بازی / کیش آدم کش ریشه‌ها

کیش آدم کش ریشه‌ها – Assassin’s Creed Origins

سازنده: یوبی‌سافت مونترآل Ubisof Montreal

سکو: ویندوز، پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان

سال: ۲۰۱۷

کد خبر : 41957
تاریخ انتشار : شنبه 13 آبان 1396 - 11:37

 

 

 

نقد بازی کیش آدم کش ریشه‌ها

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین”    ، بی انصافی نیست اگر بگوییم کیش آدم کش در این سال‌ها از آن مسیر اصلی خود منحرف شده است. دنباله های جهان آزاد این بازی، به دام روندی از تکرار افتاده اند، همچون نسخه های وحدت و سندیکا که سازندگان اصرار داشتند روی حفظ حس تازگی و هیجان بازی تمرکز کنند. نتیجه بازی کسل کننده ای می شد که با روایتی پیچیده پیش می رفت. سازندگان در کل از اعمال ریسک هایی ثمربخش هراس داشتند. اکنون با یک سال فرصت بیشتر برای توسعه و ساخت نسخه جدید بازی، یوبیسافت بهترین نسخه کیش آدم کش در طول این سال‌های اخیر ساخته است. شاید حتی بهترین نسخه‌ای باشد که تا کنون ساخته اند. بازی با شبیه سازی فوق‌العاده‌ای از مصر باستان همراه بوده و با دستانی باز آماده استقبال از ماست.

این بار آدم کش حاضر در بازی، بایک است. جنگجویی باستانی که به محافظت از حاکم مصر گماشته شده است. بایک شخصیت مورد علاقه من در این دنباله بازی‌ها است، به لطف پیشینه غم انگیزش، جذابیتی بیشتر از اتزیو آدیتوره و ادوارد کانوی در شخصیت او دیده می شود. او از داشتن عطوفت یا اهمیت دادن به دیگران هراسی ندارد. این حس و عطوفت او در برخوردش با غیرنظامیان مشهود است، با حیوانات دوست است و تنها کسانی را می‌کشد که شایسته مرگ هستند. مگر اینکه کلیدی را اشتباهی بزنیم که در این صورت قاتلی خونسرد است. آیا همسر بایک که جنگجوی توانایی هم هست با او همراه می شود. دیگر شخصیت‌های مکمل در ریشه‌ها به یک اندازه قوی و نیرومند هستند، با شخصیت هایی همچون ژولیوس سزار، کلئوپاترا و چند شخصیت بکر دیگر که به خاطر ناهماهنگی و عدم تناسب طرح داستانی در بخش های پایانی بازی، متأسفانه این شخصیت ها به حاشیه می روند و درکل شاهد به هم ریختگی هایی هستیم. یوبیسافت بار دیگر جهان تاریخی خود را با جهان ما پیوند می زند، ما را به موقعیت و مکانی مدرن می‌برد و توالی ها و رخدادهای مبهمی را سر راهمان قرار می دهد که وجود خود را توجیه نمی کنند.

برایم جالب است که یوبیسافت انگار از پرداختی دقیق به عناصر علمی تخیلی که در طول این سال‌ها روی آن کار کرده است، هراس داشته و در عوض روی مرزی بین جنبه های تاریخی و فراطبیعی بیش از حد تمرکز کرده است. این مساله این پرسش را برایم ایجاد می‌کند که کلا چرا به جنبه های فراطبیعی پرداخته اند. با نگاه کردن به شخصیت‌های اصلی، آنچه باید شاخصه هایی از جهانی در حال تغییر باشد، چندان قوی ظاهر نشده اند که با آشکار شدن تدریجی داستان باعث بیشتر شدن هیجان موجود شوند.

این مساله ای جزئی است ولی من واقعاً تحت تأثیر شهرهای شلوغ و بیابان های پراکنده‌ای قرار گرفتم که در نسخهریشه‌ها می بینیم. مصر باستان بهترین و کامل‌ترین مکان و موقعیتی است که کیش آدم کش به خود دیده باشد. به نسبت نسخه های پیشینش، هم از نظر تصویری هم مکانیکی در سطحی کاملاً متفاوت قرار دارد. پر از کارهایی برای انجام دادن است، دیگر بازی مثل قبلا پر از کارهای شلوغ و مشکل نیست، همچون جمع کردن مجموعه هایی بی پایان.

اکثر جستجوهای جانبی با دقت طراحی شده اند، بسیاری از آن‌ها روایت های کوتاه خودشان را دارند که می توانند مشغولیت خوبی برای کسانی باشند که با فضاهای کوتاه بازی آشناتر هستند. یکی از این ماموریت ها مرا با گلادیاتوری سرگردان آشنا کرد. ظاهر تند و جنگجویانه او به زودی کنار رفت و مردی احساسی و آرام با قلبی از طلا آشکار شد. باعث تأسف است که برخی از این لحظات پراحساس و زیبا با تداخل صحنه‌هایی از بین رفته اند که شخصیت‌ها فقط به هم دیگر زل می زنند و صحبت هایی بینشان رد و بدل می شود که هیچ احساسی در آن ها نمی بینیم.

