدام، خواستار خروج فوری نیروهای ترکیه از خاک خود شد.
نقض حاکمیت ملی سوریه و نیز حضور نظامی ترکیه در خاک سوریه بارها توسط مجامع جهانی و دولت های بی طرف به خصوص از سوی برخی مقامات اروپایی و پارلمان اروپا محکوم شده و همه آنها خواستار پایان دادن به عملیات ارتش ترکیه در عفرین شده اند.
عملیات عفرین علاوه بر مخالفت های خارجی، موجب اعلام مخالفت هایی در داخل ترکیه نیز شده به طوری که تا کنون بیش از یکهزار نفر از مخالفان این عملیات توسط دولت ترکیه بازداشت شده اند.
ترکیه هدف از این عملیات را بیرون راندن شبه نظامیان و نیروهای موسوم به یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) که شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک(پ.ی.د) محسوب می شوند، از منطقه عفرین اعلام کرده و وعده ادامه عملیات در تل رفعت و منبج را داده است.

 

 



 

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.