برگزاری نخستین دادگاه رسیدگی به دادخواهی خواهی خانواده‌های شهدای حرم/ تشریح قوانین برای اعلام صلاحیت رسیدگی

نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به دادخواهی خانواده‌های شهدای مدافع حرم از گروهک‌های تروریستی تحت حمایت مستقیم دولت تروریستی ایالت متحده آمریکا با دادخواهی ۶۴۶ نفر از ۱۵ استان کشور به‌صورت برخط در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی ویژه روابط بین‌الملل تهران برگزار شد.

کد خبر : 995984
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 آبان 1402 - 6:29

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به دادخواهی خانواده‌های شهدای مدافع حرم از گروهک‌های تروریستی تحت حمایت مستقیم دولت تروریستی ایالت متحده آمریکا پیش از ظهر امروز برگزار شد. این دادگاه با دادخواهی ۶۴۶ نفر از ۱۵ استان کشور به‌صورت برخط در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی ویژه روابط بین‌الملل تهران برگزار و در آن به دادخواهی خواهان پرونده مبنی بر مطالبه خسارات مادی، معنوی و تنبیهی ناشی از اقدامات تروریستی دولت ایالات متحده آمریکا و فرماندهان وقت و گروهی آن‌ها مبنی بر راه‌اندازی جبهه‌های گروهک‌های تروریستی داعش، النصره، جیش الظلم و … رسیدگی شد.

قاضی حسین‌زاده، رئیس شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی ویژه روابط بین‌الملل تهران در آغاز این جلسه رسیدگی شهدای مدافع حرم را از مظلوم‌‌ترین شهدا معرفی کرد و گفت: این شهدا در عین داشتن غیرت در غربت جان باختند تا ما در آسایش و آرامش باشیم.

وی ضمن اعلام رسمیت جلسه دادگاه، اظهار داشت: دادگاه حقوقی حاضر ویژه رسیدگی به دعاوی حقوقی بین‌الملل با استناد به قوانین و مقررات متعدد، صلاحیت رسیدگی به این پرونده را دارد.

قاضی دادگاه با اشاره به اصل ۳۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی، دادخواهی را حق فرد دانست و گفت:  براساس قانون، محاکم دادگستری جمهوری اسلامی ایران در دعاوی مدنی علیه دولت‌هایی که مبادرت به نقض مصونیت ایران. داشته باشند صلاحیت ورود دارد و در این رابطه دولت ایالات متحده وفق آرای متعدد موجود، صلاحیت دولت ما را در محاکم خود نقض کرده است؛ بنابراین از این نظر می‌توانیم به طرفیت این دولت اقامه دعوا کنیم.

رئیس شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی بین‌الملل اضافه کرد: دولت ایران مکلف است اقدامات و ملزومات دادخواهی را برای خانواده‌هایی که از اقدامات آمریکا خسارت دیده‌اند فراهم کند همچنین به دولت ایران اجازه داده شده است تدارک و اقدامات را علیه دشمنان فراهم کند.

نمایش اقرار مسئولین آمریکا در حمایت از گروهک‌های تروریستی

در ادامه محمدی، وکیل مدافع دادخواهان نیز موارد قانونی رسیدگی حقوقی به دادخواهی خانواده شهدای حرم از گروهک‌های ترویستی تحت حمایت آمریکا را برشمرد و در ادمه تصاویری از اقرار خواندگان شامل برخی مسئولین دولت ایالات متحده آمریکا را با اجازه قاضی به نمایش درآورد.

 


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.