تأسیس جمهوری متحده عربی بین سوریه و مصر (۱۹۵۸م)

پس از پایان جنگ سوئز و عقب‏نشینی نیروهای انگلیس، فرانسه و رژیم صهیونیستی از خاک مصر، جمال عبدالناصر به عنوان یک رهبر بین‏المللی در جهان عرب مطرح شد و حیثیت و اعتباری ویژه کسب کرد.

کد خبر : 60177
تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 بهمن 1396 - 10:39

 

 

به گزارش پایگاه خبری ججین ، این وجهه که توسط رسانه‏ها نیز به آن دامن زده می‏شد مقوله رهبری جهان عرب و کشورهای جهان سوم به ویژه در افریقا را مطرح می‏ساخت. در نتیجه در اول فوریه ۱۹۵۸م سوریه قرارداد اتحاد با مصر را امضا کرد و در جریان رفراندومی که در ۲۲ فوریه ۱۹۵۸م برگزار شد، جمهوری متحد عربی با شرکت مصر و سوریه شکل رسمی به خود گرفت. آن چه مورد نظر بسیاری از توده‏ها و برخی از نخبگان بود مسئله وحدت و یک‏پارچگی در مقابل دشمن مشترک و به ویژه صهیونیسم بود.

 

اما شکل‏گیری جمهوری عرب به سمت و سویى رفت که شائبه رهبری جمال عبدالناصر و سیادت مصر بر جهان عرب را دامن می‏زد. با تشکیل اولین کابینه مشترک در اکتبر ۱۹۵۸م، چهارده پست وزارتخانه‏های مهم در اختیار مصر قرار گرفت و هفت وزارت خانه نیز به سوریه داده شد. ضمن این که مقام ریاست جمهوری نیز به جمال عبدالناصر واگذار گردید. با این حال، پذیرش ایده اتحاد سبب شد تا در فوریه ۱۹۵۸م، یمن نیز به این اتحادیه بپیوندد و از ۸ مارس ۱۹۵۸م، عنوان کشورهای متحده عربی رسمیت یابد.

 

 

بر اساس موافقت نامه جدید قرار شد در مرحله نخست، سیاست دفاعی و سیاست خارجی واحد اتخاذ گردد و سپس بحث اشتراک در امور گمرکی و پولی مطرح شود. اما عمر این اتحادیه دیری نپایید و به دلایل مختلفی از قبیل عملکرد مصر در سوریه، خودکامگی و بدرفتاری افسران مصری، تصمیم ناصر مبنی بر بهبودی روابط با امریکا و کودتای نظامی در ۲۸ سپتامبر ۱۹۶۱م در سوریه، به خروج سوریه از این اتحادیه و انحلال آن انجامید.

 

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.