قفقازی‌های ایرانی بعد از جنگ ایران و روس به کدام مناطق ایران مهاجرت کردند

یک کارشناس تاریخ ایران اسلامی گفت: مراکز شمالی ایران به عبارتی دقیق‌تر مناطق آذربایجان، خراسان و گیلان به همراه تهران از مناطقی بودند که بیشتر به عنوان مقصد مهاجرت از سوی قفقازی‌ها انتخاب می‌شد.

کد خبر : 49771
تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 آذر 1396 - 12:56

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین“، همایش ملی بازتاب معاهدات جنگ ایران و روس، گلستان و ترکمنچای عصر امروز در منطقه آزاد ارس برگزار شد.

رسول پورزمانی دانشجوی دکترای تاریخ ایران اسلامی دانشگاه تبریز با مقاله بررسی روابط سطح میان مردم ایران و قفقاز بعد از جنگ ایران و روس طی سخنانی گفت: جنگ‌های ایران و روس در دوره قاجار و عهدنامه منعقد حاصل از آن که جدایی منطقه قفقاز از ایران را در پی داشت با توجه به تغییر در مرزهای سیاسی ایران و روسیه تزار و قرار گرفتن منطقه قفقاز در جغرافیای سیاسی روس‌ها ارتباط میان مردم این مناطق همچنان ادامه داشت.

وی افزود: سرنوشت سیاسی و اقتصادی متفاوت مناطق فوق‌الذکر باعث بروز مهاجرت‌هایی از قفقاز به ایران و بالعکس شد.

پورزمانی ادامه داد:‌ اقتصاد و به عبارت بهتر معیشت از مهم‌ترین دلایلی بود که سطح روابط مردمان منطقه را حفظ کرد و باعث رواج مهاجرت میان این دو منطقه شد. البته برای این مهاجرت‌ها دلایل دیگری چون مسائل سیاسی و مذهبی را نیز باید در نظر گرفت که مردم هر دو منطقه را ترغیب به ایجاد ارتباط و مهاجرت می‌کرد.

وی گفت:‌مراکز شمالی ایران به عبارتی دقیق‌تر مناطق آذربایجان، خراسان و گیلان به همراه تهران از مناطقی بودند که بیشتر به عنوان مقصد مهاجرت از سوی قفقازی‌ها انتخاب می‌شد.

دانشجوی دکترای تاریخ ایران اسلامی گفت: منطقه باکو نیز در میان مناطق قفقاز بیشترین مهاجران ایرانی را در خود جای داد.

ناهیده عابدینی کارشناس ارشد تاریخ ایران اسلامی با نگاهی به تأثیر جنگ‌های ایران و روسیه بر اقتصاد تبریز با نگاهی به تلاش‌های عباس میرزا طی سخنانی اظهار داشت: منطقه آذربایجان از لحاظ موقعیت جغرافیایی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نقش و تأثیر بسزایی بر تحولات تاریخ معاصر دارد.

وی افزود: با ثبات نسبی کشور و تثبیت مرزها در دوره آقامحمدخان رسیدگی به امورات داخلی امری لازم می‌نمود. با مرگ وی و جلوس فتحعلی شاه به سلطنت نقش تبریز پررنگ‌تر شد.

این کارشناس ارشد تاریخ ایران اسلامی گفت: تبریز به عنوان مقر جانشین، میزبان عباس‌میرزا شد در این هنگام تجاوز روسیه به خاک ایران از شمال بر نقش تبریز و عباس‌میرزا در تحولات پیش‌روی افزود. اقتصاد تبریز که در جایگاه ستاد مرکزی و پشتیبان جنگ قرار داشت بر اثر تکانه‌های شدید حاصل از جنگ فشار و افت بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد.

عابدینی افزود: علاوه بر جنگ رقابت‌های سیاسی دول خارجی از جمله انگلیس بر نابسامانی اقتصاد قابل تأمل است.

وی گفت: فعالیت‌های عباس میرزا جهت مدیریت اقتصاد و رایزنی با مرکز به جایی ختم نشد و بر پیچیدگی اوضاع میدان نبرد و تبریز افزود.

 

 

 

 

 


 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.