بزرگترین تکیه ایران که بانک شد + تصاویر

۱۵۰سال قبل در طهران قدیم به دستور ناصرالدین شاه – بنای عظیمی در چند طبقه و با گنجایش ۲۰هزار نفر ساخته شد تا برای سالهای سال محل برگزاری مهمترین تعزیه‌های ایران به حساب آید این بنا پس از سال‌ها به بانک تبدیل شد.

کد خبر : 85706
تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 شهریور 1397 - 12:27

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین به نقل از خبرگزاری تسنیم، شاید کمتر افراد بدانند که بسیاری از مولفه های تئاتر و سینما و حتی موسیقی امروزی برگرفته از آموزه های تعزیه خوانی است، هنری ایرانی که حکایت‌های غم و شادی را روایت می‌کند.

نماد سرهای عاشورایی 150 ساله / بزرگترین تکیه ایران که بانک شد + تصاویر

 

حدود ۱۵۰ سال قبل در پایتخت ایران یعنی طهران قدیم به دستور چهارمین شاه قجر – ناصرالدین شاه – بنای عظیمی در چند طبقه و با گنجایش بیست هزار نفر ساخته شد تا برای سالهای سال محل برگزاری مهمترین تعزیه‌های ایران به حساب آید.

پایگاه خبر ججین

در مراسم‌های تعزیه که برای مناسبت‌های دینی در غم و اندوه و همچنین شادی برگزار می‌شد از ادوات متعددی استفاده می‌کردند که بخش از این لوازم پس از یک قرن و نیم هنوز حفظ شدند که می‌توان به سرهای نمادین یاران امام حسین (ع) و ماسک‌های برگزاری مراسمات شادی نظیر قصه‌های بلقیس و حضرت سلیمان اشاره کرد.

پایگاه خبر ججین

همچنین منبر تکیه دولت نیز به همراه نخل مراسم عزاداری این تکیه همچنان در کاخ گلستان نگهداری می‌شود.

پایگاه خبر ججین

 

با این وجود دیری نپایید که در سال ۱۳۲۵  تکیه همایونی که بزرگترین سالن نمایش ایران محسوب می‌شد تخریب و به جایگزین آن بانک ملی ساخته شد.

پایگاه خبر ججین

 

پایگاه خبر ججین

حال با وجود آنکه در زمان برپایی تکیه دولت در کنار بنای شمس العماره – حدود ۳۰۰ مراسم تعزیه خوانی دیگر در طهران قدیم برگزار می‌شد، امروزه دیگر از آن شکوه عظیم تعزیه خوانی جلوه ای دیده نمی‌شود.

پایگاه خبر ججینپایگاه خبر ججین

 


 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.