برگزاری مسابقات تبلیغاتی به چه قیمتی؟

شاید شما هم وسوسه شده باشید تا با شرکت در یک مسابقه ساده پیامکی یا اینترنتی صاحب جایزه ای چند صد هزار تومانی یا چند صد میلیونی شوید.

کد خبر : 21089
تاریخ انتشار : یکشنبه 25 تیر 1396 - 5:40

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایرنا، در گذشته ای نه چندان دور یعنی در یکی دو دهه گذشته، مسابقات بزرگ و کوچک فراوانی در راستای رشد علمی و ارتقاء فرهنگی مردم از سوی نهادها و موسسات مختلف برگزار و برای ایجاد انگیزه بیشتر، جوایزی هم در نظر گرفته می شد و به قول معروف این جوایز به اندازه نمکی در آش بود اما حالا پس از سال ها این آش به اندازه ای شور شده که آشپزهای آن نیز پاسخی ندارند.
رفته رفته استفاده از واژه جوایز نفیس در پررنگ کردن مسابقات جزء لاینفکی از آن شد و برخی برگزارکنندگان هم می دانستند که «جوایز نفیس» شامل چه چیزهایی است و شرکت کنندگان نیز به مرور فهمیدند که این جوایز، خیلی هم نفیس نیست و برای خالی نبودن عریضه و تشویق بیشتر مردم از این واژه ها استفاده می کنند.
ای کاش مسائل و مشکلات مسابقات بویژه مسابقات فرهنگی به همین چند واژه ختم می شد اما هر روز و شب شاهد برگزاری مسابقات آبکی و تبلیغی از سوی نهادها و موسساتی با همکاری رسانه های مختلف از جمله صدا وسیما هستیم که فقط با ارسال یک پیامک می توان صاحب خودرویی چند صد میلیون تومانی شد و یا هزاران نفر می توانند با ارسال یک عدد از جوایز نفیس مالی بهره مند شوند.
اگر در زمانی مسابقات کتبی مثل نقل و نبات به مناسبت های مختلف مانند دفاع مقدس، رویدادهای مذهبی و انقلابی یا به هر بهانه ای دیگر برگزار می شد، شرکت کنندگان برای پاسخ دادن به سوالات مسابقه ناگزیر از مراجعه به منابع مختلف یا مطالعه کتاب بودند اما امروز دیگر از آن شور و شوق علمی خبری نیست و بیشتر شرکت کنندگان از روی دست همدیگر نگاه می کنند و به سوالات پاسخ می دهند و در واقع فرهنگ برگزاری مسابقات به جایی رسیده که دیگر کمتر کسی به فکر یادگیری و بهره وری علمی است.
البته وقتی مسابقات تا سطح «بخور بخور» پایین می آید و هدف از برگزاری مسابقات رنگارنگ در مسائل مالی گم می شود، نباید از مردم انتظاری دیگر داشت.
چند سال پیش رهبر معظم انقلاب به مسوولان رسانه ملی سفارش کردند تا مراقب بدآموزی های سرگرمی هایی همچون مسابقات تلفنی باشند و تاکید کردند: یکی از مسابقه ‏ها، مسابقه‏ تلفنی است. شخصی تماس می‏گیرد و به‏ خاطر هیچی، به او جایزه می‏دهند! یک روز من دیدم در یک برنامه تلویزیونی پنج میلیون تومان به یک نفر جایزه دادند؛ برای اینکه به چند سوال جواب داد! این سرگرمیِ خیلی جالبی نیست. پنج میلیون تومان، تقریباً حقوق دو سه سال یک کارمند متوسط است.
هر چند در حدود ۱۴ سال از سخنان رهبر معظم انقلاب می گذرد اما مسئولان برنامه هایی که مسابقه هم برگزار می کنند، توجه داشته باشند که اگر این مسابقات را برای افزایش معلومات مردم برگزار می کنند، باید سوالاتی را مطرح کنند که به کار مخاطب آید و به معلومات مفید او بیافزاید.
رهبر فرزانه انقلاب بهانه ترویج علم را در این مسابقات منتفی دانسته و افزودند: ترویج علم را از یک راهِ بهتر بکنید؛ این راه ضرر دارد. عده ای که این‏گونه مسابقات را نگاه می‏کنند، بی‏ منطقی به ذهن‏شان می‏آید و از این بی‏ منطقی سوءاستفاده می‏ کنند.
برخی منتقدان معتقدند اگرچه جوایز میلیونی نصیب شرکت کنندگان می شود ولی سودی که به جیب پشتیبانی کنندگان این مسابقاتی واریز می شود، دهها برابر جوایز میلیونی است.
اگر مسئولان و متولیان فرهنگی برای تحقق انتظار رهبر معظم انقلاب که در سال ۸۳ بیان شد، تمام تلاش خود را به کار می بستند، امروز شاهد برگزاری مسابقاتی نبودیم که در یک برنامه تلویزیونی برای پرتاب یک توپ بستکبال، صد میلیون تومان جایزه بدهند.

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.