برندی به نام جزبز و جگربارساق برای تبریز!

امروزه تورسیم غذایی به عنوان یکی از مهمترین بخش های توریست نقش ویژه ای در جذب گردشگر دارد و آذربایجان با پتانسیل بالایی که در این زمینه داراست به راحتی می تواند جایگاه ویژه ای برای خود بازکند و اهمیت غذاهای خیابانی مثل جزیز، جگر بارساق و یرآلما یومورتا در این میان پررنگ است.

کد خبر : 29051
تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 خرداد 1397 - 7:45

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، آداب و فرهنگ های غذایی ملل مختلف بسته به وضعیت اقلیمی هر منطقه ای با هم تفاوت های عمده دارد و در همین کشور خودمان شاهد هستیم که  نوع خوراک مردم در آذربایجان و گیلان علیرغم آنکه در جوار هم هستند تفاوت عمده ای دارد. با این وجود در سالهای گذشته و گسترش مسافرت ها و گردشگری مردم تبادل فرهنگ ها در همه بخش ها اتفاق افتاده است و این مساله در بخش غذایی پر رنگ تر بوده است. برای همین است که به عنوان نمونه امروز فلافل خوزستانی را به جرات شاید بتوان در تمام نقاط ایران زمین مشاهده کرد و کمتر کسی است که پایش به خوزستان برسد و از این فست فود سالم و مقوی محلی بهره ای نبرد. و یا اگر امروز پیتزا و کباب ترکی را تقریبا در همه جا می بنیم تاثیر صادرات غذایی از طریق توریسم است.

غذاها و فرهنگ غذایی آذربایجانی از دیر باز شهره خاص و عام بوده است و نفوذ کباب بناب، کوفته تبریزی، آبگوشت بزباش و انواع آش ها در فرهنگ غذایی ایرانی ها نشانگر همین مساله است. اما در کنار این موارد ذکر شده بعضی خوراکی های قدیمی و خیابانی در تبریز و آذربایجان وجود دارد که می تواند نام تبریز را بیش از پیش بر زبان ها بیندازد. در هفته های گذشته تصاویری از سفرای آلمان و انگلستان که به منظور گفتگو های اقتصادی راهی تبریز شده بودند در مغازه های « جزبز » فروشی مورد توجه رسانه ها و فعالین فضای مجازی در تبریز قرار گرفت. همین مساله باعث شد تا تلنگری ایجاد شود که این خوراکی قدیمی و خیابانی تبریزی در کنار جگر بارساق و یرآلما یومورتا چه اندازه می تواند در رونق گردشگری تبریز موثر باشد. به همین منظور از آشپزها و فروشنده ها که در این کار هستند باید مساله را در میان می گذاشتم.

جزبز خوری سفیر آلمان

جزبز خوری سفیر انگلیس

راهی بازار تبریز شدم از کنار تیمچه های مختلف گذر کردم تا به مغازه ای قدیمی رسیدم. ورودی مغازه همانند فست فودی های گاز فر را گذاشته و روی شیشه های مغازه نوشته اند جزبز فروشی! داخل که رفتم مساله را با جزبز فروش در میان گذاشتم با روی گشاده و شوق بسیار پذیرایم بود.

Image title

معتقد بود مشتری هایش تنها تبریزی ها و اهالی آذربایجان نیستند و اتفاقا هفته گذشته چند گردشگر فارس زبان از تهران با کنجکاوی به مغازه ام آمدند اول یک بشقاب به عنوان نمونه سفارش گرفتند و گفتند اگر خوشمان نیامد پولش را حساب نمی کنیم اما اگر خوشمان آمد ۱۰ بشقاب دیگر سفارش می گیریم! اتفاقا خوششان آمد و ۱۰ بشقاب خوردند. یا همین چند روز پیش چند گردشگر کره ای به مغازه ام امدند و موقع رفتن با رضایت و خوشحالی اینجا را ترک کردند. از او پرسیدم به نظر شما چرا برای این خوراکی علی رغم اینکه شاید در ابتدای امر  مناسب به نظر نرسد خوشمزه است و از آن استقبال می کنند؟ پاسخ داد چون این خوراکی ها از بطن فرهنگ ما آمده است. از او پرسیدم گلایه ای داری؟ با شرم خاصه  آذریابجانی ها پاسخ داد ؟ در اینجا ما بهداشت را رعایت می کنیم اما متاسفانه مسئولین به جای انکه حمایت کنند محدودیت ها و تذکراتشان بیش از حد است آن اندازه که به ما نظاره گر هستند به فست فودی ها دقت نمی کنند!

Image title

داخل مغازه که شدم زن و مرد جوانی را دیدم با قیافه های امروزی برایم جالب بود که این قشر ها از جامعه هم از این خوراکی استقبال می کنند. معتقد بودند صافی اینجا از فست فودی ها بیشتر است. می گفتند باید به فکر راهکاری بود تا جزبز، جگر بارساق و یرآلما یومورتا را به گردشگران معرفی کرد.  اتفاقا این خوراکی ها خیلی خوشمزه هستند و قطعا از آنها اسقبال خواهد شد.

اما راز تفاوت طعم و عطر این غذای ساده در چیست که همین مواد اولیه یکسان را در مناطق مختلف با ادویه و دستور پختی مخصوص، منحصر به فرد می کند؟ این خوشمزه تبریزی، هر چه هست جایگاه ویژه ای برای تبریزی ها دارد. جزبز در این شهر یک غذای معمولی نیست.

برای خوردن جزبز و جگر بارساق باید راهی بازار تبریز یا محله حیدر تکیه سی در جوار مقبره الشعرا شد. غذایی از مخلوط جگر، جگر سفید روده گوسفند که با وسواس خاص آذربایجانی تمیز و پاکیزه می شود و خوردن آن با دوغ محلی روح تازه به عمق جان آدمی می دهد.

هر چه که هست «جزبز» بهانه خوبی است که بروی در راسته های بازار قدیمی تبریز، «تکیه حیدر»، محله «۴۲ متری» و دیگر محلات قدیمی شهر و از نزدیک با عمق مردم تبریز آشنا شویم و نباید فراموش کنیم بخش مهم گردشگری ارتباط گیری میان انسان هاست و گرنه چه تفاوتی می کند برخی مکان ها در تبریز باشد یا جایی دیگر. انچه مهم است ارتباط گیری میان انسان هاست.

امروزه تورسیم غذایی به عنوان یکی از مهمترین بخش های توریست نقش ویژه ای در جذب گردشگر دارد و آذربایجان با پتانسیل بالایی که در این زمینه داراست به راحتی می تواند جایگاه ویژه ای برای خود بازکند و اهمیت غذاهای خیابانی مثل جزیز، جگر بارساق و ییر آلما یومورتا در این میان پررنگ است.

Image title

 


 

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.