دنباله داستانی وسیع بازی با تضادی کامل همراه است. این مساله باعث می‌شود نتوان از نواقص بازی چشم‌پوشی کرد. ریشه‌ها ترکیب ویژه‌ و مشهورش از مخفی کاری، کشتار و حرکت‌های پارکور را با خود دارد که کل مجموعه این بازی ها با این ویژگی‌ها شناخته شده اند. این‌ها را به نحوی به روز کرده اند تا تازه و مهیج تر باشند.

مبارزات حس تازه‌ای پیدا کرده اند که بیشتر ما را به یاد دنباله های دارک سولز یا آرکام می‌اندازد تا اینکه شبیه آنچه باشد که در کیش آدم کش دیده ایم. حملات با RB/R1 صورت می‌گیرند و می‌توانید با سریع فشار دادن RT/R2 دفاع دشمن را بشکنید. فشار دادن همزمان این دو کلید، حمله ای ویژه انجام می‌دهد که قدرت تخریبی آن بستگی به تجهیزات شما دارد اما همیشه با توانی رضایت‌بخش و تمام کننده همراه است.

می‌توانید در برابر ضربات دشمن دفاع کنید و منتظر فرصت مناسبی باشید تا با ضدحمله ای به‌موقع با یک حمله کاری دشمن را از پای در بیاورید. ریشه‌ها این امکان را فراهم می‌کند که در مبارزات از ترکیب روش‌های مختلفی بهره گیرید. استفاده از هر سلاحی حس متفاوتی دارد. هنگام چرخاندن گرز، حسی واقعی از سنگینی و وزن را درآن احساس می کنید، ولی در مورد جفت خنجر ها، هنگام ضربه زدن به دشمنان احساس می کنید جراح دیوانه‌ای با چاقوی کوچکی مشغول جراحی است. مبارزات بخش مرکزی و اساسی در ریشه‌ها هستند، به همین خاطر تنوع در آن اهمیت بسیاری دارد.

با اینکه نمی‌توانید از تمامی مبارزات خود را رها کنید اما گزینه‌ی مخفی کاری در ریشه‌ها به عنوان یکی از سلاح های مهم در طول بازی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. مکانیک مربوط به مخفی کاری به اندازه‌ی بخش‌های مربوط به مبارزات، دستخوش تغییرات نشده اند. اما هنوز هم حس خوب و جذابی دارد که بتوانید لشکری از دشمنان را بدون مبارزه و با کارهایی مخفیانه از پای دربیاورید. سلاح های بایک بسیار متنوع هستند. تیرهای بیهوش کننده و کمان های شکار ابزارهای عالی برای فتح قلعه‌ای رومی هستند. گاهی هم هوش مصنوعی دشمن دچار نقص می‌شود و حضور شما را فراموش می‌کند یا به جای اینکه زنگ خطر را به صدا درآورد به بالای صخره ای فرار می کند.

یوبیسافت نکته‌ها و جنبه‌های مشخصی از بازی‌های جهان آزاد هم‌نوع خود را به کار گرفته است. در ریشه‌ها هم پر از ایده هایی است که به وضوح از ویچر ۳، سرنوشت و فار کرای الهام گرفته اند. برخی جستجو ها باعث می‌شود که موقعیت و فضاها را به خوبی بگردید و بررسی کنید و به دنبال سر نخ هایی باشد که شما را به ماموریت بعدی می‌رساند. تک گویی های بایک در دل خود آن‌قدر کامل و کافی پرداخت شده‌اند که من را همیشه ترغیب می کرد بازی را ادامه دهم و به پایان هر یکی از معماها برسم.

محیط مصر باستان زمینه بسیار مهیجی برای بازی فراهم کرده است، آنقدر وسیع است که با رسیدن به پایان روایت داستان هنوز منطقه های بسیاری در نقشه دست نخورده باقی‌ مانده اند. برج های هرمی، ماجراجویی در تاریکی، مقبره های بسته و خوفناک ویژگی‌هایی هستند که به نوعی عظمت را ارائه می‌دهند و این جنبه بسیار خوب کار شده است.

شما می‌توانید سلاح ها و پوشش های بیشتری هم خریداری کنید، امکانی که از طریق خرج کردن پول واقعی به دست می آید. البته ریشه‌ها در غارت و بدست آوردن سلاح در بازی سخاوت خوبی به خرج داده به حدی که هیچ وقت من برای داشتن امکانات اضافه تری ترغیب نشدم و نیازی به خرید سلاح اضافه نداشتم.

کیش آدم کش ریشه‌ها، احیای این سری بازی بود که انتظارش را می‌کشیدم و انتظار صبورانه ام با بازی ماجراجویی جهان آزاد فوق‌العاده‌ای پاسخ داده شد که می‌تواند به سوی آینده‌ای مهیج و آغاز موفقیت‌هایی هرچه بیشتر برای یوبیسافت در آینده باشد. در نهایت این که این بازی با اینکه ایده‌های خود را از دیگر بازی‌های جهان آزاد گرفته است، آن‌ها را به نحوی خوب توانسته ترکیب کند و کلیتی بسازد که بتواند مرا برای ساعت‌ها سرگرم کرد.

 


 

telegram.me/jajinnews

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.